در گفتگو با برخی صنعتگران مس بررسی شد؛

آسیب شدید صنعت مس زنجان از تبعات ویروس کرونا

زنجان (پانا) - صنعت مس استان زنجان نیز همانند سایر بخش‌ها از تبعات ویروس کرونا در امان نمانده و در پی شیوع این ویروس در جامعه رکود شدید در بازار این هنر صنعت کهن ایجاد شد، به نوعی که با تعطیلی فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف، واحدهای تولید و فروش صنایع دستی مس در روزهای پایانی سال ۹۸ و ایام تعطیلات نوروز ۹۹ تعطیل شد و تولیدکنندگان و فروشندگان با انبارهای پر از مس رو به رو شدند.

کد مطلب: ۱۰۹۴۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
آسیب شدید صنعت مس زنجان از تبعات ویروس کرونا

محمدی یکی از قدیمیان صنعت مس زنجان در خصوص وضع بازار و میزان ضرر و زیان به پانا گفت: شیوع کرونا و به تبع آن رکود شدید در بازار خرید و فروش مس از یک طرف و از سویی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه، صنعت مسگری را به‌شدت تهدید می‌کند.
محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه تداوم وضعیت موجود باعث زمین‌گیر شدن صنعت مس استان زنجان خواهد شد، تلاش مسئولان استان برای رفع این مشکل را خواستار شد.
رئیس اتحادیه مسگران استان زنجان با بیان اینکه وضعیت امروز صنعت مس در زنجان با توجه به نوسانات قیمت فلزات به‌ویژه مس مناسب نیست، گفت: همین امر باعث به وجود آمدن رکود در تولید و فروش این صنعت شده و این رکود با تورم نیز همراه شده است.
رئیس اتحادیه مسگران زنجان با یادآوری اینکه اکنون فعالان صنعت مس در زنجان با حداقل 2 و حداکثر 20 کارگر در این عرصه مشغول به کار هستند، عنوان کرد: به همین خاطر یکی از دغدغه‌های فعالان این عرصه که نیازمند نگاه ویژه دولت است، بحث بیمه کارگران این بخش با هزینه پایین‌تر است، این در حالی است که اکثر کارگرانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، از بیمه بی‌بهره هستند، از طرفی خود کارگر توان پرداخت بیمه را ندارد و این یک خطر برای این صنعت به شمار می‌رود.
عسگری یکی دیگر از قدیمیان صنعت مس زنجان است. او با بیان اینکه امروز فروش صنایع‌دستی به‌ویژه مس به صورت فصلی است، اظهار کرد: معمولاً در ایام عید و فصل تابستان شاهد پیک استقبال از تولیدات در این عرصه هستیم، اما شرایط کرونایی باعث شد تا فروش این تولیدات با کاهش چشم‌گیری مواجه شود.

از طرفی ممنوعیت سفر در مقطعی و نبود گردشگر در شهر زنجان و تعطیلی طولانی مدت فروشگاه‌های مس باعث بی رونقی کسب و کار این حرفه و صنعت شد.
رئیس اتحادیه مسگران زنجان نیز در گفت و گو با پانا، از فعالیت 240 واحد تولید و فروش مجوزدار در صنعت مس زنجان خبر داد و تصریح کرد: این در حالی است که نزدیک به 350 واحد زیرزمینی بدون مجوز نیز در حال فعالیت در این عرصه بوده و هیچ اقدامی در خصوص اخذ مجوز انجام نداده‌اند و دلیل این امر نیز به خاطر مشکلاتی است که در حوزه مالیاتی دارند. همچنین از این میزان واحد فعال در زمینه مس، بسیاری از انها دچار ضرر و زیان بالای ناشی از کرونا شدند که به این زودی جبران نخواهد شد.
لازم به ذکر است، صنعت مس به کشورهایی همچون: امارات، قطر، ‌ترکیه، ‌چین، ‌کویت ، بلژیک، کلمبیا، اتریش،‌ کانادا، ‌عراق، ‌آلمان،‌ نیجریه، اسپانیا، ایتالیا و اردن صادر می‌شود که در این شرایط کرونایی تنها به ۵ کشور صادرات انجام می‌شود و کاهش صادرات نیز به ضرر و زیان مس می افزاید.

خبرنگار: آرین بهمنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار