معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

گردش ویروس کرونا در استان بوشهر سرعت و شدت گرفته ‌است

بوشهر(پانا)_ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر گفت گردش ویروس کرونا در استان بوشهر سرعت و شدت گرفته‌است.

کد مطلب: ۱۰۹۰۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
گردش ویروس کرونا در استان بوشهر سرعت و شدت گرفته ‌است

به گزارش ایرنا ، عبدالمحمد خواجه ئیان روز سه‌شنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد کل موارد مثبت بیماری در استان بوشهر در هفته جاری شناسایی شده‌است.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر به موازات افزایش میزان نمونه‌گیری به طور تقریبی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بوده‌ که این نشان می‌دهد گردش ویروس در استان شدت گرفته‌است.

خواجه ئیان ادامه داد: براساس بررسی‌های آماری که از موارد مبتلا به ویروس کرونا انجام شده ۸۰ درصد بدون مشکل طول دوره بیماری را سپری می‌کنند و ۲۰ درصد موارد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا کنند و از این جمعیت ممکن است ۵ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد هنوز به نقطه اوج بیماری در استان بوشهر نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه از چند هفته گذشته تاکنون موارد ارجاع و بستری در بیمارستان‌ها افزایش یافته می‌توان نتیجه گرفت که سیر صعودی بیماری در استان ادامه دارد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: هرچند بوشهر جزو آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود و باهمکاری مردم و بازاریان و سایر صنف‌ها خیلی خوب عمل شد اما با کاهش شیوع بیماری در انتهای موج اول این تصور در عموم ایجاد شد که داستان کرونا تمام شده‌است و به همین دلیل هشدارها با بی توجهی روبرو شد.

این مقام مسئول بهداشتی در استان بوشهر گفت: رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، مجاورت و ارتباطات وسیع با استان‌های دارای شرایط بحرانی و سایر عوامل دیگر از جمله علت‌های شیوع ویروس کرونا دراستان بوشهر است به نحوی که تاکنون نیز با وجود همه هشدارها اما همچنان شاهد رفتارهای مخاطره آمیز و خروج بی مورد مردم از خانه هستیم.

خواجه ئیان با اشاره به ادامه روند بیماریابی در استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به حجم زیاد نمونه‌های گرفته شده آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر در این استان دیگر پاسخگو نیست به همین دلیل براساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو روز گذشته تنها از گروه‌های آسیب پذیر جامعه نمونه‌گیری انجام می‌شود و از نمونه گیری سایر افراد صرفه نظر شده‌است.

وی افزود: هرچند روند برپایی آزمایشگاه بویژه آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر بسیار سخت است اما تلاش استان بوشهر مبنی بر راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی در شهر برازجان و منطقه جنوب استان ادامه دارد و بزودی آزمایشگاه برازجان شروع به کار خواهد کرد.

خواجه ئیان در باره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها اظهار کرد: با همت همکاران حوزه درمان تاکنون در بخش سیستم درمان کمبودی نداشته و سیستم ما پاسخگوی موارد بستری و اوضاع تحت کنترل است اما ظرفیت بیمارستان‌ها نامحدود نیست واگر به هشدارها توجه نشود و تجمع‌ها، جشن‌ها، مراسم‌ ادامه یابد ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که این ظرفیت جوابگو نباشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تا کنون سیستم بیمارستانی در استان بوشهر پاسخگو بوده و در هیچ یک از شهرستان‌ها مشکل عمده‌ای در زمینه موارد بستری و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وجود نداشته به نحوی که تعدادی از بیماران بستری دراین بخش ها نیز بهبودی یافته و مرخص شده‌اند اما هر نوع بی‌توجهی ممکن است ما را به جایی برساند که مجبور شویم برای افزایش ظرفیت بستری از فضاهای دیگر استفاده کنیم.

خواجه ئیان تصریح کرد: با توجه به روند افزایش شیوع ویروس کرونا در این استان باید پیش بینی‌های لازم انجام شود تا در زمان بحران غافل‌گیر نشویم.

وی افزود: استان بوشهر در زمینه تامین وسایل حفاظت فردی مشکلی ندارد و همه امکانات در دسترس است.

وی از اداره‌ها، صنوف موسسه‌های اقتصادی و هر جایی که باعث تجمع می‌شود خواست که تا حد امکان با ارائه خدمات غیر حضوری از گردش بیماری پیشگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: بیماری کرونا وجود دارد پس مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده از برگزاری مراسم، میهمانی‌ها و دورهمی‌ها خودداری و در زمان حضور در خارج از منزل یا در مجاورت دیگران ضمن رعایت فاصله مناسب از ماسک استفاده کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار