مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از حکم اعدام برای «روح‌الله زم» تا دستگیری سلطان «تماس تلفنی»

تهران (پانا) - اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور، گام‌های ایران در ساخت واکسن کرونا، حادثه انفجار در یک مرکز درمانی در پایتخت، دستگیری سلطان تماس تلفنی، برگزاری دادگاه‌های مفسدان اقتصادی و صدور حکم اعدام برای «روح‌الله زم» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
از حکم اعدام برای «روح‌الله زم» تا دستگیری سلطان «تماس تلفنی»

در دومین هفته از تیر ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد و در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به بیماری کووید19 مبتلا شده‌اند و ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تا کنون ۱۹۱ هزار و ۴۸۷ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال باید گفت که کرونا شوخی بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد و بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این معضل را شوخی بدانند چون در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، ۱۲ الی ۱۴ ماه دیگر ممکن است واکسن کووید۱۹ در دسترس باشد.

پویش ملی #من_ماسک_می‌زنم

همچنین در پی افزایش موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ و با توجه به اینکه هر مبتلا می‌تواند 406 نفر را مبتلا کند، از سوی وزارت بهداشت پویشی تحت عنوان #من_ماسک_می‌زنم در هفته‌ای که گذشت راه‌اندازی شد چون طبق اعلام مسئولان این وزارتخانه اگر از ماسک استفاده نکنیم، نکات بهداشت فردی را رعایت نکنیم با افزیش موارد ابتلا مواجه خواهیم بود.

زنگ خطر کرونا در تهران

به دنبال افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشور و زنگ خطر برای پایتخت، برخی استان‌ها از جمله استان تهران خواستار بازگشت محدودیت‌ها شدند. در شهر تهران که یکی از این نگرانی‌ها مربوط به اجرای طرح ترافیک بود و وزیر بهداشت هنگام اجرای این طرح اعلام کرده بود چنانچه اجرای طرح ترافیک موجب افزایش مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شود، این طرح لغو خواهد شد اما هنوز این طرح لغو نشده است. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران از ارائه پیشنهاداتی به ستاد ملی کرونا برای کنترل بیماری در تهران خبر داد و گفت: یکی از پیشنهادات توقف اجرای طرح ترافیک و مورد بعدی کنترل صنوف توسط اتحادیه ها بود. به گفته استاندار تهران، حجم مسافران به بالای یک میلیون نفر در روز رسیده و می‌طلبد که در ارتباط با طرح ترافیک بازنگری صورت بگیرد که یکی از پیشنهادات مشخص و واضح که به امضا رئیس ستاد مقابله با کرونا و بنده رسیده این است که اجرای طرح ترافیک فعلاً متوقف شود تا مردم بتوانند از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند.

گام‌های ایران در ساخت واکسن کرونا

طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت تا زمانی که محققان خارج از کشور و داخل کشور به ساخت واکسنی برای کنترل ویروس کرونا دست یابند، 10 تا 12 ماه طول می‌کشد. محققان ایرانی نیز به دنبال ساخت واکسن کرونا هستند و در هفته‌ای که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت در این زمینه از اقدامات موثر ایران در ساخت واکسن کووید-۱۹ خبر داد و گفت: اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی این واکسن پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) در انسان وارد عمل خواهیم شد.

حادثه در کلینیک «سینا اطهر»

در هفته‌ای که گذشت کلینیک سینا در شمال تهران دچار آتش سوزی شد و در این حادثه 19 تن جان خود را از دست دادند و 23 تن نیز مصدوم شدند. از همان ابتدای وقوع این حادثه دلخراش که بر اثر انفجار سیلندرهای اکسیژن اتفاق افتاد، رئیس‌جمهوری، وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس قوه قضاییه دستوراتی را به زیرمجموعه‌های مربوطه برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه صادر کردند. در پی وقوع این حادثه علی القاصی مهر، دادستان تهران از بازداشت یک نفر در این حادثه خبر داد و گفت: دستور احضار ۵ نفر از مقصران احتمالی حادثه کلینیک سینا صادر شد. طبق اعلام دادستان تهران، تحقیقات قضایی شروع شده و این پرونده خارج از نوبت با دقت و سرعت به منظور علت وچگونگی حادثه و برخورد با مقصران احتمالی در حال بررسی است.

واکنش‌ها به یک تصمیم درباره وام ازدواج

چندی پیش مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با پیگیری معاونت امور جوانان و دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نامه‌ای برای رئیس‌جمهوری ارسال کرد مبنی بر این که بررسی‌های تحلیلی به عمل آمده در خصوص افزایش وام ازدواج طی چند سال گذشته کمک شایانی به ازدواج این قشر نکرده و حتی شاهد ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور و نظایر آن شده است. این نامه باعث شد که رئیس‌جمهوری نیز دستور دهد تا دستورالعملی برای اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج تدوین شود اما این موضوع با واکنش نمایندگان مجلس یازدهم روبرو شد. محمدمهدی تندگویان در هفته‌ای که سپری شد درباره دستور اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر اصلاح شرط سنی وام ازدواج اظهار کرد: «اکنون این موضوع مطرح شده و رئیس‌جمهوری هم درخصوص آن دستور داده است و هنوز اتفاقی در کشور نیفتاده و وام‌ها در حال پرداخت است اما عده‌ای بدون اطلاع کافی و غیرکارشناسانه شایعه حذف امتیاز وام زیر ۱۸ سال را مطرح کرده‌اند در صورتی که صحیح نیست. موضوعی که در این زمینه مطرح شده و برخی نمایندگان به آن واکنش نشان دادند که ظلم در حق افراد زیر 18 سال می شود و حقوق این افراد تضییع خواهد شد را تکذیب می‌کنم.» همچنین معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در واکنش به این شایعات اظهار کرد: موضع دولت حمایت از ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان است اما با افزایش رقم وام ازدواج، ازدواج‌های زیر سن قانونی در کشور بیشتر شده است. دستور رئیس‌جمهوری بر این قرار گرفت که وام‌های ازدواج به صورت هدفمند به دست جوانانی برسد که برای ازدواج به وام ازدواج نیاز دارند و وام در اختیار عده‌ای که هدفشان بهره‌برداری و سوء‌استفاده است، قرار نگیرد.» ابتکار کودک همسری را یکی از آسیب‌های جامعه عنوان کرد و گفت: «یکی از آسیب‌هایی که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد کودک همسری و ازدواج‌های حتی پیش از دوران بلوغ چه بلوغ جسمی و چه بلوغ عقلی و اجتماعی است اما متاسفانه هر ساله تعدادی از این ازدواج‌ها در کشور شکل می‌گیرد. حتی برخی از آنها بر خلاف قانون، ثبت نمی‌شود برخی هم به ثبت می‌رسد.»

دستگیری سلطان تماس تلفنی

مدتی قبل نماینده حقوقی شرکت مخابرات با مراجعه به پلیس فتا عنوان کرد افراد ناشناسی به وسیله خطوطی اقدام به سوء استفاده از پهنای باند بین‌الملل و برقراری غیرقانونی ارتباط تلفنی خارج به داخل کرده‌اند. سرهنگ معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: شاکی عنوان کرد که در پی این اتفاق، علاوه بر خسارت‌های امنیتی، حدود ۲۰ میلیارد ریال به شرکت ارتباطات زیرساخت نیز خسارت وارد شده است. به گفته او، تیمی از افسران این پلیس با بررسی مستندات و شواهد و حساسیت موضوع پرونده را در دستور کار قرار دادند و پس از چند روز کار اطلاعاتی و تحقیقات گسترده و روش‌های فنی و پلیسی موفق به شناسایی خطوط و شناسایی متهم به نام (م، ف) شدند. متهم با استفاده از روش‌های مختلف مثل تغییر کابل کشی‌های مخابراتی سعی در پنهان کردن این عمل مجرمانه داشت که در نهایت شیوه مجرمانه وی شناسایی شد. در تحقیقات اولیه مشخص شد، متهم با استفاده از شیوه انتقال تماس‌های تلفنی اینترنتی از خارج به داخل کشور با ۲۸ خط فعال مکالمات تلفنی را قاچاق و از پهنای باند بین الملل سو استفاده کرده است. وی با هماهنگی مرجع قضائی و تحقیقات میدانی متهم در مخفیگاهش دستگیر و به همراه تجهیزات مخابراتی و رایانه‌ای به پلیس فتا انتقال یافت.

برگزاری دادگاه گروه عظام

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از جلسات رسیدگی به اتهامات گروه عظام و بررسی پرونده اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه قاضی صلواتی با اشاره به عنوان اتهامی متهم ردیف اول این پرونده گفت: آقای ایروانی اتهامات شما در 5 بند در جلسات قبل قرائت شد به استناد ماده 280 قانون آیین دادرسی کیفری بند الف اتهامات شما از افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو بصورت عمده و کلان به میزان 664 میلیون و 37 هزار و425 دلار اصلاح و تغیر پیدا می‌کند.

برگزاری دادگاه «اکبر طبری»

همچنین در هفته‌ای که سپری شد دو جلسه دیگر از جلسات دادگاه «اکبر طبری» برگزار شد. در جلسه‌ای که برگزار شد نماینده دادستانی خطاب به قاضی گفت: طبری بازپرس ما را به جرم اعتنا نکردن به توصیه‌های خلاف قانونش از خانه سازمانی بیرون کرد. چرا عریضه‌های مردم بیچاره را در خردکن می‌اندازد، ولی کار‌های متهمان اقتصادی را در خردکن نمی‌اندازد و پیگیری می‌کند و اگر بازپرس مقاومت کند اخراجش می‌کند. آن بازپرس اولیه پرونده نیاز آذری را خواهش می‌کنم بررسی کنید و ببیند اولین پرونده به چه کسی ارجاع شده و آقای طبری آن بازپرس را به کجا فرستاد؟ قاضی خطاب به طبری که مدعی بود پرونده‌های قضایی مرتطبین با او مختومه شده، گفت: برای این پرونده‌ها دستور تجویز تعقیب صادر شده است.

تجهیز ارتباط بی‌سیمی محیط بانان تا پایان سال

هر ساله با آغاز شدن فصل تابستان، نگرانی از حریق جنگل‌های کشور وجود دارد اما نکته‌ای که در زمینه آتش‌سوزی جنگل‌ها به عنوان یک چالش تلقی می‌شود، مساله تجهیزات اطفای حریق در مناطق حفاظت شده است. در هفته‌ای که سپری شد سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان به صورت سراسری و جی پی اس به منظور رصد آنلاین آن‌ها تا پایان سال خبر داد و گفت: آتش سوزی در مناطق چهار گانه متاسفانه افزایش داشته است. در اردیبهشت ماه این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم و برنامه ریزی‌هایی هم انجام داده بودیم که صورت گرفت.

اختلاس ۱۰۰۰ میلیارد تومانی؛ استرداد متهم به کشور

سردار کاظم مجتبایی، جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا از دستگیری متهمی با جرم انتسابی «معاونت در خیانت در امانت» خبر داد و گفت: این متهم به جرم معاونت در خیانت در امانت از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور بازگردانده شد. این متهم بیش از چهار سال تحت تعقیب پلیس بین الملل ناجا بوده و با درخواست اعلان قرمز از اینترپل جهانی، فرآیند تعقیب و تلاش برای دستگیری وی آغاز شد و نامبرده شب گذشته به کشور بازگردانده شد.

حکم اعدام برای «روح‌الله زم»

در هفته‌ای که سپری شد، بیست و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. بازدید از 273 واحد صنعتی و تولیدی شهرک‌های مختلف، تسویه 12 هزار میلیارد تومانی بدهی‌های گروه فلاحتیان به سیستم بانکی، توضیح درباره اعتراض کارگران «آذرآب»، صدور حکم اعدام برای «روح‌الله زم»، توضیح درباره سرانجام پرونده‌های تحقیق و تفحص در مجلس، توضیح درباره اعتراضات آبان ماه 98، تایید بازداشت 3 نفر از مجموعه «جمعیت امام علی»، پیگیری ابهام زدایی از موضوع «قاضی منصوری» و آخرین وضع پرونده حسن رعیت مهم‌ترین اخباری بود که غلامحسین اسماعیلی در این نشست آنها را مطرح کرد.

صدور دستور جلب ۳۶ نفر از متهمان ترور شهید سلیمانی

در هفته‌ای که سپری شد علی القاصی مهر، دادستان تهران در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیگیری پرونده ترور سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد که ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آن‌ها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است. وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: در رأس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد. پس از اظهارات دادستان تهران، سردار هادی شیرزاد، فرمانده پلیس بین الملل ناجا نیز در توضیحات تکمیلی اظهار کرد: پلیس با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده توسط مقام قضایی و به استناد دستورالعمل‌ها و قوانین سازمان اینترپل درخواست تحت تعقیب قرار دادن 36 متهم این جنایت تروریستی را در دستور کار پلیس بین الملل ناجا قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار