چه عواملی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

تهران (پانا) - تقویت سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلفی وابسته است در حالی که زندگی صنعتی و شهرنشینی سبب شده تا برخی عوامل مهم و تاثیرگذار را نادیده گرفته یا به سمت مواردی پیش روند که نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت نمی‌کند بلکه باعث بروز بیماری و کاهش سیستم دفاعی بدن می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۸۸۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
چه عواملی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

به‌گزارش ایرنا، علاوه‌بر تغذیه مناسبت که همواره مورد تاکید پزشکان به ویژه متخصصان تعذیه است عوامل دیگری از جمله عوامل روحی و روانی، خواب کافی و ورزش در افزایش یا کاهش سیستم ایمنی بدن موثر است، خواب کافی و در عین حال مفید مورد تاکید بسیاری از متخصصان است، عاملی که ربابه شیخ الاسلام متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه به رعایت آن تاکید دارد.

وی می‌گوید: انواع مکمل‌ها، رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با افزایش سیستم ایمنی، بدن خود را در مبارزه با بیماریها کمک می‌کند.

شیخ‌الاسلام ادامه می‌دهد: خواب و مصونیت با هم گره خورده، در حقیقت، خواب ناکافی یا خواب با کیفیت کم با حساسیت بالاتر در بروز بیماری در ارتباط است. در یک مطالعه در ۱۶۴ نفر از بزرگسال سالم مشخص شد افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند، بیشتر از افرادی که هر شب ۶ ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را داشتند.

وی اضافه می‌کند: استراحت کافی مصونیت طبیعی بدن را تقویت می‌کند به همین دلیل گفته می‌شود در هنگام بیماری بیشتر بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما بتواند با بیماری بهتر مبارزه کند، بزرگسالان هر شب باید ۷ ساعت یا بیشتر بخوابند، در حالی که نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت و بچه‌های کوچک‌تر و نوزادان تا ۱۴ ساعت نیاز به خواب دارند.

شیخ‌الاسلام می‌گوید: اگر در خواب مشکل دارید، یک ساعت قبل از خواب استفاده از تلوزیون و موبایل را محدود کنید، زیرا نور آبی ساطع شده از تلفن، تلویزیون و رایانه شما ممکن است ریتم شبانه روزی شما یا چرخه طبیعی خواب بیدار شدن بدن را مختل کند.

غذاهای گیاهی بیشتری بخورید

مدیر موسسه بهداشت و سلامت عمومی کشور اضافه می‌کند: غذاهای گیاهی مانند انواع سبزی، میوه، صیفی‌ها، آجیل، دانه و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند در مقابل عوامل بیماری‌زا مضر کمک کنند و آنتی اکسیدان‌های موجود در این مواد غذایی با مبارزه با ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد (رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی بسیار واکنش‌پذیر و ناپایدار هستند که به طور طبیعی به عنوان محصول جانبی متابولیسم (اکسیداسیون) در بدن و یا در معرض قرار گرفتن در معرض سموم موجود در محیط مانند دود تنباکو و نور ماوراء بنفش در بدن تولید می‌شوند.) سلامت را تضمین می‌کنند.

به‌گفته شیخ‌الاسلام، آنتی اکسیدان‌ها در غذاهایی که می‌خوریم، می‌توانند این مولکول‌های ناپایدار را خنثی کرده و خطر آسیب را کاهش دهند و به کاهش التهاب کمک کنند، رادیکال‌های آزاد در مقادیر زیاد می‌تواند باعث بیماری‌های التهابی شود و التهاب مزمن به بسیاری از شرایط سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی، آلزایمر و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

چربی‌های سالم بیشتری بخورید

وی می‌گوید: چربی‌های سالم، مانند اسیدهای چربی که در روغن زیتون و ماهی قزل آلا وجود دارد، ممکن است با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن به عوامل بیماریزا را تقویت کنند، اگرچه التهاب سطح پایین، پاسخ طبیعی بدن به استرس یا آسیب است، اما التهاب مزمن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند.

شیخ‌الاسلام می‌گوید: اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون ضد التهاب بسیار خوبی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند و خاصیت ضد التهابی آن ممکن است به بدن شما کمک کند تا باکتری‌ها و ویروس‌های مضر برای بیماری مقابله کند.

وی تاکید می‌کند: کم آبی بدن می‌تواند باعث سردرد شود و عملکرد بدنی، تمرکز، روحیه، هضم و عملکرد قلب و کلیه را مختل کند. این عوارض می‌توانند حساسیت را به بیماری افزایش دهند، برای جلوگیری از کم آبی، باید روزانه مایعات کافی بنوشید تا ادرار شما کم رنگ شود. آب توصیه می شود زیرا فاقد کالری، مواد افزودنی و قند است.

شیخ‌الاسلام می‌افزاید: استرس طولانی مدت باعث التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلولهای ایمنی می‌شود به طور خاص، استرس روانی طولانی مدت می‌تواند پاسخ ایمنی در کودکان را سرکوب کند، فعالیت‌هایی که ممکن است در مدیریت استرس کمک کند شامل مدیتیشن، ورزش، روزنامه‌نگاری، یوگا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار