درگفت‌وگو با پانا

ابراز نگرانی «ابتکار» از افزایش «ازدواج‌های زیر سن قانونی» با افزایش «وام ازدواج»

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید موضع دولت حمایت از ازدواج آسان و تسهیل ازدواج جوانان است اما با افزایش رقم وام ازدواج، ازدواج‌های زیر سن قانونی در کشور بیشتر شده است.

کد مطلب: ۱۰۹۳۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ابراز نگرانی «ابتکار» از افزایش «ازدواج‌های زیر سن قانونی» با افزایش «وام ازدواج»

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به موضع دولت برای ازدواج جوانان اظهار کرد: «دولت موافق ازدواج آسان، تسهیل ازدواج آگاهانه و حامی ازدواج‌های موفق است. معتقدیم حمایت‌ها و تسهیلات لازم برای کمک به ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان باید انجام شود، یعنی باید تدابیر لازم برای حمایت از طریق وام، اشتغال، مسکن و همه موارد مربوطه اتخاذ شود و این امر ضرورت است.»

یکی از آسیب‌هایی که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد کودک همسری و ازدواج‌های حتی پیش از دوران بلوغ چه بلوغ جسمی و چه بلوغ عقلی و اجتماعی است اما متاسفانه هر ساله تعدادی از این ازدواج‌ها در کشور شکل می‌گیرد. حتی برخی از آنها بر خلاف قانون، ثبت نمی‌شود برخی هم به ثبت می‌رسد

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: «پس از مرحله حمایت از جوانان برای ازدواج، حمایت از خانواده‌ها در مرحله فرزندآوری از طریق اعطای مرخصی زایمان برای زنان و حمایت از آنها برای فرزندانشان وظیفه‌ای است که بر عهده همه ما قرار دارد و همه به این وظایف آگاه هستند و رئیس‌جمهوری نیز بارها در این زمینه تاکیدات لازم را مطرح کرده است.»

وی ادامه داد: «موضع دولت حمایت از ازدواج جوانان است و خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان هم برای ازدواج آسان برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی زیادی داشته است. ما هم یک مصوبه در ستاد ملی زن و خانواده برای 6 ساعت آموزش تخصصی قبل، حین و بعد از ازدواج داریم که آموزش قبل ازدواج 6 ساعت است. پس از آن آموزش‌های حین ازدواج است که وزارت بهداشت، وزارت جوانان و ما هم در برخی بخش‌های آن نقش داریم. همچنین طرح ملی گفت‌وگوی خانواده است که موضوع آموزش‌های بعد از ازدواج را برای تقویت خانواده‌ها دنبال می‌کند.»

ابتکار در ادامه کودک همسری را یکی از آسیب‌های جامعه عنوان کرد و گفت: «یکی از آسیب‌هایی که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد کودک همسری و ازدواج‌های حتی پیش از دوران بلوغ چه بلوغ جسمی و چه بلوغ عقلی و اجتماعی است اما متاسفانه هر ساله تعدادی از این ازدواج‌ها در کشور شکل می‌گیرد. حتی برخی از آنها بر خلاف قانون، ثبت نمی‌شود برخی هم به ثبت می‌رسد.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی‌ها حاکی از این بوده که به دلیل افزایش میزان وام ازدواج، ازدواج‌های زیر سن قانونی را بیشتر داشته باشیم. علتش این است که سهمی در این وام قطعا به خانواده می‌رسد و اگر خدای ناکرده خانواده قصد بهره‌برداری اقتصادی از این شرایط داشته باشد ممکن است از وام سوء استفاده شود. این نگرانی وجود داشت و به رئیس‌جمهوری منعکس شد و دستور رئیس‌جمهوری بر این قرار گرفت که وام‌های ازدواج به صورت هدفمند به دست جوانانی برسد که برای ازدواج به وام ازدواج نیاز دارند و وام در اختیار عده‌ای که هدفشان بهره‌برداری و سوء‌استفاده است، قرار نگیرد.»

ابتکار تصریح کرد: «اکنون از آنجا که در ازدواج‌های زیر 18 سال وام در اختیار والدین است و در اختیار جوانان قرار ندارد، ممکن است اتفاقاتی بیفتد و این نگرانی را به وجود می‌آورد. بنابراین با افزایش وام ازدواج با چند مساله مواجه شدیم از جمله ازدیاد کودک همسری که برای ما نگرانی دارد، همچنین سوء‌استفاده از وام ازدواج برای مقاصدی غیر از ازدواج که معتقدیم وام باید در اختیار هر کسی قرار بگیرد که ازدواج می‌کند و به وام نیاز دارد. بهترین شکل وام این است که جوانان بتوانند خود اختیار زندگی را در دست داشته باشند که بر اساس قانون فعلی از 18 سالگی می‌توانند حساب بانکی باز کنند و اختیار امور مالی زندگی را بر عهده بگیرند.»

چندی پیش مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با پیگیری معاونت امور جوانان و دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نامه‌ای برای رئیس‌جمهوری ارسال کرد مبنی بر این که بررسی‌های تحلیلی به عمل آمده در خصوص افزایش وام ازدواج طی چند سال گذشته کمک شایانی به ازدواج این قشر نکرده و حتی شاهد ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور و نظایر آن شده است. این نامه باعث شد که رئیس‌جمهوری نیز هفته گذشته دستور دهد تا دستورالعملی برای اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج تدوین شود اما این موضوع با واکنش‌هایی روبرو شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار