مترو تهران و قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم تفاهم کردند

تهران (پانا) - شرکت بهره برداری مترو و حومه در جهت افزایش آگاهی مردم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم با معاونت اجتماعی قوه قضاییه به تفاهم رسید.

کد مطلب: ۱۰۹۵۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مترو تهران و قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم تفاهم کردند

به گزارش ایرنا، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عصر امروز- دوشنبه در مراسم انعقاد این تفاهم نامه گفت: همکاری بین قوه قضاییه و شهرداری از قبل وجود داشته و تفاهم نامه امروز یک سند همکاری مشترک است تا با کمک یکدیگر به هم افزایی برسیم.

«رضا مسعودی فر» با بیان اینکه اگر به دنبال شهری پاک، هوشمند و عاری از آلودگی هستیم باید جرم نیز در این شهر کاهش یابد، افزود: به نظر می‌رسد که شهرداری‌ها و قوه قضاییه رسالت مشترکی در راستای بهبود اوضاع دارند که در راستای رسیدن به این رسالت امروز این سند مشترک امضا شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از جرم موضوع جدیدی نیست اما سال‌ها مغفول مانده، تاکید کرد: پیشگیری از جرم یک کار فراقوه‌ای است و معتقدیم که همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند.

قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه در شهرداری تهران ظرفیت‌های بالای در پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد، گفت: یکی از این ظرفیت‌ها مترو است چرا که کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که تاثیر محیط بر وقوع جرم بسیار مهم است و می‌توانیم از ظرفیت مترو برای آگاهی بخشی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تاثیر طراحی محیط، فضاهای بی دفاع شهری در وقوع جرم، خاطرنشان کرد: در گذشته پارک‌ها دیوار و نرده داشتند اما حالا از آنها خبری نیست و برخی درختان هم مانع از دید کامل در پارک می‌شوند و حتی در مکان‌های روشنایی پارک کافی نیست که این مسائل می‌توانند زمینه ساز وقوع جرم باشد.

مسعودی فر با بیان اینکه شهرداری‌ها نقش بی بدیلی در پیشگیری از وقوع جرم دارند، تصریح کرد: معاونت اجتماعی قوه قضاییه در حوزه آموزش و اطلاع رسانی آمادگی کافی دارد و در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل شهری نیز پروژه‌های مشترکی را دنبال می‌کند که یکی از آنها بحث ساماندهی موتورسواران‌ است که داده‌های اولیه جمع آوری شده اما وضعیت غیر قابل قبول است به گونه ای که در تهران شاهد هستیم که این افراد معمولا ضوابط تردد را رعایت نکرده و بررسی‌ها نشان می دهد که ۷۰ درصد موتورسواران فاقد گواهینامه بوده و طبیعتا بیمه شخص ثالث نیز ندارند که این مسئله سبب می‌شود در صورت تصادف برخورد مجرمانه با آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد فوتی‌ تصادفات مربوط به موتورسواران است که در این زمینه با حوزه تصادفات درون شهری با پلیس راهور تعاملاتی داشتیم و سه مسیر پر تصادف را انتخاب کردیم تا با برنامه‌های متعدد تصادفات را کاهش دهیم.

قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به فعالیت کودکان در مشاغل کاذب در شهرها نیز گفت: این تفاهم نامه می‌توانند شروع به کار خوبی برای همکاری های بعدی باشد و آماده هر گونه همکاری در حوزه پیشگیری با شهرداری‌ها هستیم.

تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکلات حمل و نقلی با قوه قضاییه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پیشنهاد داد جهت کاهش مشکلات حمل و نقلی در تهران کمیته‌ای مشترک بین معاونت اجتماعی قوه قضاییه و این معاونت تشکیل شود.

«مناف هاشمی» با بیان اینکه شهرداری‌ها موسسات عمومی غیردولتی هستند، گفت: ابرشهرهایی همچون تهران ویژگی‌های خاصی دارند که باید سازوکار و راهکارهای خاصی برای کاهش مشکلات آن‌ها و ناهنجاری‌های ناشی از زندگی شهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مباحث عدم وقوع جرم به همه حوزه‌های شهری برمی‌گردد اما امروز این توفیق را داشتیم که تفاهمنامه ای بین قوه قضاییه و شرکت مترو باشد، افزود: همه حوزه‌های شهرداری در کنار قوه قضاییه هستند و سعی می‌کنیم که در سطح شهردار تهران تفاهمنامه همکاری منعقد شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد وظایف شهرداری‌ها به معاونت حمل و نقل برمی‌گردد گفت: طبیعتا مسائل و مشکلاتی که در حوزه تاکسی، مترو، پایانه‌ها و غیره وجود دارد می‌توانند از این روش پیگیری شود.

به گفته وی، مترو امن ترین و پاک ترین وسیله حمل و نقلی است و سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم با آرامش تردد کنند اما اگر از همین فضا با دقت مراقبت نکنیم ممکن است تبدیل به فضایی برای وقوع جرم شود و حالا خوشحالیم که مترو در زمینه پیشگیری و آگاهی‌رسانی پیش قدم است و به‌طور قطع این نگاه را در سایر زیر مجموعه‌های خود دنبال می‌کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: مترو تهران با ۱۲۷ ایستگاه در حالی فعال است که با راه اندازی خطوط ۶ و ۷ میزان مسافران به حدود ۵ میلیون مسافر در روز می رسد که باید از این بستر در زمینه اطلاع رسانی مسافران استفاده کنیم.

هاشمی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰۰ نفر جان خود را در حوادث ترافیکی تهران از دست دادند، اظهار کرد: در حوزه حوادث ترافیکی تنها در حوزه عابر و خودرو براساس آخرین آمار سال گذشته، ۶۰۰ نفر جان باختند و این درحالی است که مردم باید از حق و حقوق خود دفاع کنند.

به گفته وی، مشکلاتی در حوزه حمل و نقل از جمله وانت بارها، خودروهای تک سرنشین، بی انضباطی در طرح ترافیک و غیره وجود دارد که می‌توان کمیته مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و معاونت اجتماعی قوه قضاییه ایجاد کرد تا با کار مشترک این مشکلات را از پیش رو برداریم.

همچنین مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه نیز در این مراسم گفت: این شرکت روزانه بیشترین ارتباط را با شهروندان دارد چرا که در شرایط عادی حدود ۲ میلیون نفر از شهروندان از این وسیله حمل و نقلی استفاده می کنند.

«فرنوش نوبخت» افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد مسافران مترو حدود ۲ میلیون نفر بود اما بعد از شیوع کرونا تعداد مسافرانمان به کمتر از یک میلیون نفر کاهش یافته اما با وجود کاهش تعداد مسافران، بیشترین مخاطب را در یک فضا داریم.

وی تصریح کرد: در این تفاهم نامه تلاش می کنیم میزان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شهروندان افزایش یابد تا شاهد کاهش وقوع جرم باشیم.

مراسم امضای تفاهم نامه بین شرکت مترو تهران با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز- دوشنبه برگزار شد.

یکی از بندهای مهم این تفاهم نامه به نمایش درآمدن کلیپ های هزار و ۱۰۰ ثانیه ای در موضوعات مختلف است که قرار است بصورت زیر نویس در قطارهای مترو تهران به نمایش درآید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار