آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از گام نخست مجلس یازدهم برای افزایش حقوق معلمان تا انتصاب اعضای شورای سازمان پژوهش

تهران (پانا) _ آغاز امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم در مدارس سراسر کشور از آغاز این هفته همزمان با بازدید مسئولان آموزش و پرورش از حوزه‌های امتحانی بود که اخبار مرتبط با مقررات امتحانات و پروتکل‌های بهداشتی مترتب بر آن را به صدر خبرهای این حوزه بازگرداند. واکنش آموزش و پرورش به درخواست زالی مبنی بر صرف نظر کردن از برگزاری آزمون حضوری و سخنان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره مقررات حوزه‌های امتحانی از خبرهای مرتبط با شروع امتحانات به شمار می‌روند.

کد مطلب: ۱۰۸۹۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از گام نخست مجلس یازدهم برای افزایش حقوق معلمان تا انتصاب اعضای شورای سازمان پژوهش

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره شبکه شاد، ابلاغ پروتکل بازگشایی اماکن ورزشی و استخرهای شنا از سوی کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مدیریت کرونا، گام نخست مجلس یازدهم برای حقوق فرهنگیان، اعلام شرایط بازگشایی پردیس‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان، واکنش معاون توسعه و مدیریت پیشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی درباره تجمع آموزش‌دهندگان نهضت مقابل مجلس شورای اسلامی و برگزاری مراسم یادبودی برای مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز از دیگر اخبار حوزه تعلیم و تربیت طی هفته گذشته بودند.

مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر را به شرح زیر بخوانید:

آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم از 17 خرداد

امتحانات نهایی دانش‌‌آموزان پایه نهم و دوازدهم از شنبه 17 خرداد آغاز و تا 16 تیرماه 99 ادامه خواهد داشت.

حوزه‌های امتحانی روزانه ضدعفونی خواهد شد، ناظران بهداشتی بر روند اجرای پروتکل بهداشتی نظارت خواهند کرد و فاصله‌های صندلی‌ها دو متر در نظر گرفته شده است.

استفاده از ماسک و دستکش برای دانش‌آموزان و عوامل اجرایی حوزه‌های امتحانی الزامی است.

امتحانات در سایر پایه‌ها

در سایر پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم امتحانات خردادماه به شیوه­ غیرحضوری برگزار خواهد شد. همچنین امتحانات در مدارس آموزش از راه دور، بزرگسالان، تغییر رشته و میان پایه به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تکمیل فرآیند آموزش و ارزشیابی در دروس شایستگی فنی و استانداردهای مهارتی تا تاریخ 15 مردادماه به صورت تراکمی و حضوری پس از تصویب شورای مدارس و با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

انتصاب ۶ عضو شورای سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی توسط رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای ۶ عضو شورای سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی را منصوب کرد. بر اساس این احکام، حجت‌الاسلام‌ سید سعید عاملی، غلامعلی حداد عادل، فخرالدین دانش آشتیانی، محمود مهر محمدی، علی زرافشان و رضوان حکیم‌زاده به‌عنوان عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منصوب شدند.

صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره شبکه شاد

آذری جهرمی: وزارت ارتباطات در پی تامین موبایل، تبلت و کامپیوتر برای دانش‌آموزان جهت دسترسی به اینترنت است

آذری جهرمی در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری پردیس درباره مشکلات دسترسی دانش‌آموزان به بستر آموزش افزود: اکنون دسترسی مردم شهر و روستا به اینترنت ۴G به ۹۵ درصد رسیده است. ضمن اینکه ۱۰۰ درصد شهرهای کشور نیز تحت پوشش اینترنت ۴G هستند.

وی در خصوص زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، گفت: مدرسه‌ای که فرزندان من در آن درس می‌خوانند به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، استفاده از شبکه شاد را به حداقل رسانده و از نرم افزارهایی مانند بله و اسکای روم استفاده می‌کنند. کاری که وزارت آموزش و پرورش انجام داد کار بسیار بزرگ و سنگینی بود. اشکالاتی هم دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد اما باید فرصت داد تا گام بزرگ و البته سنگینی که حاج میرزایی وزیر آموزش و پرورش برداشته‌است به نتیجه برسد.

جهرمی در خصوص مشکلات دانش‌آموزان، ادامه داد: مشکلاتی که دانش‌آموزان ما اکنون با آن درگیر هستند، دسترسی‌ به شبکه نیست، بلکه ابزارهای دسترسی به شبکه مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر است.

وی همچنین در ارتباط با تامین این موارد، افزود: یکی از برنامه‌های ما در وزارت ارتباطات این بود که برای این دانش آموزان ابزاری مانند گوشی و تبلت تهیه کنیم که به همین دلیل، حرکتی مردم محور آغار شد. وسایلی که توسط مردم و وزارت ارتباطات تهیه شد را به برخی از مناطق ارسال کردیم.

واکنش آموزش و پرورش به درخواست زالی مبنی بر صرف نظر کردن از برگزاری آزمون حضوری

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره پیشنهاد زالی، رئیس ستاد فرماندهی کرونا در کلانشهر تهران مبنی بر صرف نظر کردن از آزمون حضوری در شهر تهران با توجه به عبور از پیک کرونا گفت: آموزش و پرورش از ستاد کرونا مجوز گرفته، فعلا امتحانات در دو پایه حضوری است و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی اتخاذ شود باید در سطح ملی باشد.

عبدالرضا فولادوند، با اشاره به عبور از پیک کرونا در چند روز اخیر و درباره پیشنهاد علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی کرونا در کلانشهر تهران مبنی بر صرف نظر کردن از آزمون حضوری در شهر تهران گفت: ما در پایه‌های اول تا ششم ابتدایی طبق سنوات گذشته ارزشیابی توصیفی داشته ایم و همکاران فرهنگی به تناسب فعالیت دانش‌آموزان نمره وارد کردند و در مرحله پایان سال تحصیلی در مقطع ابتدایی هستیم. دو سه هفته هم رفع اشکال حضوری انجام شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش و پرورش از ستاد کرونا مجوز گرفته و آنجا در این باره تصمیم گرفته شده است و تصمیم استانی نیست که بنده بخواهم درباره آن اعلام نظر متفاوتی داشته باشم گفت: امتحانات نهایی هم در سطح ملی برگزار می‌شود.

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

با امضای وزیر آموزش‌وپرورش شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد. در این شیوه‌نامه؛ معلمان ارتقا به رتبه‌های4،3،2،1 و 5 با رعایت ضوابط و مقررات مورد عمل و کسب شرایط معلمی را احراز می‌کنند و می‌توانند از تاریخ 1/1/99 از فوق‌العاده ویژه موضوع‌بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات بهره‌مند شوند.

کارکنانی که به استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری ادارات آموزش‌وپرورش اشتغال دارند، در صورت انتقال و اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی می‌توانند از مزایای این بخشنامه بهره‌مند شوند. فوق‌العاده مذکور به دبیران و هنرآموزانی که با 30 ساعت تدریس موظف هفتگی به خدمت اشتغال دارند نیز علاوه بر 17،5 درصد، تعلق خواهد گرفت.

ابلاغ پروتکل بازگشایی اماکن ورزشی و استخرهای شنا

کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس) را به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد.

با توجه به لزوم جلوگیری از اشاعه و گسترش بیماری کرونا و با ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سوی کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل گام دوم کووید-19 (کرونا ویروس)، درخصوص نحوه فاصله گذاری اجتماعی، الزامات سلامت محیط و کار در اماکن ورزشی و استخرهای شنا به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

رضوان حکیم‌زاده رئیس ستاد ثبت‌نام دانش‌آموزان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شد

در حکمی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم‌زاده، «رئیس ستاد ثبت‌نام دانش‌آموزان سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹» شد.

حکیم‌زاده: متولدان نیمه اول سال 93 به قبل مشمول ثبت‌نام پایه اول هستند

حکیم‌زاده این هفته با اشاره به قوانین ثبت‌نام دانش‌آموزان درکلاس اول عنوان کرد: قوانین ثبت‌نام کلاس اولی‌ها تغییری نکرده است و دانش‌آموزانی که متولد نیمه اول سال که تا مهرماه 1399 شش سال تمام هستند می‌توانند برای کلاس اول ثبت‌نام کنند.

شرایط بازگشایی پردیس‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان مشخص شد

معاون دانشگاه: پیشنهاد ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونای دانشگاه بر عدم بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی است

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شرایط بازگشایی دانشگاه و حضور دانشجویان در پردیس­‌ها و مراکزآموزشی را تشریح کرد.

پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه و سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ترم جاری و فراهم آوردن زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها از تاریخ ۱۷ خرداد پیرو مباحث به عمل آمده و با توجه به لزوم حفظ سلامت دانشجومعلمان، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: با توجه به شرایط خاص هر استان، مدیران استان در خصوص بازگشایی و حضور دانشجویان در پردیس­‌ها و مراکز آموزشی تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و کمیسیون دانشجویی استانداری هر استان است که تصمیم‌گیری در این خصوص به ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا مدیریت استان تفویض می‌شود.

وی افزود: در هر 24 ساعت، تمام فضاهای مورد استفاده دانشجویان (کلاس‌ها، خوابگاه، سلف سرویس، نمازخانه، سالن مطالعه و...) حداقل 2 بار ضدعفونی و به دانشجویان تذکر داده شود اقلام بهداشتی، لوازم تحریر و ... با خود همراه داشته باشند و دانشجویان هر صبح تب‌سنجی شوند.

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی طبق قانون باید آزمون ورودی دهند

پرویز کوثری معاون توسعه و مدیریت پیشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی به تجمع روز 18 خردادماه آموزش‌دهندگان این نهضت در مقابل مجلس واکنش نشان داد و گفت: هیچ تعهدی در ارتباط با آموزش‌دهندگان در موضوع استخدام وجود ندارد، کما اینکه سایر موسسات و شرکت‌هایی که در کل کشور کار می‌کنند نیروی انسانی را به کار می‌گیرند، اما هیچ تعهد استخدامی،‌ مترتب آنها نیست و این قاعده نسبت به آموزش دهندگان نیز وجود دارد.

کوثری گفت: اگر آموزش و پرورش در هر نقطه از کشور نیاز به حق‌التدریسی دارد، می‌تواند از وجود این افراد به عنوان حق‌التدریس و بدون تعهد استخدام استفاده کند.

وی توضیح داد: این قانون چهار گروه را مشخص کرده است؛ سه گروه اول کسانی هستند که می‌توانند بر اساس درخواست نیرو توسط اداره استخدامی به آموزش و پرورش، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، آموزش ببینند و سپس آزمون بدهند. اگر این افراد در آزمون قبول شدند به استخدام در می‌آیند، اما گروه چهارم آموزش‌دهندگانی هستند که باید دو آزمون بدهند و اگر در اولین آزمون قبول شدند، تازه می‌توانند وارد دانشگاه‌ فرهنگیان شوند و سپس آزمون بعدی را بدهند.

کوثری گفت: اعتراض افرادی که مقابل مجلس تجمع کردند، در همین خصوص است. آنها معترض هستند که چرا مجلس گفته آن سه گروه نیازی نیست آزمون اولیه را بدهند و اینها که گروه چهارم هستند، باید حتما در آزمون ورودی شرکت کنند.

گام نخست مجلس یازدهم برای حقوق فرهنگیان

دو نماینده مجلس یازدهم از تهیه طرحی دو فوریتی برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان و حل مشکلات آنان خبر دادند. جبار کوچکی نژاد و اقبال شاکری نماینده مردم رشت و تهران از آماده سازی طرحی مربوط به حقوق فرهنگیان و اجرای رتبه‌بندی یاد کردند.

سردیس و تمبر یادبود مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز رونمایی شد

عصر سه شنبه 20 خرداد در مراسمی که با حضور محمد باقر نوبخت، سعید اوحدی و محسن حاجی میرزایی و در آستانه سالگرد درگذشت مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد از سردیس و تمبر یادبود آن مرحوم رونمایی شد.

همچنین در این مراسم بسته تحولی طرح «آجر به آجر» که در راستای اجرای سند تحول بنیادین و از مجموعه بسته‌های تحولی وزارت آموزش‌وپرورش است با حضور محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تبیین شد.

21 خردادماه سالگرد درگذشت محمدرضا حافظی است که با قدم‌های خیرش در مدت بیش از بیست سال اواخر عمرش، کودکان بسیاری را در این سرزمین بر سر کلاس‌های درس و مدارس نشاند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: اجرای آزمایشی بسته‌های یادگیری در سال تحصیلی 1400-1401

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نخستین نشست خبری خود بعد از پذیرش این مسئولیت با اشاره به اینکه از کتاب درسی به‌سوی بسته یادگیری حرکت خواهیم کرد، گفت: سال تحصیلی 1400-1401 برای اجرای آزمایشی بسته‌های یادگیری آماده خواهیم شد که البته شامل همه بسته‌های یادگیری نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار