دادستان کل اسبق انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

مجلس مراقبت کند تا گرفتار «باندبازی» و «گروه‌بازی» نشود

موسوی تبریزی: برای مصالح کشورباید باندبازی‌ها قطع شود زیرا اختلاس‌ها و ضعف مدیریت‌ها همه از این جهت پیش می‌آید

تهران (پانا) - دادستان کل اسبق انقلاب اسلامی و نماینده دوره اول و سوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس خنثی شده است، تاکید کرد مجلس همانطور که امام فرمودند باید در "راس امور باشد"، گرفتار باندبازی و گروه‌‌بازی و مراقب هم بودن نباشد، تا قدرتمند بوده و بتواند مسائل را سامان دهد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مجلس مراقبت کند تا گرفتار «باندبازی» و «گروه‌بازی» نشود

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع فعلی کشور و مسیر طی شده، گفت: «متاسفانه کشور ما، کشوری نیست که یک مجرای قانونی خاصی باشد که از آن طریق، برنامه‌های مدیریت کشور اداره شود، آن زمان است که ضعف یک مدیر یا قوت آن مدیر روشن می‌شود. مشکل بزرگ کشور ما، به قول قدیمی‌ها "خان خانی" است، یا به قول اصفهانی‌ها "هر کی سی خودشه"؛ عده‌ای هستند هر کاری که دل‌شان بخواهند می‌کنند و می‌کنند، جنگل می‌گیرند، معدن می‌گیرند، ارز دست‌شان است، کالاها را مخفی و غیرمخفی می‌فروشند، عده‌ای از طریق وابستگی به دولت و عده‌ای هم از طریق وابستگی به نهادهای انقلابی این کار را انجام می‌دهند و یک مدیریت قوی که هر کسی مرتبط با حوزه خود، کارش را انجام دهد و مسئولیت‌پذیر بوده و حساب و کتاب داشته باشد، چنین خلایی وجود دارد و این کمبود احساس می‌شود.»

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: «حتی در مجلس هم گاهی آنقدر نفوذ دارند؛ مجلسی که یکی از وظایفش تحقیق، بررسی، سوال و جواب است، می‌بینیم که با گروهی می‌تواند این کار را با شدت بالایی انجام دهد و با گروهی که تمایل ندارد، این کار را انجام نمی‌دهد. من معتقدم مجلس خنثی شده است. من در مجلس سوم رئیس کمیسیون اصل 90 بودم، جایگاهی که می‌تواند از همه مسئولان سوال کند، من اینکار را می‌کردم، زمانیکه مسئول بودم، مسئول موظف بود همه پرونده‌هایش را می‌آورد و رو می‌کرد. در همین بررسی‌ها برادران یکی از آقایان که همیشه از بزرگان بودند، دارو وارد کرده بود، قاچاق هم وارد کرده بود و دارو هم فاسد بوده! وقتی ما این را بررسی می‌کردیم مجبور بود جواب دهد، من این پرونده را به نتیجه رساندم و تحویل قوه قضاییه دادم. پرونده‌ها موجود است و نتیجه را به قوه قضاییه دادیم. آن زمان رئیس قوه قضاییه آقای یزدی بود.»

رئیس اسبق خانه احزاب اضافه کرد: «گاهی وزرا وقتی می‌شنیدند آن‌ها را به کمیسیون اصل 90 فراخوانده‌ایم، کلی اضطراب پیدا می‌کردند. اوایل انقلاب بود، جنگ بود، با کسی هم تعارف نداشتم، با دقت و مدرک توضیح می‌خواستیم. آن زمان بازرس کل کشور حاج مصطفی محقق بود و در جای خود بسیار خوب کار می‌کرد. مجلس در سوال کردن با کسی تعارف نداشت، درباره مسائل مربوط به بیت‌المال اغماض نمی‌کرد.»

مدیریت کشور یک چارچوب صریح محکم بدون اغماض برای حل مسائل می‌خواهد

دادستان کل اسبق انقلاب اسلامی گفت: «از زمانی که وضعیتی پیش آمد که کسی جواب پس ندهد و همه مدیریتی و هر کسی برای خودش کار کند، مشکلات پیش آمد. حال در این وضع دولت می‌خواهد کاری کند، سنگ‌اندازی می‌شود، من می‌دانم حتی قوه قضاییه هم که می‌خواهد کاری انجام دهد، مشکل خاص خود را دارد، در مجلس هم تهدیدهای مخفی و غیرمخفی در سوال و جواب‌ها و استیضاح‌ها، جای خود را دارد. من معتقدم این نظام کشور و نظم کشور و مدیریت کشور باید در یک چارچوب قانونی صریح محکم و هر قوه با مدیر خود و همه زیر نظر رهبری قرار بگیرد البته به شرط اینکه "اغماض" در کار نباشد. در این صورت ممکن مسائل حل شود.»

چرا مجمع تشخیص شکل گرفت

نماینده مردم تبریز در دوره اول و سوم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «وقتی امام می‌فرمود مجلس در راس امور است طوری بود که اگر مجلس چیزی را تصویب می‌کرد، امام هم قبول می‌کردند. مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا شکل گرفت؟ برای اینکه مجلس چیزی را تشخیص می‌داد ولی شورای نگهبان می‌گفت خلاف شرع است، غرض هم نداشتند چون کار شورای نگهبان همین است و غرضی هم نداشتند. امام به خاطر تایید مجلس، آن مجمع تشخیص را در جریان کار گذاشتند. آنچه مصلحت جامعه بود به نظر امام خلاف شرع نمی‌شد. منظورم این است که مسائل را باید مدیریت کرد، مدیریت قوی؛ و گروه‌بازی و باندبازی را در ارتباط با مصالح کشور باید به طریقی، بزرگان قطع کنند و کنار بگذارند. اختلاس‌ها و ضعف مدیریت‌ها همه از این جهت پیش می‌آید.»

مجلس دستوری موفق نمی‌شود، مجلس نباید گروه‌بازی و باندبازی داشته باشد

رئیس کمیسیون اصل 90 در دوره سوم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «من معتقدم مجلسی که از طرف بعضی از گروه‌ها باشد و آن مجلس دستوری عمل کند، آن مجلس موفق نخواهد شد. مجلسی موفق است که در رای، در نظر، اظهارنظر و تحقیق آزاد باشد و بین برادرش و دشمن درجه یک که مثلا سابقا دشمنش بوده است، تفاوت قائل نشود، بیایند حقوق مردم را بررسی کنند. قانون اساسی را در ارتباط با وظایف مجلس بخوانند، مجلس باید وابسته به جایی نباشد و قدرتمند باشد. زمانیکه که گروه‌بازی و باندبازی یا ضعف داشته باشد، ممکن است با وزیر، برادر وزیر و و معاون وزیر و ... زد و بند می‌کنند و مسائل ماست‌مالی می‌شود و بررسی دقیقی صورت نمی‌گیرد. منظور من مجلس خاصی نیست، هر مجلسی ممکن است اینگونه باشد. وقتی دو بار سه بار اینگونه اتفاقات در یک مجلس رخ دهد، از سکه می‌افتد و کسی دیگر از آن مجلس حساب نمی‌برد. به نظر من مستقل‌ترین مجلس، مجلس اول بود، من فقط یک سال اول را در مجلس بودم، چون آیت‌الله قدوسی شهید شد و امام به جای ایشان، من را به عنوان دادستان کل انتخاب کرد، مجبور بودم از مجلس اول استعفا کنم. در دوره سوم نمایندگان پاک‌دستی در مجلس بودند به طوری که وقتی به وزیری زنگ می‌زدند می‌دانستند او کیست، به خود می‌لرزیدند و می‌افتادند مدرک جمع کنند و جواب کارشان را بدهند، دفاع کنند.»

مجلس باید در راس امور باشد

دادستان کل اسبق انقلاب اسلامی اضافه کرد: «زمانی امام فرمود مجلس در راس امور است، که هم رئیس‌جمهوری داشتیم، امام خودشان بودند، رئیس دولت داشتیم ولی فرمودند مجلس در راس امور است. مجلس اگر در راس امور باشد، قدرتمند می‌شود و می‌تواند امور را سامان دهد. در این مجلس از یک گروه آمده‌اند، ممکن است مواظب همدیگر باشند و حقیقت را فراموش کنند ولی توصیه من این است که اگر می‌خواهند بینی و بین‌الله خدمت‌گذار باشند، میدان خوبی فراهم شده است، خدا را در نظر بگیرند، این مردم گرفتارند، مشکلات زیادی دارند.

امیدوارم آقای رئیسی به حرف‌هایی که می‌زند عمل کند

وی در پایان گفت: «دولت مشکلاتی دارد، البته می‌توانستند مشکلات را حل کنند که متاسفانه گاهی نکردند. فقط دولت نیست، به قوه قضاییه هم نمره بیست نمی‌دهم. آقای رئیسی از رفقای ما است، آن زمان هم رفیق بودیم، من خودم حکم دادستانی کرج را به ایشان دادم. امیدواریم بتواند تمام آن حرف‌هایی را که می‌زند عمل کند. من از خودم تعریف نمی‌کنم ولی آنچه که در برابر این باندها، گروه‌ها و گروهک‌ها و انجمن حجتیه‌ها و خلق مسلمان، کمونیست و منافقین و ... موثر بود این بود که وقتی حرفی می‌زدیم، مصاحبه‌ای انجام می‌دادیم، آن‌ها حساب کار دست‌شان می‌آمد چون می‌دانستند که عمل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار