ابوالفضل سعیدی: باید به خانواده‌ها بیاموزیم چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند

تهران (پانا) - عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد اگر جای مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودم از طریق برنامه‌های شبکه آموزش به خانواده‌ها می‌آموختم که چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۹۳۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ابوالفضل سعیدی: باید به خانواده‌ها بیاموزیم چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل ‌کنند

ابوالفضل سعیدی، عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش در پاسخ به اینکه ریشه نارضایتی‌هایی که در خانواده‌های دارای فرزند معلول وجود دارد کجاست؟ گفت: «به نظر می‌رسد سیستم را به خوبی سازماندهی نکرده‌ایم و به روز نیستیم و همگام با دنیا پیش نمی‌رویم. واقعیات این است که همه گروه افراد با نیازهای ویژه خدمات آموزشی دریافت نمی‌کنند به این دلیل که اصلا تعدادی از آنها را شناسایی نمی‌کنیم و ابزار شناسایی آن را در اختیار نداریم که کودکان دارای کمبود توجه و فزون جنبشی از این جمله‌اند. اینها شناسایی نمی‌شوند و بعد به مدرسه عادی می‌روند و برای معلم دردسر آفرین می‌شوند.»

سعیدی ادامه داد: «در کشورهای دیگر 5 تا 9 درصد و گاهی تا 20 درصد از میان کل دانش‌آموزان هم شناسایی می‌شوند. بین 15 تا 20 درصد جمعیت دانش‌آموزی دارای اختلالات هستند. یونیسف آمار 15 درصد را ذکر می‌کند.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا آموزش کودکان استثنایی در ایام تعطیلی ناشی از کرونای مدارس، مطلوب بود یا خیر؟ گفت: «در جریان جزئیات آموزش نیستم، زیرا در بدنه اجرایی سازمان حضور ندارم.»

وی ادامه داد: «تلاش‌هایی صورت گرفت تا از طریق شبکه شاد یا آموزش‌های تلویزیونی اطلاعاتی را به دانش‌آموزان منتقل کنند. البته برای همه گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی ممکن نیست که بتوانند پای تلویزیون بنشینند و مطالب را بیاموزند و بسیار کم اتفاق می‌افتد. مثلا کودک کم توان ذهنی که شنوایی‌اش دچار مشکل است بیشتر علاقه‌مند به بازی کردن است و نمی‌نشیند پای تلویزیون. البته این موضوع باید با آموزش خانواده‌ها حل شود.»

سعیدی افزود: «اگر جای مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودم از طریق برنامه‌های شبکه آموزش به خانواده‌ها می‌آموختم که چگونه مهارت‌های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر آموزش به اولیا را از شبکه آموزش آغاز می‌کردیم آنها احساس امنیت و توانمندی بیشتری می‌کردند گفت: «تا کرونا رخ داد باید انجمن‌های استانی، مدیران و کارشناسان استان دور همدیگر جمع شده و کار را پیش می‌بردند.»

وی درباره چگونگی بهبود آموزش به دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونایی گفت: «در برخی کشورها شورایی وجود دارد که مسئول این امر است. اولیا در این شورا حضور دارند. زمانی که در سازمان مدیریت داشتم خواسته بودم که شورایی در هر استان تشکیل شود تا بر کار آموزش نظارت داشته باشند. آموزش فرد به فرد در حوزه استثنایی باید بیش از اینها تقویت شود.»

عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه دنیا در مواجهه با آموزش و پرورش استثنایی چه تفاوت‌هایی با ما دارد؟ گفت: «فاصله و تفاوت با کشورهای پیشرفته جدی است. بعد از انقلاب دستاوردهای خوبی حاصل شده است. از آن سو در همه دنیا هزینه آموزش و پرورش ویژه نسبت به آموزش و پرورش عادی تا 10 برابر است.»

سعیدی با بیان اینکه باید کارها و برنامه‌ها را ارزشیابی ‌کنیم گفت: «همیشه باید در کنار طرح‌هایی که تهیه می‌شوند برنامه ارزشیابی هم تدوین شود. باید در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان به طور جدی تجدیدنظر شود. بسیاری مسائل از سنجش گرفته تا فارغ التحصیلی باید مورد توجه جدی تری قرار بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار