اصلاح الگوی مصرف را باید ابتدا از ادارات و شرکت ها شروع کرد

یزد (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه بحث مدیریت مصرف انرژی در ادارات جدی‌تر رعایت شود، عنوان کرد اصلاح الگوی مصرف در ایران نیازمند فرهنگ سازی است.

کد مطلب: ۱۰۹۲۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح الگوی مصرف را باید ابتدا از ادارات و شرکت ها شروع کرد

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، در دیدار با مدیران صنعت آب و برق استان یزد با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی مصرف در ایران با مشکل مواجه است اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در جامعه ما وجود دارد، بحث مصرف‌گرایی و الگوی ناصحیح مصرف است.
وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد در کشور تنها مربوط به آب و برق و دیگر انرژی‌ها نیست تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، مشاهده می‌کنیم که مصرف در آب و برق و گاز و دیگر عرصه‌ها، مدیریت بسیار زیادی انجام می‌دهند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد بر ضرورت ارائه الگوی مناسب مصرف به جامعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه امروزه در جامعه ما حتی در بحث خوراک هم مصرف بیش از حد داریم و پسماندهای غذایی ما بسیار زیاد است.
ناصری یزدی با بیان اینکه در بحث مدیریت مصرف و صرفه‌جویی باید ابتدا به ادارات توجه کرد گفت: حجم بسیار زیادی از انرژی مصرفی به ویژه برق در ادارات مصرف می‌شود و با توجه به تعداد بالای کولرها و وسایل برقی و روشنایی ادارات، اگر مقداری صرفه‌جویی صورت گیرد، قطعا میزان مصرف برق کاهش محسوسی پیدا می‌کند.
امام جمعه یزد گفت: الان در برخی شرکت‌ها و موسسات و به ویژه برخی ادارات دولتی مصرف آب و برق خیلی زیاد است و دلسوزی چندانی در این زمینه مشاهده نمی‌شود و اسراف بسیار زیادی در این زمینه به وجود می‌آید.
وی با بیان اینکه برخی افراد واقعا در ادارات هیچ دلسوزی ندارند گفت: در اکثر ادارات در طول روز پرده پنجره‌ها کشیده می‌شود و برای تامین نور از لامپ‌های زیادی استفاده می‌کنند و یا اینکه از همان زمانی که وارد می‌شوند کولر را در پایین‌ترین درجه ممکن روشن می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد تغییر سبک معماری را یکی از عوامل دیگر در افزایش بسیار زیاد مصرف انرژی دانست و عنوان کرد: سبک معماری ایرانی اسلامی به گونه‌ای بود که در طول روز هیچ نیازی به استفاده از لامپ نبود و تمام بخش‌های خانه از نور کافی برخوردار بود.
ناصری یزدی با اشاره به اینکه بازار قدیمی یزد با وجودی که در سال‌های بسیار دور ساخته شده هیچ نیازی به انرژی برای سرمایش، گرمایش و روشنایی نداشت تصریح کرد: این در حالی است که الان پاساژهای به اصطلاح مدرنی ساخته می‌شود که در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهیم از آن استفاده کنیم، باید چند هزار لامپ در آن روشن کنیم تا بتوان از آن استفاده کرد.
امام جمعه یزد با بیان اینکه از افزایش بی‌رویه مصرف فست فودها و غذاهای آماده انتقاد کرد و گفت: مصرف زیاد و نادرست ما صرفا به بحث انرژی خلاصه نمی‌شود و حتی در این حوزه هم اشتباهات مصرفی بسیار زیادی داریم.
وی افزود: مصرف زیاد فست‌فودها سبب شده که خانواده‌ها هم به لحاظ سلامتی و هم به لحاظ مالی با مشکل زیادی مواجه شوند اما در زمان شیوع کرونا، میزان مصرف این خوراکی‌ها کاهش پیدا کرد و باید سعی کنیم با فرهنگ‌سازی، این روند کاهشی را ادامه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار