حقدوست اعلام کرد؛

امروز؛ آغاز اجرای «طرح جامع توانمندسازی و دانش‌افزایی» دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فرهیخته کشور

تهران (پانا) - نشست خبری راهب عارفی رئیس مرکز پژوهشی ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسراء و مدیر مسئول نشر دانشگاهی راشدین و محمدرضا حقدوست مدیر مسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر، سخنگو و مدیر آموزش مرکز پژوهشی ادبیات اسراء پیرامون طرح جامع توانمندسازی و دانش‌افزایی دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فرهیخته کشور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
امروز؛ آغاز اجرای «طرح جامع توانمندسازی و دانش‌افزایی» دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان فرهیخته کشور

حقدوست در این نشست ضمن خرسندی از اینکه کرونا علاوه بر ایجاد تهدید، برای همه یک فرصت بود بیان کرد: «تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که این خود آماری شگفت در تاریخ فرهنگ و هنر است.»

وی با بیان اینکه در بحث مجازی گام بزرگی در سطح کشور برداشته‌ایم و اجرای این طرح برای اولین بار است گفت: «با توجه به موقعیت کشور جمعی از پیشکسوتان و پژوهشگران با همدلی و همفکری در این عرصه در کنار ما گام برداشتند.»

وی با اشاره به اینکه از امروز ۱۵ تیر فعالیت کارگاه‌های مجازی این طرح آغاز می‌شود از عضویت حداقل ۲ هزار نفر در هر کارگا‌ه آموزشی خبر داد و افزود: «تمام کارگاه‌ها کتب مخصوص خود را دارند که از سوی نشر دانشگاهی راشدین ارائه می‌شود. در تک تک رشته‌ها کتاب مربوط تهیه و تدوین شده است.»

مدیر مسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر ۲۵ شهریور را زمان برگزاری آیین اختتامیه این طرح در ۶۲ کارگاه مجازی در بستر تلگرام و ایتا اعلام کرد که هر فردی حداقل ۸۰ از ۱۰۰ امتیاز را در این آزمون کسب کند، گواهینامه‌ معتبر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری دریافت خواهد کرد.

فعالیت ۶۲ کارگاه

حقدوست بیان کرد که حوزه ادبیات، علوم انسانی، مهارت‌های کاربردی و گروه روانشناسی و سلامت با محور ادبیات در این کارگاه‌ها ارائه می‌شود، این طرح از سوی شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۶، فرهنگسرای خانواده، قطب ادبیات و علوم انسانی آموزش و پرورش شهر تهران و بسیاری از نهادهای دیگر حمایت معنوی شده است لذا تعداد کارگاه‌ها را از ۵۰ کارگاه به ۶۲ کارگاه افزایش دادیم. همچنین بررسی موضوع سینما از منظر ادبیات، برگزاری کارگاه دوره ویژه معلمان و تولید محتوای الکترونیک در فضای مجازی در دوران کرونا، کارگاه فن بیان سخنوری و مجری گری با محوریت ادبیات نیز از جمله موضوعات قابل ارائه در این طرح است.

وی بر ساحت‌های سند تحول بنیادین مانند ساحت زیبایی شناختی تاکید کرد و گفت: «کارگاه گفتمان ادبی با محوریت ادبیات را ترویج می‌‌دهیم تا بتوانیم در راستای تحقق رسالت خود، روحیه نقادی و پرسشگری را نیز در دانش‌آموزان و دانشجویان تقویت کنیم.»

در کارگاه‌ها محدودیت سنی و ظرفیتی نداریم

در ادامه این نشست عارفی درباره ضرورت و اهمیت این طرح گفت: «خدا را شاکریم که توانستیم گام کوچکی را در راستای آموزش عمومی برداریم آغاز این حرکت در دوران قرنطینه کرونا زده شد. آموزش‌های مجازی را باید بتوان به خانه‌های مردم ببریم و از این اتفاق ناگواری که کرونا ایجاد کرده است به عنوان یک فرصت درست و بهینه استفاده کنیم.»

ارائه محتوای رایگان در کارگاه‌ها

وی ادامه داد: «بسیاری از دانش‌‌آموزان و دانشجویان در خارج از کشور نیز به این طرح پیوستند و اظهار شادمانی کردند زیرا به دنبال کارگاه‌های ادبیات بودند. امیدواریم این حرکت که برای اولین بار در تاریخ کشور ایجاد شده بتواند موثر باشد. در این طرح کارگاه‌ها به صورت افلاین و محتوا ضبط شده و کاملا رایگان در کانال هر رشته قرار می‌گیرد.»

وی با بیان اینکه در کارگاه‌ها هیچ محدودیت سنی و ظرفیتی وجود ندارد گفت: «سعی کردیم با استفاده از علم و آگاهی اساتید برای هر کارگاه کتاب تالیف کنیم تا خروجی این کارگاه‌ها مطلوب باشد. این طرح برای دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و آحاد جامعه است.»

رئیس مرکز پژوهشی ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسراء بیان کرد که با یقین می‌گوییم این توانایی را داریم تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان کل کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم ما در آینده نزدیک طرح‌های دیگری داریم که رونمایی خواهد شد؛ طرح تربیت یک میلیون نویسنده نوجوان را داریم که اکثرا دانش‌آموز هستند و از مهر سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود در تابستان پیش رو نیز آن را به طور آزمایشی انجام می‌دهیم.

نحوه ثبت‌نام در طرح

عارفی درباره نحوه ثبت‌نام در این طرح گفت که عضویت در کانال باشگاه ملی جوانان پژوهشگر در تلگرام و ایتا نحوه ثبت‌نام در این طرح است. ما در در کارگاه‌ها آموزش روش تحقیق را از دوران ابتدایی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم و در تابستان آنان را با پژوهش آشنا می‌کنیم. آشنایی با اسناد و نسخ خطی، نشانه شناسی در ادبیات، گفتمان در ادبیات را نیز در کارگاه‌ها داریم.

وی در ادامه افزود: «این طرح برای اولین بار در نظام آموزشی کشور و در راستای سند تحول بنیادین است. یکی از اهداف غایی این طرح این است که بتوانیم مردم را به سمت کتابخوانی هدایت کنیم و سرانه مطالعه را بالا ببریم تا از بروز آسیب‌های اجتماعی بکاهیم.»

مهلت ثبت‌نام تا آخر تیرماه

عارفی در پایان از وزارت علوم، آموزش و پرورش، ارشاد و شهرداری خواست تا در اجرای این طرح حمایت‌های خود را داشته باشند چرا که از آن استقبال خوبی شده است و از بین ۷۰ هزار نفر عضو تعداد قابل توجهی از خارج از کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام در این طرح تا آخر تیرماه ادامه دارد.

به گزارش پانا، طرح جامع توانمندسازی و دانش‌افزایی دانش‌آموزان و دانشجویان و معلمان فرهیخته کشور با رویکرد کاربردی زبان و ادبیات فارسی در تربیت نسلی خلاق، پژوهشگر و نقاد برگزار می‌شود. مجری این طرح مرکز پژوهشی ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسرا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار