جهانگیری: اصناف در شرایط سخت اقتصادی سرمایه خود را صرف خدمت‌رسانی به مردم می کنند

تهران (پانا) - ‌عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش اصناف در وضعیت اقتصادی و با انتقاد از اینکه برخی در این شرایط سخت اقتصادی سرمایه‌های خود را در جاهایی مطمئن سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌گوید این درحالی است که اصناف در این وضعیت اقتصادی، سرمایه‌های خود صرف خدمت‌رسانی به مردم می‌کنند، که می‌توان گفت تنها هدفشان کسب سود نیست.

کد مطلب: ۱۰۹۵۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: اصناف در شرایط سخت اقتصادی سرمایه خود را صرف خدمت‌رسانی به مردم می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، رسول جهانگیری اظهار کرد: اصناف نقش پررنگی در عرصه اقتصادی دارند، این در حالی است که همواره نوک پیکان انتقاد در مساله گرانی به سمت اصناف گرفته می‌شود.

وی افزود: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که اگر گرانی یا کمبودی در برخی از اقلام مورد نیاز جامعه رخ دهد، مردم آن را از چشم اصناف می‌بینند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در وضعیت حاکم بر کشور، حق و حقوق اصناف نادیده گرفته شده، عنوان کرد: البته در این میان ممکن است که تخلفاتی نیز از سوی برخی از صنوف صورت بگیرد، اما این بدان معنی نیست که همه مشکلات اقتصادی را به این بخش گره بزنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بر این باور است که مشکل اصلی از حلقه‌های بالادستی نشات می‌گیرد و در این‌باره گفت: اصناف براساس نرخ سود عمده فروشی و خرده فروشی که قانون‌گذار تعیین کرده، اقدام به فعالیت می‌کند.

جهانگیری در ادامه عنوان کرد: میزان مشارکت سرمایه دولت در بخش خصوصی اصناف نزدیک به صفر است. این در حالی است که چتر حمایتی دولت از سایر بخش‌های اقتصادی، مثل بخش معدن، صنعت و بنگاه‌های تولیدی بزرگ، خیلی گسترده‌تر از آنچیزی است که در اصناف وجود دارد.

به گفته این فعال صنفی، دولت در سایر بخش‌های اقتصادی حتی بیش از ۵۰ درصد مشارکت سرمایه‌ای دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایراندر ادامه عنوان کرد: موضوع ناراحت‌کننده اینجاست که دولتمردان، اساسا صنوف کشور را نادیده می‌گیرند. این در شرایطی است که صنوف هیچگاه باری بر دوش دولت در زمینه تامین سرمایه در گردش یا تامین مواد اولیه نگذاشتند.

وی با اشاره به شعار جهش تولید در سال ۹۹ عنوان کرد: اکنون بهترین زمان برای توجه به تولیدات خوشه‌ای اصناف است. چراکه تجربه کشورهای بزرگ نیز نشان از این دارد به جای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های بزرگ، باید از ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط و صنوف تولیدی بهره گرفت.

به گفته جهانگیری، با حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تسهیل فضای کسب وکار می‌توان تولید و اقتصاد را بر روی ریل رونق قرار داد.

وی همچنین خطاب به وزارت اقتصاد، گفت: فرجه زمانی مالیاتی در نظرگرفته شده، برای اصناف، قابل توجه نیست و کمکی به اصناف نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اصناف به دنبال فرار مالیاتی نیستند، گفت: ما نمی‌گوییم که مالیات بر درآمد نباشد، اما مالیات بر درآمدی که حاصل نشده، آیا منطقی است؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ابراز امیدواری کرد که دولت با توجه به شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد توجه ویژه‌ای به بخش اصناف کشور داشته باشد تا از این وضعیتی که بازار به آن دچار شده، نجات پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار