رئیس موسسه تحقیقات آب اعلام کرد:

پیش‌بینی ۹۵ درصد سیلاب‌ها توسط سامانه هشدار بومی

تهران- ایرنا-رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با بیان اینکه سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سیل از سال ۹۷ طراحی و توسعه داده شد، گفت: تاکنون این سامانه بیش از ۹۵ درصد وقایع سیلابی مهم را پوشش داده است.

کد مطلب: ۱۰۹۳۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی ۹۵ درصد سیلاب‌ها توسط سامانه هشدار بومی

به گزارش ایرنا،‌ «مرتضی افتخاری» افزود: سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سیل در سال‌های آبی ۹۷-۹۸ و ۹۹-۹۸، بیش از ۸۰ مورد اطلاع‌رسانی از احتمال وقوع سیلاب را به ستاد فرماندهی سیلاب وزارت نیرو ارسال کرده که نشان می‌دهد این سامانه بیش از ۹۵ درصد وقایع سیلابی مهم را پوشش داده است.

وی ادامه داد: کشور ایران اگرچه به‌عنوان یک کشور دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک شناخته می‌شود، اما همواره شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب بوده است. تجربه این سیلاب‌های مخرب، اهمیت توجه بیشتر به مدیریت و کنترل کارآمد سیل از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط را آشکارتر ساخته است.

افتخاری گفت: بدین‌منظور با هدف بهبود مدیریت سیل و ایجاد انسجام و هماهنگی در داخل مجموعه وزارت نیرو و سایر ارگان‌های مرتبط، طرح جامع سیل و نظامنامه مدیریت سیلاب در مجموعه وزارت نیرو تدوین شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد:‌ مدیریت سیل در راستای این نظامنامه، در سه بخش اصلی پیش‌هشدار و آمادگی قبل از وقوع سیل، مقابله در حین وقوع و در نهایت بازسازی و بازتوانی بعد از وقوع صورت می‌گیرد و بر این اساس مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به‌عنوان یکی از متولیان اصلی در بخش صدور پیش‌هشدار و آمادگی در مقابل سیل، اقدام به پیاده‌سازی سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ذکر شده با ایجاد دسترسی آنلاین به نقشه‌های پایه مرتبط با آب کشور و اطلاعات مشاهداتی و پیش‌بینی بارندگی و سیلاب به کارشناسان بخش آب کشور (در همه استان‌ها) قابلیت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم برای مقابله با سیل را فراهم کرده است.

افتخاری افزود: تحت وب بودن این سامانه، دسترسی یکسان به داده‌ها و تحلیل‌ها با استفاده از سیستم عامل‌های مختلف (ویندوز، لینوکس، مکینتاش)، از طریق سخت‌افزارهای مختلف (تبلت، لپتاپ و تلفن هوشمند) در هر نقطه از کشور را نیز فراهم ساخته است.

رئیس موسسه تحقیقات آب ادامه داد: علاوه بر این، در این سامانه مدل‌های جهانی و منطقه‌ای مختص ایران ۴ مرتبه در روز اجرا شده و در سامانه به‌روزرسانی می‌شود که دسترسی به آنها به کارشناسان قدرت تحلیل مناسبی از درصد احتمال وقوع سیلاب و مقادیر حداقل و حداکثر بارش پیش‌بینی‌شده را ارائه می‌دهد.

وی گفت: علاوه بر این، کاربردوست بودن این سامانه از مزایای اصلی آن است که با توجه به توسعه این سامانه توسط متخصصان داخلی و با هزینه بسیار کمتر از سایر نمونه‌های داخلی و خارجی، امکان اضافه کردن هر لایه و اطلاعات مفید برای صنعت آب کشور را نیز امکان‌پذیر می‌سازد.

افتخاری ادامه داد: موسسه تحقیقات آب پس از طراحی و توسعه این سامانه در سال ۹۷، به‌صورت مستمر در حال به‌روزرسانی و ارتقا این سامانه برای همه کاربران تخصصی خود است. همچنین پایش مستمر پیش‌بینی‌های بارش توسط کارشناسان این موسسه انجام شده و در صورت پیش‌بینی‌ بارش شدید محتمل به وقوع سیلاب، اقدام به ارسال هشدار از چند روز قبل از واقعه احتمالی برای ستاد فرماندهی سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب می‌کنند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره فرایند صدور هشدار سیلاب،خاطرنشان کرد:‌ صدور این هشدارها پس از بررسی همه اطلاعات موجود در سامانه از جمله شدت و توالی بارش پیش‌بینی‌شده، موقعیت جغرافیایی و ویژگی خاص هر منطقه، مشاهده بارش در روزهای اخیر و وجود مراکز جمعیتی و تأسیسات مهم انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار