شفیع پور به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با پانا اعلام کرد:

باید حس مسئولیت نسبت به کالای ایرانی در ضمیرناخودآگاه دانش آموزان نهادینه شود

تهران (پانا) - درسال جهش تولید و درهفته صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آموزش و پرورش شهر تهران بنا به رسالت ماهوی اش برنامه های فرهنگی و آموزشی برای دانش‌آموزان تدارک دیده تا با تقویت هویت ایرانی و اسلامی شان آنان را به سمت و سوی حمایت از خرید کالای ایرانی ببرد. میررضا شفیع پور، سرپرست معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مهمترین برنامه های شهر تهران سخن می گوید.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
باید حس مسئولیت نسبت به کالای ایرانی در ضمیرناخودآگاه دانش آموزان نهادینه شود

شفیع پور در گفت و گو با پانا می گوید: در استانداری استان تهران ستادی با عنوان کمیسیون مبارزه با قاچاق ارز و کالا در استان داریم و همه دستگاه هایی که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین پیشگیری و فرهنگ سازی این موضوع فعالیت می کنند در این کمیسیون عضو هستند. این کمیسیون بصورت فصلی برگزار می شود اما زیرمجموعه های متعددی دارد و یکی از کارگروه هایی که در حوزه فرهنگ سازی است با محوریت اداره کل ارشاد استان تهران است. تعدادی از اداراتی که کارشان تبلیغی است، در این کارگروه مشغولند و به طبع این ساختاری که طراحی شده اداره کل شهر تهران و شهرستان های تهران نیز عضو این کارگروه هستند.
وی با اشاره به نوع فعالیت آموزش و پرورش شهر تهران در این کارگروه می گوید: تلاش می کنیم در این کارگروه روش های تبلیغ حمایت از کالای ایرانی را بررسی کنیم. روش و شیوه ما مهم است که دانش‌آموز و خانواده های آنها را به سمتی ببریم که کالای ایرانی برایش اولویت باشد. مخصوصا در آموزش و پرورش که بخش مهمی از سیاست هایش هویت سازی است. این مهم را از طریق کتاب و آموزش های رسمی و غیر رسمی به سرانجام می رساند. در واقع اول باید دانش‌آموز را به کلیت هویت ایرانی و اسلامی بودنش آشنا کنیم و بعد در این دایره گسترده، باید خرده فرهنگ ها را تزریق کنیم.
شفیع پور می افزاید: باید دانش آموز ما بداند که اگر کالای ایرانی با کیفیت که مشابه کالای خارجی آن نیز موجود است، در سبد مصرفی اش قرار بگیرد قطعا به رسالت ملی خود عمل کرده است. مثلا ژاپنی ها هر کجای دنیا هستند اگر در سوپرمارکتی کالای ژاپنی باشد همان را خرید می کنند زیرا حس می کنند که کالایی که خرید می کنند در چند بعد به اقتصاد کشورشان کمک کرده و با چرخیدن؛ چرخ کارخانه‌های شان چندین نفر مشغول به کار می شوند و چرخه آسیب های اجتماعی شان متوقف می شود و می دانند در بلند مدت اگر کیفیت کالایش را به مرحله صادرات و رقابت جهانی برساند، قطعا قدرت و عزت به کشورش می دهد. این چیزی است که ما باید به دانش‌آموز انتقال دهیم. در واقع دانش‌آموز بداند که اگر کالای ایرانی بخرد به هموطن خود و شرایط آینده کشور و هموطنانش کمک می کند.
شفیع پور می گوید: باید این حس مسئولیت نسبت به کالای ایرانی با زبان روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد و تاریخ در دانش آموز ایجاد شود و در ضمیر ناخودآگاه دانش آموز نهادینه شود که زمانی که اشتغال پیدا کرد، به یک کار آفرین تبدیل شده و کالایی تولید کند که برند جهانی شود و همان کالا معرف کشورش شود. بنظرم این مهم به عنوان یک گفتمان در آموزش وپرورش باید تقویت شود.

او ادامه می‌دهد: در سال گذشته که آقای شهریاری معاون نهضت سواد آموزی شهر تهران بودند، هدف گذاری خوبی انجام شده بود و به سمت کالاهای سلامت محور رفته بودند، از جمله کالاهای خوراکی و دارویی و پوشاکی و غیره. همچنین به آموزش معاونین و مربی های پرورشی پرداخته بودند. مدیری که آموزش ببیند این آموزش را به همه همکاران و دانش‌آموزانش نیز منتقل می کند.
شفیع پور با اشاره به هفته صدور فرمان مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان می‌کند: از ۶ تیرماه تا ۱۳ تیرماه مناسبت مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم و برنامه هایی تدارک دیده ایم و در جلسه کار گروه توسعه و مدیریت راهبری با هدایت دکتر فولادوند، مدیرکل محترم چندین برنامه به مناسبت هفته قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار دادیم تا در طول سال تحصیلی ابلاغ و اجرایی شوند. اولین برنامه ابلاغی ما که معاونت های مختلف عهده دارش هستند این است که اداره کل و مناطق نوزده گانه و کلیه مدارس شهر تهران الزام به خرید کالای ایرانی کرده ایم تا به شعار سال که جهش تولید است کمک شود و شاهد رونق تولید باشیم.
وی می افزاید: اولویت خرید با کالای ایرانی است و از تعاونی ها خواسته ایم کالاهایی که می آورند داخلی باشد و باید کالای ایرانی خرید و فروش شود. همچنین در هفته مبارز با قاچاق کالا در سربرگ نامه های اداری و مکاتبات اداری شعارهایی که به فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی کمک می‌کند، می‌آوریم.

مورد دیگر انعکاس شعار و پیام های تبلیغی در فضای اتوماسیون ادارات و مجموعه های تابعه است. همچنین انعکاس شعار و پیام های تبلیغی در سامانه شبکه شاد را داریم. این سامانه بیش از ۱۴میلیون مخاطب دانش آموز و اولیا و فرهنگیان را دارد. شبکه شاد، ملی است و این نوع تبلیغات بعد ملی پیدا می‌کند. امیدواریم با محتواهایی که در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می شود اطلاع رسانی خوبی داشته و اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.
سرپرست معاونت نهضت سواد آموزی شهر تهران می گوید: موضوع دیگر تبلیغ و ترویج حمایت از کالای ایرانی در پیام های ستاد پروژه مهر است. در این پروژه هر خریدی که دوستان دارند باید ملی باشد تا تبلیغ حمایت از کالای ایرانی را داشته باشیم. در اداره کل و مناطق نوزده گانه شهر تهران از طریق ستادهای پروژه مهر دانش آموزان و اولیای آنان تشویق شوند به خرید لباس فرم ایرانی، لوازم التحریر ایرانی، کیف ایرانی و کفش ایرانی. در واقع هدف این است که خانواده های ایرانی به حقوق خودشان آگاه شوند. اگر اولیا توجیه شوند و بدانند که کالای ایرانی تازه تولید شده را بخرند تا چه اندازه کمک به اقتصاد کشور و آینده بچه های این سرزمین است قطعا همراه می شوند.
وی می افزاید: تصمیم گرفتیم با سرگروه‌های درسی مثل دبیران درس اقتصاد و جامعه شناسی و تاریخ و دروسی مثل کار و فن آوری و سایر دروس در این زمینه ارتباط گرفته و همکاران توجیه شوند که اگر کالای ایرانی خریداری شود، چقدر در سرنوشت آینده شغلی دانش‌آموزان اثر دارد. درواقع کار اساسی و ریشه ای انجام می شود. همچنین کار دیگری که از سال گذشته شروع شده است این است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران و شهید بهشتی، ما آموزش هایی را شروع کردیم. آموزش مدیران و مربیان پرورشی جهت آشنایی با کالاهای سلامت محور را داریم. در ۱۴منطقه این آموزش ها را به پایان رسانده ایم و چندین منطقه داریم که بیماری کووید۱۹مانع شد و وقتی شرایط عادی شد مناطق آموزش ندیده را نیز در این مجموعه می آوریم. همچنین پیشنهادات جانبی بود که مثلا در کنار مسابقات فرهنگی هنری حوزه معاونت پرورشی؛ مسابقات مبارزه با قاچاق ارز و کالا هم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در فرصت پنجره طلایی جمعیتی خود قرار گرفته است، تاکید می کند: جمعیت ایران در پنجره طلایی که بین۲۴ تا ۳۵ سال است قرار گرفته و ترکیب غالب هرم سنی کشور در این رنج سنی است و خوشبختانه اکثریت آنان تحصیلات عالی دارند. در صورت شرایط عادی و توسعه ای ما شاهد دوره خیز اقتصادی کشور خواهیم بود. با وجود سیستم تورمی ایجاد شده در اقتصاد می بینیم این روزها شرکت های دانش بنیان جوانه هایی هستند که از زیر بستر مایوس اقتصاد ما در حال جوانه زدن هستند که اکنون تعدادشان به ۵ هزار رسیده و چرخه مالی شان امسال به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نوید خوبی می دهد و در آینده همین شرکتها می‌توانند اقتصاد کشور را شکوفا کنند.

وی می افزاید: اکنون با ایجاد یک پلتفرم در شرکت های دانش بنیان بیش از چند هزار نفر ایرانی متخصصین بیرون از مرز با شرکتهای دانش بنیان داخلی پیوند خورده اند و بخشی از دانش و تکنولوژی جهانی را به داخل کشور انتقال می دهند و من فکر می‌کنم با وجود این شرایط سخت تحریمی و بحران رکود و تورمی ناشی از تحریم، اتفاق خوب و میمونی برای اقتصاد کشور در راه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار