هشدار مجدد نماینده ایران به شورای حکام

تهران (پانا) - سفیر ایران درباره افزایش تحرکات ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
هشدار مجدد نماینده ایران به شورای حکام

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:‌ «وین، تقریباً آخرین سنگر چندجانبه‌گرایی است که توانسته روح واقعی خود را در چند سال اخیر حفظ کند. چنانچه شورای حکام در این هفته دوراندیشی لازم را نشان ندهد، متأسفانه این نیز به قصه‌ای فراموش شده تبدیل خواهد شد.»

او پیش‌تر هم درباره هرگونه تصمیم سیاسی با سوء استفاده از شورای حکام، هشدار داده و گفته بود که تلاش ها در این زمینه موجب تضعیف همکاری‌های ایران و آژانس خواهد شد. غریب آبادی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران با اشاره به تلاش‌ها و اقدام سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام در راستای دو درخواست دسترسی آژانس، افزود: «در حالی که ایران به طور گسترده و سازنده با آژانس همکاری می‌کند، ارائه قطعنامه‌ای با هدف درخواست از ایران برای همکاری و اجابت دو خواسته آژانس، اقدامی تأسف‌آور و کاملاً غیرسازنده است. اینکه این قطعنامه از سوی کشورهایی ارائه می‌شود که یا دارنده سلاح هسته‌ای هستند یا میزبانی چنین سلاح‌های مخرب و کشنده‌ای را برعهده دارند و از سویی نگرانی‌های پادمانی خود را در مورد ایران اظهار می‌دارند، به سخره گرفتن هنجارها و قواعد بین‌المللی حاکم بر رژیم‌های خلع سلاح و عدم اشاعه است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس گزارش‌های ادعایی، اتهام‌هایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران مطرح کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته در یک نشست خبری مدعی شد: «برخی حوزه‌ها هستند که همکاری ما ادامه دارند و بعضی حوزه‌ها هستند که اختلاف داریم. اوضاع پیچیده‌ای است. امیدوارم بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.»

این درحالی است که غریب آبادی تصریح کرده است؛ ما مفصلاً در تهران و وین با مقام‌های آژانس صحبت کردیم که هر درخواست دسترسی باید طبق پروتکل الحاقی مبتنی بر اسناد و دلائل منطقی و متقن و همچنین اطلاعات و ارزیابی مستقل آژانس باشد. اما درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: «آژانس بتازگی تلاش کرد اطلاعات متفاوت دیگری را به عنوان مبنای درخواست خود ارائه کند که فقط شامل چند تصویر ماهواره‌ای تجاری است که این تصاویر نیز حاوی اطلاعات منطقی و متقنی که بتواند به عنوان مبنایی برای اثبات مشروعیت درخواست‌های آژانس قرار گیرد، نیست. از سوی دیگر، برخی از این طریق، دنبال باز کردن یک فرایند بی‌انتها فراروی ایران و آژانس و بازگشایی موضوع‌های ادعایی مختومه شده گذشته هستند که به هیچ وجه، مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست. درست است که همکاری‌های گسترده و شفافی با آژانس داریم اما این به آن معنا نیست که هر درخواست آژانس را آن هم بر مبنای ادعاهای واهی دشمنانمان اجابت کنیم، هیچ کشور دیگری هم این چنین عمل نمی‌کند.»

وی به آژانس و کشورهای عضو توصیه کرد؛ فضای کلی روابط و همکاری‌های ایران و آژانس را در نظر بگیرند و از ایجاد یک بحران غیرضروری، پرهیز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار