آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از شروع زودهنگام سال تحصیلی جدید تا طرح دو فوریتی مجلس برای جذب نیروهای نهضتی

تهران (پانا) - تصمیمات رئیس‌جمهور مبنی بر شروع سال تحصیلی آینده از 15 شهریور و اعلام لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از مهم‌ترین خبرهای هفته اخیر بود که در ادامه وزیر آموزش و پرورش نیز خبر از زوج و فرد شدن کار مدارس در شهرها و مناطق پرجمعیت داد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
از شروع زودهنگام سال تحصیلی جدید تا طرح دو فوریتی مجلس برای جذب نیروهای نهضتی

این هفته شاهد تصویب و ابلاغ چند قانون بسیار مهم مرتبط با آموزش و پرورش بودیم که یکی از آنها ابلاغ قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و مرجع بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش و پرورش است که هفته گذشته صادر شد. ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در آموزش و پرورش و طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح قانون جذب نیروهای نهضتی از دیگر اخبار حقوقی هفته اخیر بودند.

انتصاب رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، اظهارات مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش درباره ممنوع بودن اخذ هزینه به‌هنگام ثبت‌نام به جز بیمه و کتاب، اعطای کارت خرید اعتباری به فرهنگیان تا سقف 50 میلیون تومان، سخنان حاجی میرزایی درباره نحوه جذب نیرو در آموزش و پرورش از دیگر اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر است.

مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر را به شرح زیر می‌خوانید:

انتصاب فرهاد کریمی به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ابلاغی فرهاد کریمی را به عنوان «رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش» منصوب کرد. این درحالی است که اظهارنظرها درباره مستقل شدن پژوهشگاه از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این روزها به اوج خود رسیده اما هیچ ابلاغ رسمی در این خصوص وجود ندارد.

ایجاد بانک محتوا در شبکه شاد برای سال تحصیلی آینده

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: طرح توسعه شبکه شاد و ایجاد بانک محتوا برای این شبکه در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرور‌ها به طور جداگانه در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت و برای سال آینده طبق این شرایط برنامه‌ریزی می‌کنیم.

شرفی درباره علت کند بودن سرعت شبکه شاد گفت: با توجه به اینکه اینترنت شبکه شاد برای مدتی رایگان نبود امکان فشرده سازی فایل را در نظر گرفتیم به همین دلیل سرعت بارگذاری فایل برای اولین بار کند بود، اما در دفعات بعدی چرخش اطلاعات مشکل نداشت.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش: هرگونه مصاحبه و اخذ هزینه به‌هنگام ثبت‌نام به جز بیمه و کتاب ممنوع است

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد والدین ضمن رعایت محدوده بندی ثبت‎نام درمدارس نزدیک محل سکونت، فرزندان ابتدایی را با وسیله شخصی به مدرسه برسانند.

زهرا مظفر نظارت بر فرآیند ثبت‌نام و احقاق حقوق والدین و دانش‌آموزان را از اهم وظایف مجموعه تحت مدیریتش برشمرد و گفت: آغاز فرایند ثبت‌نام از اول تیرماه برای متوسطه دوره اول، مردادماه برای متوسطه دوره دوم و هفته دوم خرداد برای ابتدایی انجام می‌شود.

وی از نوبت بندی دانش‌آموزان برای ثبت‌نام خبر داد و افزود: از ازدحام اولیا در مدارس جلوگیری می‌شود و شرایط ثبت‌نام باید سهل و آسان باشد. از والدین می‌خواهیم بر امر ثبت‌نام نظارت کنند؛ لذا هرگونه مصاحبه و اخذ هزینه به جز بیمه و کتاب ممنوع است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیا باید بر اساس محدوده بندی مدارس برای ثبت‌نام مراجعه کنند، افزود: مدارس نیز باید رعایت محدوده بندی را اجرایی کنند. قانون اولویت ثبت‌نام را به خانواده‌هایی می‌دهد که در نزدیک ترین محل سکونت به مدرسه هستند که اگر در محدوده قرار نگرفتند، باید به ستادهای مستقر در مدارس مراجعه و با ارائه مستندات سکونتگاه خود، نامه مکتوبی را دریافت و در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت ثبت‌نام کنند.

مظفر از تریبون رادیو گفت‌وگو اعلام کرد: اگر والدین در مدارس برای امر ثبت‌نام دچار مشکل شدند و شکایتی مبنی بر اخذ وجه یا عدم رعایت محدوده ثبت‌نام دارند، شکایت خود را از طریق سامانه مندرج در صفحه اصلی سایت وزارت آموزش و پرورش ثبت کنند.

اعطای کارت خرید اعتباری به فرهنگیان تا سقف 50 میلیون تومان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از اعطای کارت خرید اعتباری به فرهنگیان عضو موسسه با اعتبار 5 تا 50 میلیون تومان خبر داد.

مهدی نیکدل با اشاره به انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل گفت: این طرح به همت شرکت فرآیند نوین فرهنگیان، ابتدا به صورت پایلوت در استان سمنان انجام می‌شود و سپس به تدریج فرهنگیان سراسر کشور از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

وی سقف اعتبار این کارت را 50 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: شاخص‌هایی مانند سابقه عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان، درصد واریزی به صندوق، و همچنین سوابق حساب‌های بانک (خوش حسابی) مبنای تخصیص اعتبار از 5 میلیون تا 50 میلیون تومان است.

به گفته نیکدل از مزایای این کارت می‌توان به برخورداری از تخفیف‌های فروشگاه‌های طرف قرارداد، سود نقدی خرید درون شبکه، اقساط تا 36 ماه و شارژ مجدد کارت به میزان پرداخت هر قسط اشاره کرد.

انتصاب حجت الاسلام حمید محمدی به عنوان «مشاور عالی سازمان پژوهش»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ابلاغی حجت الاسلام حمید محمدی را به عنوان «مشاور عالی سازمان» منصوب کرد.

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مدارس از 15 شهریور

رئیس‌جمهوری خبر داد طبق تصمیم امروز ستاد ملی کرونا مقرر شد فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس از 15 شهریور آغاز شود.

تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس لغو شد

رئیس جمهور در جلسه ستادملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تعطیلی پنج شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد.

فعالیت مدارس در مناطق کم‌جمعیت به روال عادی و در مناطق پرجمعیت به‌صورت زوج و فرد می‌شود

به گفته وزیر آموزش و پرورش در مناطق سفید و دارای جمعیت کم ‌دانش‌آموزی مدارس روال عادی را طی خواهند کرد البته استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید، تداوم خواهد داشت

حاجی میرزایی با اشاره به این که با تداوم شرایط موجود آموزش‌ها ترکیبی خواهد بود، اعلام کرد فعالیت مدارس در مناطق کم‌جمعیت به روال عادی و مناطق پرجمعیت به‌صورت زوج و فرد برگزار می‌شود.

قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی برای اجرا ابلاغ شد

وزیر آموزش و پرورش قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و قانون مدیریت خدمات کشوری را برای اجرا به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و مدیران کل آموزش وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در آموزش و پرورش

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی رئیس جمهور قانون حمایت از اطفال و نوجوانان پس از تصویب و تایید شورای نگهبان، به معاونت ابتدایی ابلاغ شد.

برای تحقق اهداف این قانون، وظایف و تکالیفی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش برای ثبت‌نام و پوشش تحصیلی کودکان و نوجوانان تحت حمایت این قانون و آموزش مدیران و کارکنان در زمینه حقوق اطفال و نوجوان، پیش بینی شده است.

همچنین در این قانون والدین، اولیا و سرپرستان قانونی اطفال و نوجوانان در صورت ممانعت از ادامه تحصیل آنان تا پایان دوره متوسطه مستوجب مجازات بوده، و حتی برای افراد مطلع از وقوع جرم نسبت به مشمولین این قانون و عدم اعلام آن به مراجع صلاحیت دار مجازات پیش بینی شده که در صورت معطوف بودن جرایم به اطفال کم توان ذهنی یا جسمی، این مجازات تشدید شده است.

این قانون شامل تمامی اطفال و نوجوانان (افراد زیر هیجده سال دختر و پسر) که به دلایلی مانند بیماری، اختلال رفتاری، زندانی بودن واعتیاد اولیاء خود در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، است.

سنجش سلامت کلاس اولی‌ها از ۱۵ تیر

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت دانش‌آموزان کلاس اولی از ۱۵ تیر آغاز می‌شود.

عظیم عراقی گفت: دانش‌آموزان کلاس اولی پس از ثبت‌نام در مدرسه به پایگاه‌های سنجش سلامت معرفی می‌شوند تا از آن‌ها آزمایش‌های تعیین کننده سلامت جسمی و روانی دانش آموز اخذ و مشخص شود که دانش آموز می‌تواند در مدارس عادی یا استثنائی شروع به تحصیل کند.

طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح قانون جذب نیروهای نهضتی

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس از تدوین طرح دو فوریتی اصلاح قانون جذب نیروهای نهضت سوادآموزی با امضای حداقل ۱۵۰ نماینده خبر داد.

احمد مرادی با اشاره به اعتراض برخی نیروهای نهضتی به بند اول قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: براساس این بند نیروهای نهضتی که چندین سال سابقه در آموزش و پرورش دارند نیز باید به مانند افرادی که هیچ سابقه‌ای ندارند، آزمون دهند.

حاجی میرزایی: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست که هر کسی بتواند به هر طریقی وارد آن شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: باید نوع نگاه و شیوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها تغییر کند، آموزش و پرورش یک دستگاه کاملا علمی و تخصصی است و معلمان ما واجد شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی هستند؛ آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست که هر کسی بتواند به هر طریقی وارد آن شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار