مینو محرز*

بیرون می‌آیید ماسک بزنید

آنچه موجب افزایش مبتلایان و سه رقمی شدن آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید19 در کشور شده است در درجه نخست، بی‌توجهی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشــــتی از ســـــوی مردم است. مردم می‌گویند خسته شده‌اند، حوصله‌شان سر رفته و به‌خاطر گرمای هوا تحمل پوشیدن ماسک را ندارند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

حال باید از مردم بپرسیم این شرایط فقط مختص جغرافیای ایران است یا اینکه همه مردم جهان در چنین وضعیتی به سر می‌برند؟ پر واضح است تحمل شرایط اینچنینی با گذشت بیش از 4 ماه از شیوع ویروس کرونا در دنیا اوضاع را برای همه سخت و پیچیده کرده است برای همین همه کشورهای دنیا بحث فاصله‌گذاری فیزیکی را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا راهبرد اصلی‌شان قرار داده‌اند و از مردم درخواست کرده‌اند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به سبک زندگی با کرونا عادت کنند. اما در کشور ما از چند هفته گذشته و همزمان با تغییر رفتار مردم و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا، مدام متخصصان این حوزه از بازگشت کرونا و افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان به این ویروس هشدار می‌دادند با این حال مشاهدات ما نشان می‌دهد دیگر کمتر کسی به این هشدارها توجه می‌کند گویا نوعی عادی انگاری بین افراد جامعه شکل گرفته است.

مردم تصور می‌کنند ویروس کرونا تمام یا ضعیف شده است از طرفی آمارهایی که از سوی وزارت بهداشت روزانه اعلام می‌شود جدی گرفته نمی‌شود. ما می‌بینیم که مردم همانند روزهای عادی قبل از شیوع کرونا بیرون آمده‌اند، آنها فکرمی کنند چون اماکن و مشاغل بازگشایی شده پس همه چیز به روال سابق برگشته است در حالی که همه دولت‌ها در دنیا اقدام به بازگشایی کرده‌اند و سلامت شهروندان را هم در کنار موضوعات اقتصادی، معیشتی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته‌اند. ما توصیه می‌کنیم «مردم اگر بیرون می‌آیید، حتماً ماسک بزنید.» با اطمینان می‌گویم 90 درصد نوجوانان و جوانان در بیرون از خانه ماسک نمی‌زنند. ماسک زدن یک «باید» است چرا که مطالعات علمی نشان می‌دهد، پوشیدن ماسک از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. من به مردم می‌گویم اگر حوصله‌تان سررفته است اگر از ماندن در خانه خسته شده اید اگرنمی توانید به پارک یا مراکز خرید نروید حتماً در بیرون از خانه ماسک بزنید.

روی دیگر سخنم با کسانی است که این روزها به رستوران می‌روند. جایی که همه کنار همه نشسته‌اند و طبیعی است که نمی‌توانند هنگام غذا خوردن ماسک بزنند. اتفاقی که می‌افتد انتشار ویروس کرونا در فضا و ابتلا به آن در رستوران‌ها است. می‌خواهم بگویم مردم! چه اتفاقی افتاده است که این همه رستوران می‌روید؟ امکان ابتلا به ویروس کرونا در رستوران‌ها زیاد است. ستاد ملی کرونا برای همه اماکن و مشاغل پروتکل بهداشتی نوشته است ولی وقتی اجرا نمی‌شوند چه فایده‌ای دارند؟تدوین پروتکل‌های بهداشتی باید ضمانت اجرایی داشته باشد و به‌طور مرتب بازرسی شوند. به هر حال افزایش تعداد مبتلایان و موارد فوت در برخی استان‌های قرمز نه تنها جان مردم را نشانه گرفته بلکه هزینه‌های درمان را هم افزایش داده است. پزشکان و پرستاران خسته شده‌اند و نیاز به تجدید قوا دارند.

اکنون استان‌هایی که قبلاً با پیک کرونا مواجه نبودند به‌دلیل عدم تجربه در مواجهه با این بحران، مرگ و میرشان زیاد شده است این وضعیت در تهران نیز در حال تکرار است بنابراین با صراحت می‌گویم مردم نقش اول را در پیشگیری از موج بعدی کرونا بازی می‌کنند تأکید می‌کنم اگر حوصله‌تان سر می‌رود در بیرون از خانه ماسک بزنید تا از ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا جلوگیری کنید. باید سختگیری‌های بیشتری در پوشیدن ماسک لحاظ شود و اجازه ندهیم هیچ کسی بدون ماسک سوار مترو یا اتوبوس شود. متأسفانه مردم همه چیز را آسان گرفته‌اند وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند که ماسک در کیف‌شان است ولی خسته شده‌اند و آن را نمی‌پوشند. خستگی برای نجات جان معنا ندارد این وضعیت درهمه جای دنیا حاکم است باید تحمل کنیم. اگر به اصطلاح همه جا باز شده است جاهایی که خطر دارد، نروید.

* عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار