پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی سد پلرود در گیلان

رشت ( پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای از پیشرفت فیزیکی حدود ۷۳درصدی عملیات ساخت سد مخزنی پلرود در شهرستان رودسر خبر داد و گفت براساس تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیاء این سد تا پایان امسال آبگیری آزمایشی می شود.

کد مطلب: ۱۰۹۳۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی سد پلرود در گیلان

به گزارش ایرنا، وحید خرمی سد مخزنی پلرود را یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب شرب و کشاورزی استان خواند و اظهار کرد: تکمیل این پروژه امکان تأمین ۱۴۶ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم می کند.

وی افرزود: همچین بااجرای این طرح آبیاری ۲۷ هزار هکتار از اراضی شالیکاری و باغ های شهرستان‌های رودسر و املش و تأمین آب شرب هفت شهر بزرگ شرق گیلان مهیا می شود.

وی این شهرها را شامل رحیم آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله عنوان و تصریح کرد: ۴۰ میلیون متر مکعب آب شرب این شهرها در سال با استفاده از ظرفیت سد پلرود تامین می شود. ضمن آنکه با تکمیل سد پل‌رود تأمین انرژی برقآبی به میزان ۷۰ گیگاوات در سال میسر می‌شود.

وی به مشخصات فنی این پروژه اشاره و تصریح کرد: مطالعات اولیه سد پلرود از سال ۵۶ آغاز شد و مطالعات تکمیلی نیز بین سال‌های ۶۲ تا ۸۴ ادامه یافت و در سال ۸۶ مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان برای ساخت آن اخذ شد.

وی ارتفاع سد پل‌رود را یکصد متر، حجم مخزن را ۱۳۲ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم سالانه آن را نیز ۲۰۵ میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: این سد از نوع سد خاکی با هسته نفوذ ناپذیر(GC) است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ و در هفت کیلومتری شهر رحیم آباد این شهرستان آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش سهم گیلان از آورد رودخانه‌ سفیدرود به واسطه احداث سدهای متعدد در استان‌های بالادست خبر داد و گفت: سد پلرود علاوه بر تأمین کامل نیازهای آبی شهرستان رودسر، تأمین کمبود آب بخش زیادی از اراضی انتهایی شبکه آبیاری سفیدرود در شهرستان لنگرود را نیز بر عهده دارد.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

گیلان دارای ۵۴ رودخانه است که سالانه میلیاردها متر مکعب آب شیرین آن به دریا می ریزد در حالی که ظرفیت خوبی برای تامین آب شرب و کشاورزی آن مناطق می تواند باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار