ابتکار خبر داد:

ضرورت ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در نقاط آسیب‌پذیر استان تهران

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از امضای تفاهم‌نامه‌ای با استانداری تهران برای اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در نقاط آسیب پذیر شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در نقاط آسیب‌پذیر استان تهران

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست استاندار، فرمانداران و مشاورین امور بانوان و خانواده استان تهران ضمن تبریک روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) گفت: باید از تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که در استان تهران برای کاهش آسیب‌ها برداشته شده است قدردانی کنم. البته این پیگیری‌ها در سال جاری باید گسترده‌تر انجام شود و هر دستگاهی تلاش بیشتری به کار بگیرد تا دستاوردهای بهتری در حوزه زنان و خانواده حاصل شود.

وی افزود: بی تردید یک زن سرپرست خانوار به تنهایی با شرایط و مشکلات مواجه نیست، بلکه یک خانواده که تحت پوشش دارد با این شرایط مواجه است. فرمانداران باید نسبت به شناسایی زنان سرپرست خانوار به ویژه زنانی که تحت حمایت هیچ نهادی نیستند دست به کار شوند و تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

ابتکار تاکید کرد: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به موضوع زنان و خانواده داشته که با تصویب سندهای وضعیت زنان و خانواده در سال‌های 97، 98 و برخی از آنها در سال جاری تلاش کرده که در این مسیر گام موثری بردارد.

به گفته وی، هفته گذشته سی و یکمین سند در این راستا به تصویب رسید تا برای ارتقای وضعیت زنان و خانواده و همچنین زمینه بهره گیری از سامانه رصد و پایش گام موثری برداشته شود. سامانه رصد و پایش در حال حاضر تشکیل شده و شناسنامه‌های شاخص‌های عدالت جنسیتی نیز تدوین شده که به این ترتیب نحوه محاسبه شاخص‌های عدالت جنسیتی مشخص می‌شود. استان تهران هم به عنوان پایلوت در این حوزه انتخاب شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل انجمن زنان کارآفرین در کشور اشاره کرد و افزود: زنان کارآفرین می‌توانند در انتخابات این انجمن شرکت کنند و به نوعی در فعال سازی آن نقش موثر داشته باشند.

وی با بیان اینکه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تلاش کرده با طرح‌های ملی و استانی در کنار فرمانداران و مشاورین بانوان فرمانداری‌ها قرار گیرد، گفت: کمک‌های ما همچون بذری است که فرمانداران و مشاورین بانوان آنها با جذب مشارکت‌های مردمی و بهره گیری از توان سمن‌ها این بذر را آبیاری می‌کنند و به ثمر می‌رسانند.

تدوین استانداردهای مشاغل خانگی

ابتکار تصریح کرد: ما بر روی چندین طرح تمرکز داریم که از جمله آن می‌توان به توان افزایی اقتصادی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار اشاره کرد. همچنین در مورد طرح مشاغل خانگی نیز گام‌های موثری برداشته شده است. باید در شناسایی زنان سرپرست خانوار نقش پررنگی ایفا کنیم و این موضوع به عنوان سرلوحه کار فرمانداران قرار گیرد. در شرایط سخت اقتصادی امروز و وجود کرونا زنان سرپرست خانوار از آسیب پذیری بالایی برخوردار هستند، بنابراین باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند. بی تردید اگر این زنان به درستی شناسایی شوند به ویژه زنانی که از سوی هیچ نهاد حمایتی مورد حمایت نیستند و دسترسی ندارند قطعا یکی از ماموریت‌های فرمانداران به درستی به سرانجام رسیده است.

وی ادامه داد: با سازمان استاندارد وارد مذاکره شدیم و استانداردهای مشاغل خانگی را تدوین کردیم و به زودی مشکل این بخش از مشاغل حل و فصل خواهد شد. البته هنوز برای فرآورده‌های غذایی استاندارد لازم تدوین نشده است. از سوی دیگر یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات نداشتن ضامن بود که در این مسیر نیز با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد سهام عدالت به عنوان وثیقه تسهیلات دریافتی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد در استان تهران تاکید کرد و افزود: 190 تشکل در استان تهران ظرف چهار روز برای آنها دوره توان افزایی برگزار کرد. به این ترتیب فرمانداران می‌توانند این تشکل‌ها را پای کار بیاورند که از ظرفیت آنها بهره بگیرند.

وی با اشاره به طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی نیز گفت: این طرح در جوامع محلی و در مواجهه با مشکلات و انطباق مشکلات برای تغییر فرصت بسیار خوبی است. طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در نقاطی که اجرا شده نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته امروز نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای با استانداری تهران تلاش می‌کنیم در نقاط بیشتری از استان تهران این طرح را اجرایی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار