در گفت وگوی پانا با بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان:

ارجمند:‌ نرخ دلار مهمترین عامل در گرانی طلا و سکه در بازار داخلی است

تهران ( پانا) – نرخ اونس در بازار جهانی متاثر از اخبارو رویدادهای مثبت و منفی و امیدواری‌ها به کنترل یا شیوع بیشتر کرونا در جهان با نوسا‌نهای افزایشی و کاهشی رو به رواست اما آنگونه که بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان می‌گوید نرخ دلار مهمترین عامل در تعیین قیمت سکه و طلا در بازار داخلی است.

کد مطلب: ۱۰۹۱۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ارجمند:‌ نرخ دلار مهمترین عامل در گرانی طلا و سکه در بازار داخلی است

حسین ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره سهم هر کدام از فاکتورها و عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی گفت:‌ « یکی از عوامل موثر در نرخ طلا در بازار داخلی نوسان‌های نرخ اونس است. اونس در هفته جاری با تحولاتی همراه بود و اگرچه این نوسان‌ها هم افزایش و هم کاهش را تجربه کرد اما در مجموع اونس نیز در بازار جهانی در مقایسه با هفته گذشته افزایشی بود.»

ارجمند اظهار کرد: « البته عامل اساسی‌تر و مهمتر در افزایش نرخ طلا در بازار داخلی نرخ دلار است. نوسان‌های رو به افزایش دلار از نرخ اونس بیشتر بوده است و یکی از مهترین عوامل در افزایش قیمتی است که طلا و سکه در هفته‌های اخیر تجربه کرده است.»

وی خاطرنشان کرد:‌ « نرخ اونس اکنون به 1728 دلار رسیده است و در محدوده 10 دلاری بالا و پائین می‌شود که به دلیل بالارفتن که نرخ دلار تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته است.»

بازرس اتحادیه طلا وجواهر زنجان عنوان کرد: « قیمت اونس در بازار جهانی همراه با نرخ دلار تقسیم بر 9.580 ( یک مثقال طلای آب‌شده) می‌تواند قیمت واقعی طلای آب‌شده طلا را به دست دهد و با این محاسبه می‌تواند حباب مثبت یا منفی یا برابری طلا وسکه در بازار داخلی را با بازار جهانی به دست دهد.»

حباب منفی یا مثبت بازار داخلی در برخی از برهه‌های زمانی

ارجمند اظهار کرد: « در برخی از مواقع نرخ طلا در کشور ما از بازار جهانی اندکی ارزان‌تر است و در مواقعی نیز اندکی حباب مثبت دارد یا گاهی نیز کاملا برابری دارد.»

بازرس اتحادیه طلا وجواهر زنجان خاطرنشان کرد:‌ » حتی افزایش دو تا سه دلاری نرخ اونس نیز بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی موثر است به این دلیل که نرخ دلار در کشور ما بالا است. امکان افزایش قیمت بیشتر طلا و سکه در بازار وجود دارد به این دلیل که ممکن است روند رشد نرخ دلار در بازار ادامه دار باشد.»

وی تصریح کرد:‌ « برخلاف سایر اصناف طلافروشان باید نرخ طلای خود را به روز به فروش برسانند و طلا اگر ارزان شود هم طلافروشان مجبور هستند که به نرخ روز آن را به فروش برسانند.»

وی با اشاره به تاثیری که نقدینگی بر بازار طلاوسکه دارد، اظهار کرد:‌ « طلا و سکه هنوز هم برای دارندگان نقدینگی جذابیت دارد و یکی از بازارهایی است که در یک برنامه‌ریزی میان‌مدت یا درازمدت منافع سرمایه‌گذاران را تامین می‌کند. و حتی با یک سرمایه خرد هم می‌توان وارد این بازار شد و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت یه گزینه بسیار مناسب است.»

کهنه فروشی بازار فروش مصنوعات طلا را راکد کرده است

ارجمند با اشاره به اینکه کهنه‌فروشی طلا موجب شده است تا فروش مصنوعات طلا با کسادی و رکود مواجه باشد، تصریح کرد:‌ » اخذ ارزش افزوده یکی از مواردی است که بر فروش طلای نو تاثیر منفی دارد.»

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری به یک داروی جدید برای بیماری کووید ۱۹ و قوی‌تر شدن ارزش دلار، کاهش پیدا کرد اما نگرانیها نسبت به افزایش موارد جدید ابتلا در پکن، مانع افت بیشتر قیمتها شد.

بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۷۲۳ دلار و ۲۰ سنت ایستاد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۳۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۹ دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۳۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: توجه سرمایه گذاران عمدتا به بازارهای سهام معطوف است. با این حال تمدید تعطیلیها در پکن به دلیل افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا ممکن است باعث شود طلا در قیمت پایینتر با افزایش تقاضای خرید روبرو شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار