تبلیغ خرید و فروش نوزاد متهمان را لو داد

تهران (پانا) - اعضای یک باند که با تبلیغ در چند صفحه اینستاگرامی اقدام به فروش نوزاد می‌کردند در حالی از سوی پلیس دستگیر شدند که هنوز جزئیاتی از شیوه و شگرد این افراد برای خرید و فروش نوزادان فاش نشده است.‌

کد مطلب: ۱۰۹۲۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تبلیغ خرید و فروش نوزاد متهمان را لو داد

به‌گزارش ایران، چند روز قبل خبری به همراه چند عکس نوزاد و کودک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی‌بر اینکه عده‌ای با تبلیغات گسترده در اینستاگرام اقدام به فروش نوزاد می‌کنند. این افراد با انتشار عکس نوزادان برای هر کدام قیمت گذاشته و با دادن اطلاعات به‌دنبال پیدا کردن مشتری بودند. هر چند وجود این صفحات در اینستاگرام واکنش‌های بسیاری را از سوی کاربران به‌دنبال داشت، برخی آن را واقعی و اقدامی مجرمانه می‌دانستند و برخی دیگر این صفحات را «فیک» و غیرواقعی و آن را ساخته افرادی می‌دانستند که قصد دارند با این کار بحث کاربرد اینستاگرام در رواج تخلف و فساد را پررنگ‌تر کنند اما فقط دو روز پس‌ از انتشار این اخبار بود که سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از دستگیری سه عضو یک باند خرید و فروش نوزاد خبر داد و در مصاحبه‌ای حضوری گفت: «پلیس فتا در گشتزنی‌ در فضای مجازی، به صفحاتی برخورد که آگهی‌های خرید و فروش نوزاد را منتشر کرده بودند. با پیگیری فراوانی که انجام شد و با قراردادن طعمه‌هایی برای این افراد در نهایت طی عملیات پلیسی، مأموران پلیس فتا به عوامل اصلی این صفحه رسیدند؛ در گام اول سه نفر از این افراد شناسایی و دستگیر شدند که این افراد سه نوزاد را در فضای مجازی به فروش رسانده بودند. دو نوزاد، یکی ۲۰ روزه و دیگری دو ماهه که با مبالغی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان توسط این افراد به فروش رفته بودند، شناسایی شده و یک نوزاد دیگر هنوز پیدا نشده است.»

هرچند جزئیات بیشتری از فعالیت اعضای این باند و اینکه نوزادان را از کجا آورده و تاکنون چند نوزاد را فروخته‌اند از سوی وی بیان نشد اما اظهار داشت که متهم دستگیر شده دارای سابقه نیست و ۱۰ تا ۱۵ صفحه مجازی داشته که تمامی این صفحات حقیقی بوده و از این طریق اقدام به فروش نوزادان می‌کرده است. این فرد ادعا می‌کرد بعد از فروش نوزادان می‌تواند برای خانواده‌هایی که خریدارند شناسنامه بگیرد و نوزادان برای داشتن شناسنامه مشکلی ندارند. چنین ادعایی که از سوی متهم مطرح شده نشان می‌دهد اعضای این باند باید بیشتر از این سه نفر باشند و در بیمارستان‌ها و حتی ثبت احوال نیز همدستانی دارند که می‌توانند براحتی برای نوزادان فروخته شده شناسنامه دریافت کنند. هرچند سردار رحیمی اظهارات آنها را درباره گرفتن شناسنامه غیرواقعی خواند اما باید منتظر اعترافات بعدی متهمان ماند. این در حالی است که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به دستگیری اعضای باند فروش نوزادان به ایسنا گفته سازمان بهزیستی آماده است تا به محض صدور حکم قضایی، نگهداری و حمایت از این کودکان را آغاز کند.

مهدی خانکه با اشاره به اینکه براساس گزارش اولیه تعداد این نوزادان ۵ نفر بوده است، افزود: در موارد این چنینی رویه قانونی این است که بعد از مداخله نیروی انتظامی، قاضی پرونده حکم را صادر کرده و سازمان بهزیستی بعد از این مرحله اقدامات حمایتی خود را آغاز می‌کند و بعد از انتقال نوزادان به شیرخوارگاه‌ها نیز برای تعیین تکلیف آنها ابتدا اقدام به شناسایی والدین کرده سپس برای فرزندپذیری اقدام می‌کند.

گفت‌و‌گو با متهم
به چه اتهامی دستگیر شدی؟
واسطه گری فروش نوزاد در فضای مجازی. در صفحه اینستاگرام نوشته بودم که سرپرستی نوزاد را واگذار می‌کنیم.
چند می‌فروختی؟ بستگی به‌واسطه‌ها داشت، از 15 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان.
نحوه فروش نوزادان به چه صورت بود؟ در اینستاگرام صفحاتی ایجاد کرده و تصاویر نوزادان را برای فروش داخل آنها منتشر می‌کردیم. افراد متقاضی از طریق اینستاگرام به من پیغام می‌دادند و وقتی از هویت آنها مطمئن می‌شدیم، با آنها قرار می‌گذاشتیم تا بچه را تحویل‌شان دهیم. ما نوزادان را به خانواده‌هایی تحویل می‌دادیم که نمی‌توانستند بچه‌دار شوند.
نوزادها را چطور انتخاب می‌کردید؟ به سراغ خانواده‌هایی که بچه دار شده بودند اما وضع مالی خوبی نداشتند و نیاز به پول داشتند می‌رفتیم.
چند مورد داشتید؟ کلاً دو مورد.
اعضای باند چند نفر هستند؟ من و دو سه نفر دیگر واسطه بودیم و از طریق تلفن و پیامکی با یکدیگر ارتباط داشتیم.
شناسنامه هم برای بچه‌ها می‌گرفتید؟ من این کار را نکردم و نمی‌دانم چطور این کار انجام شده اما واسطه‌ها این کار را انجام می‌دادند.
از این فروش چقدر گیرت می‌آمد؟ بین 5 تا 7 میلیون تومان .
نوزادها را چطور تحویل می‌گرفتید؟ از خانواده می‌گرفتیم و به خریدار تحویل می‌دادیم.
چه مدت است که این کار را انجام می‌دهی؟ 2 ماهی می‌شود.

خریدار یکی از نوزادان
زن جوانی که یکی از این نوزادان را خریداری کرده است، گفت: دختر 11 ساله‌ام در فضای مجازی این آگهی فروش نوزاد را دید و به من گفت که می‌توانیم نوزادی بخریم چون من دیگر نمی‌توانستم بچه‌دار شوم. ابتدا راضی نبودم اما وقتی دخترم اصرار کرد با او موافقت کردم. از طریق بهزیستی موفق نشده بودیم فرزندی بیاوریم و با دیدن آگهی، تصمیم گرفتم یک بچه بخرم.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار