تماشای تاریخچه کولرهای آبی زیرخنکای کولر آبی از تلویزیون

تهران (پانا) - مجموعه مستند «مکعب آبی» با محوریت ریشه یابی تولید کولرهای آبی و طرح یک پرسش 50 ساله از شنبه 24 خرداد روی آنتن شبکه مستند سیما خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۰۸۹۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تماشای تاریخچه کولرهای آبی زیرخنکای کولر آبی از تلویزیون

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، قدیمی‌ترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. کارکرد بادگیرها به این ترتیب می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند، همان کارکردی که کولرهای آبی امروزه دارند.

«مکعب آبی» درباره این است که کولر آبی به شکل مکعب بیش از 50 سال است که با همین روش و همین شکل در دو کشور ایران و آمریکا بدون هیچ تغییری تولید می‌شود، طبق مطالعات و پژوهش متوجه شدیم که اصل ایده کولرهای آبی از بادگیرهای ایرانی آمده و سوال این بود که چه شد از بادگیر که کاملا بومی و سنتی ما است به کولر آبی که کاملا صنعتی است رسیدیم و آیا می شود این را توسعه داد.

در خلال طرح پرسش در زمینه توسعه کولر آبی ، مباحث بادگیر، معماری و انرژی‌های آبی و اینکه چرا کولر آبی در طی این بیش از 50 سال هیچ تغییری نکرده و بهینه نشده است.

مجموعه مستند «مکعب آبی» در 5 قسمت 26 دقیقه‌ای تولید شده است که در قسمت اول بادگیر و ویژگی‌های آن، قسمت دوم ورود مدرنیته به ایران، قسمت سوم به بحث انرژی خورشیدی و انرژی‌های نوین می‌پردازد، قسمت چهارم بهینه سازی کولر آبی و قسمت پنجم به این سوال پاسخ داده می‌شود که بالاخره کولر آبی بهتر است یا گازی و کدامیک برای محیط زیست سودمندتر است.

مجموعه مستند «مکعب آبی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید عزیزی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از شنبه 24 خرداد هر شب ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار