بر اساس موج ششم نظرسنجی کرونا

11 درصد تهرانی‌ها با اجباری شدن ماسک درفضای عمومی مخالفند

میزان نارضایتی از عملکرد کرونایی شهرداری افزایش داشته است

تهران (پانا) - بر اساس موج ششم نظرسنجی کرونا؛ میزان نارضایتی از عملکرد شهرداری افزایش داشته است .

کد مطلب: ۱۰۸۸۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
11 درصد تهرانی‌ها با اجباری شدن ماسک درفضای عمومی مخالفند

موج ششم نظرسنجی کرونا از سوی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی و جمع‌آوری اطلاعات آن از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از 11 تا 13 خرداد انجام شده است. حجم نمونه 1056 نفر و نظرسنجی به‌صورت تلفنی و در شهر تهران صورت گرفته است. در مقایسه با اجباری شدن ماسک در فضاهای عمومی موافقند و از باز شدن اماکن ورزشی استقبال نمی‌کنند. خلاصه یافته‌های این نظرسنجی به قرار زیر است:

پیگیری اخبار کرونا

تنها 38 درصد از پاسخگویان گفته‌اند اخبار کرونا را «زیاد» دنبال می‌کنند. افراد با تحصیلات کمتر، زنان و سالمندان بیشتر از دیگران اخبار کرونا را پیگیرند. با افول کرونا، اغلب مردم گفته‌اند کمتر از قبل اخبار آن را پیگیری می‌کنند (57 درصد).

بیشترین اعتماد به اخبار کرونا در میان سه گروه رسانه اصلی موجود، صدا و سیماست که 29 درصد به آن اعماد زیادی دارند. از طرف دیگر میزان بی‌اعتمادی به شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌هنای ماهواره‌ای بیش از 60 درصد است. در میان افرادی که تحصیلات عالی دارند 24 درصد و افراد با تحصیلات دیپلم و کمتر 45 درصد به اخبار کرونا در صدا و سیما اعتماد دارند.

نگرانی از ابتلا به کرونا

نسبت کسانی که نگرانی‌شان از ابتلای خود و خانواده به کرونا «زیاد» است به کمترین حد خود از میانه اسفند ماه رسیده و اکنون 41 درصد سطح نگرانیشان را بالا اعلام کرده‌اند. همچون موج‌های قبلی، زنان بیش از مردان نگران ابتلا به کرونا هستند.

رعایت توصیه‌های بهداشتی

تصور عمومی مردم این است که دیگران کمتر از گذشته توصیه‌های بهداشتی مثل شستن مداوم دست‌ها و ماسک زدن را رعایت می‌کنند اما وقتی در مورد خودشان سوال می‌شود نزدیک به 60 درصد معتقدند همچون قبل توصیه‌ها را رعایت می‌کنند. 25 درصد افراد زیر سی سال گفته‌اند کمتر از قبل به توصیه‌ها عمل می‌کنند؛ نسبتی که در افراد بالای پنجاه سال 12 درصد است.

کرونا؛ خطر واقعی یا اغراق شده

در ابتدای اردیبهشت - در موج چهارم نظرسنجی - از شهروندان سوال شده بود که کرونا را یک خطر واقعی می‌دانند یا موضوعی که درباره آن اغراق شده است. همانطور که در نمودار دیده می‌شود نگرش تهرانی در این‌باره تغییر چندانی نکرده و حدود 20 درصد از تهرانی‌ها کرونا را موضوعی اغراق شده می‌پندارند. تحصیلات و جنسیت اثری در این نگرش ندارد اما جوان‌ترها بیشتر کرونا را امری بزرگنمایی شده می‌دانند.

پیامدهای اقتصادی کرونا

نیمی از شاغلان بخش دولتی گفته‌اند روال کاری‌شان تا حد زیادی به قبل از کرونا بازگشته است اما در بخش خصوصی هنوز تا وضعیت عادی فاصله زیادی وجود دارد. به‌علاوه 63 درصد شاغلان بخش خصوصی گفته‌اند کرونا بر کسب و کار خودشان یا جایی که در آن کار می‌کنند اثر منفی اقتصادی زیادی داشته است.

طرح ترافیک و کرونا

41 درصد شهروندان مخالف اجرای طرح ترافیک در هفته بعد هستند و 36 درصد نیز موافقند. 48 درصد از افراد با تحصیلات عالی با اجرای طرح مخالف و 33 درصد موافقند.

بازگشایی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی

بیش از نیمی از مردم تهران (55 درصد) با باز شدن اماکن ورزشی مخالف هستند. مردها و جوانترها بیشتر با باز شدن اماکن ورزشی موافقند.

اجباری شدن ماسک

تنها 11 درصد مردم تهران با اجباری شدن ماسک در فضاهای عمومی مخالف هستند. زنان بیش از مردان با اجباری شدن ماسک موافقند اما تحصیلات و سن در نگرش به اجباری شدن ماسک اثری ندارند.

اعتماد به آمار رسمی

44 درصد از تهرانی‌ها اعتمادشان به آمار رسمی فوت و ابتلا به کرونا را «کم» اعلام کرده‌اند. 32 درصد نیز میزان اعتمادشان زیاد است. جوانترها و افراد با تحصیلات عالی کمتر به آمار رسمی اعتماد دارند. روند بی‌اعتمادی به آمار رسمی سیر نزولی دارد.

رضایت از دولت

41 درصد از شهروندان تهرانی میزان رضایت خود از عملکرد دولت و سایر نهادهای عمومی در مقابله با کرونا را «کم»، 32 درصد «متوسط» و 27 درصد «زیاد» اعلام کرده‌اند. رضایت از دولت نسبت به موجب قبل هیچ تغییری نکرده است.

رضایت از شهرداری

37 درصد از شهروندان رضایت خود را از اقدامات شهرداری در مقابله با کرونا «زیاد» و 44 درصد «کم» اعلام کرده‌اند. نسبت به موج قبلی میزان نارضایتی افزایش یافته است. میزان رضایت از عملکرد شهرداری در میان ساکنان پهنه شمال و جنوب تهران تفاوتی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار