رضا مهدی: شرط اصلی تمدن ساز بودن دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط با صنعت و جامعه است

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تصریح بر اینکه اگر دانشگاهی بخواهد تمدن ساز باشد، باید با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد، تاکید کرد اگر دانشگاهی چنین ارتباطی نداشته باشد، اساساً نمی‌تواند تمدن ساز باشد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رضا مهدی: شرط اصلی تمدن ساز بودن دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط با صنعت و جامعه است

برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع دانشگاه تمدن ساز و با حضور رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به روی آنتن رفت.

رضا مهدی با تصریح بر اینکه اگر دانشگاهی بخواهد تمدن ساز باشد، باید با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد، گفت: اگر دانشگاهی چنین ارتباطی نداشته باشد، اساساً نمی‌تواند تمدن ساز باشد و باید از آن دانشگاه پرسید دقیقاً هدفش چیست.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که کارآفرین، نوآور و جامعه محور هستند این است که پژوهش‌ها و خلق ثروت و علمی آن‌ها باید در جامعه سر ریز شود. ماندن علم در کتابخانه، مقاله و قفسه، مشکلی از جامعه را حل نمی‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه انتظار از دانشگاه‌ها این است که علم کارآفرین را تولید و در اختیار مردم قرار دهند، اظهار کرد: دانشگاه باید به محیط محلی و منطقه‌ای و حتی در سطح ملی و جهانی کمک کند و این مسائل در تعریف دانشگاه نوآور و کارآفرین، آورده شده است.

وی دانشگاه‌های نسل جدید را مبنای یک اقتصاد دانش بنیان دانست و عنوان کرد: دانشگاه در حقیقت باید به آبادنی منطقه‌ای که در آن قرار دارد، کمک کند و دانشگاه باید برای جامعه آورده داشته باشد تا بتواند تمدن ساز نیز باشد.

مهدی به سال گذشته با عنوان رونق تولید و سال جاری با عنوان جهش تولید اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب پیش از این سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را طرح کرده بودند. همچنین قبل از آن نیز در برنامه‌های اقتصادی کشور، موضوع افزایش بهره وری و تولید ناخالص داخلی از محل بهره وری مورد توجه قرار گرفته بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: اساساً ایجاد رونق تولید، جهش تولید و افزایش بهره وری در یک سال بدون مشارکت فعال علم و دانش امکان پذیر نیست. علم و دانش در دانشگاه موجود است و دانشگاه باید آن‌ها را بسته بندی و آماده کند و به محیط پیرامون خود که صنعت، جامعه و خدمات ارائه دهد و نیازهای آن‌ها رفع کند زیرا این بخش‌ها همگی از ارکان یک تمدن محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار