ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد

تهران (پانا) - ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان در سال جاری به ریاست کوثری معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و با حضور اعضای جلسه و معاونان سواداموزی شهر تهران و شهرستان‌های تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، در این جلسه اخبار و تذکرات لازم ارائه و گزارش تحلیلی مسابقه کتابخوانی سال 1398 استان‌ها از سوی مدیر کل نظارت و سنجش عنوان شد و اعضای شورا در خصوص مباحث مطروحه اظهار نظر کردند.

کوثری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی که ریاست جلسه را عهده دار بود، ضمن خوش آمدگویی به اعضای جلسه از همکاران خود در حوزه ستادی به دلیل مشارکت و رعایت در پروتکل‌های بهداشتی تشکر کرد و گفت: «از آنجایی که نگرانی موج دوم کرونا وجود دارد با توجه به بحث‌هایی که از طریق مسئولان اطلاع رسانی می‌شود حتماً ضرورت دارد همکاران در حوزه ستاد بلا استثناء در وقت اداری از ماسک استفاده کنند.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اضافه کرد: «تبادل اطلاعات و تجربیات برای سرانجام بخشی فعالیت‌های سال 98 ضروری است و به عنوان یک اصل باید قلمداد شود و پیگیری از سوی مدیران و کارشناسان ستاد برای این امر ضروری است.» وی در مورد حجم استان‌ها توضیحاتی داد و گفت: «تدبیری اتخاذ شود تا نسبت به تحقق حجم سال جاری که به استان‌ها ابلاغ شده اهتمام لازم به عمل آید و همچنین رویکرد آموزش نیمه حضوری در دستور کار استان‌ها قرار گیرد، به این دلیل که نمی‌توان برای از بین رفتن ویروس کرونا زمان خاصی را بیان کرد بنابراین باید آمادگی لازم ایجاد شود تا سه وضعیت حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری را در دستورالعمل آموزشی قرار بدهیم.»

کوثری در ادامه گفت: «لازم است اعضای جلسه نظرات خود را در خصوص نحوه برگزاری جلسه دیدار با مقام عالی وزارت را اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم با حوزه وزارتی به عمل آید.»

کوثری در ادامه توضیحاتی را در مورد برگزاری کمیته تخصصی عنوان نمود و حضور وزیر در این کمیته را مغتنم دانست و افزود: «که سازمان همچنان طبق آئین نامه بر ریاست این کمیته از سوی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهور تاکید دارد.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان، ضمن تشکر از مدیر کل نظارت و سنجش و همکاران در برگزاری آزمون‌ها ایجاد فضای جدید و فرهنگ سازی مطالعه و خودخوانی و مطالعه آزاد را از نتایج مسابقات کتابخوانی دانست و خواستار این نکته شد که در خصوص انتخاب موضوع مسابقه برای سال جدید و محتوای آموزشی برای مسابقه کتابخوانی تسریع شود. موضوع سال جاری انتخاب و به موقع محتوا تهیه، تولید شود تا امکان بهره برداری و مطالعه بیشتر برای مخاطبان فراهم شود.»

کوثری معرفی سوادآموزان موفق را پیشنهاد خوبی دانست که باید حوزه تالیف در این خصوص مطالعه و پیشنهاد لازم را برای تصمیم گیری ارائه کند. وی افزود: «تقدیر از استان‌هایی که در اجرای طرح مهم کتابخوانی تلاش کردند مد نظر قرار گیرد و با نگاه اعتماد به استان‌ها عمل کنیم و از ظرفیت استانی و شهرستانی عمل شده هم باید تقدیر کرد.»

کوثری ، اطلاع رسانی و درج خبر از مسابقه کتابخوانی شعار سال مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را ضروری دانست و همچنین به رهنمودهای ریاست سازمان در گردهمایی یک روزه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل استان‌ها اشاره کرد و گفت: «درئیس سازمان در گردهمایی مدیران کل استان‌ها به هفت نکته در خصوص مسائل جاری سازمان اشاره داشت و برای پیگیری و در دستور کار قراردادن مدیران کل، بیان کرد.

هفت نکته مطرح شده از سوی ریاست سازمان خطاب به مدیران کل به شرح ذیل است:

1 - در حوزه سوادآموزی نظارت بر فرایند آموزش اعم از شناسایی، جذب، آموزش و ارزشیابی یک ضرورت محسوب می‌شود، به ویژه در شرایط کرونایی ضرورت آموزش مجازی موضوع را مضاعف کرده لذا دقت بر خروجی و مراقبت لازم از طریق استان‌ها ضروری است.

2 - از سال 1390 تا کنون سیاست هر مدرسه یک کلاس از سوی وزرای آموزش و پرورش همواره مورد تاکید بوده و هست، لذا لازم است در خصوص نقش مدارس و معلمان در حوزه سوادآموزی نسبت به سال قبل، به ویژه در آموزش اولیای بی سواد دانش‌آموزان اهتمام لازم به عمل آید.

3 - فعالیت در حوزه سوادآموزی بصورت واگذاری و نتیجه محصول است، ضرورت انتخاب مؤسسات و شرکت‌های واجد شرایط و نیز مراقبت از اجرای دقیق تکالیف مقرر در مفاد قراردادها مورد تاکید است.

4 - از آنجایی که در حوزه سوادآموزی قبل از آغاز آموزش، ایجاد تقاضا برای حضور و یادگیری تقریباً مهمترین و سخت ترین کار محسوب می‌شود، استفاده از ظرفیت شوراهای پشتیبانی شهرستان‌ها و استان برابر آئین نامه در هر فصل یک جلسه فرصت مغتنمی است و استان‌ها باید برنامه ریزی برای برگزاری این جلسات و بهره برداری لازم را داشته باشند.

5 - با توجه به ادغام واحدهای استانی و شهرستانی از سال 90 تا کنون، پاسخگویی به آموزش دهندگان و مؤسسات طرف قرارداد در امور اداری، حقوقی، مالی و پشتیبانی با استان‌ها و شهرستان‌ها است و لازم است مدیران کل مراقبت کنند تا از مراجعه مخاطبان به وزارتخانه خودداری شود.

6 - با توجه به اینکه بیش از نیمی از فعالیت‌های سال 98 به نیمه اول سال 99 منتقل شده است مراقبت شود تا نسبت به سرانجام بخشی فعالیت‌های سال 98 اهتمام جدی به عمل آید.

7 - در تعیین حجم در دوره سوادآموزی سال جاری، کاهش فاصله باسوادی بین استان‌ها، ملاک عمل بوده و یکی از سیاست‌های سازمان بوده است و به استان‌ها هم گفته شده و توزیع حجم سوادآموزی به این نکته توجه شده است، لذا استان ها هم لازم است تا این سیاست را در توزیع بین شهرستان‌ها رعایت کنند.

در این جلسه، نامجومنش مدیر کل نظارت و سنجش سازمان، گزارش مسابقه کتابخوانی سال 1398 با عنوان رنج و گنج را با شرح موارد ذیل ارایه کرد:

مسابقه انشاء نویسی مناسب با پیام وزیر در پرسش مهر در هفته سوادآموزی اجرا می‌شود.

به مناسبت شعار سال کتابی تهیه می‌شود شروع کتابخوانی در هفته سوادآموزی و شروع مسابقه در دهه فجر است.

شعار سال 98 رونق تولید عنوان شد و سازمان کتابی تحت عنوان رنج و گنج تهیه و تولید کرد. تعداد 61341 نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار