دولت همزمان با برنامه اصلاح بودجه،لوایح تغییر ساختار را ارائه دهد

تهران (پانا) - معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید برنامه اصلاح ساختار بودجه که سازمان برنامه امروز قرار است به مجلس ارائه دهد، کافی نیست و لازم است دولت لوایح قانونی این اصلاحات ساختاری را به مجلس ارائه کند.

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
دولت همزمان با برنامه اصلاح بودجه،لوایح تغییر ساختار را ارائه دهد

به گزارش مهر، رهبر انقلاب چهارشنبه هفته گذشته در سخنرانی به مناسب سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تاکید کردند و گفتند اگرچه دولتها ادعا می‌کنند بودجه واقعی است اما اینگونه نیست. در واکنش، روز چهارشنبه، رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتر خود خبر داد که این سازمان روز شنبه (امروز) برنامه اصلاح ساختار بودجه را تقدیم مجلس خواهد کرد.

در همین ارتباط، محمدهادی سبحانیان درباره برنامه دولت برای ارائه طرحی در خصوص تغییر ساختار بودجه ریزی گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ انتظار می‌رفت هدفی که سال‌ها در اقتصاد ایران به دنبال آن بودیم که همان قطع شدن وابستگی بودجه به نفت بود اتفاق بیفتد. یعنی زمینه کاملاً فراهم شده بود که این‌بار از سر ناچار و نه از روی میل و رغبت دست اندرکاران بند ناف بودجه از نفت قطع شود.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما علیرغم گذشت بیش از دو سال از خروج آمریکا از برجام بودجه‌ای تغییری در رویکرد دولت در خصوص نحوه انجام امور و یا برنامه مالی آنکه همان بودجه‌های سنواتی است مشاهده نشده است. همچنان دولت در لوایح بودجه دو سال اخیر با بیش برآورد درامدهای نفتی سعی در تراز کردن منابع و مصارف خود داشته است.

وی تاکید کرد: لذا نتوانسته ایم اصلاحات ساختاری بودجه را که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب بوده است، محقق کنیم.

سبحانیان افزود: در یک تا دو سال گذشته مطالعات خوبی در سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اصلاحات در ساختار بودجه ریزی کشور انجام شده است و کارشناسان راهکارهای مناسبی پیشنهاد داده اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه امسال یک بودجه غیرواقعی است و به همین خاطر همانطور که پیش‌بینی می‌شد بلافاصله در شورای سران مورد بازنگری قرار گرفت گفت: تاکنون عزم و اراده جدی برای اجرای برنامه‌هایی که کارشناسان در این خصوص تدوین کرده اند وجود نداشته است.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده سازمان برنامه و بودجه مبنی بر ارائه بسته دولت در خصوص اصلاحات ساختاری در بودجه کشور در روز شنبه ۱۷ خرداد ماه به مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد این برنامه از پیش آماده شده است و سوال این است که چرا این اصلاحات در جریان قانون بودجه سال ۹۹ به اجرا گذاشته نشده است؟ چرا لایحه بودجه ۹۹ با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تقدیم مجلس شده است؟

قبل از اجماع در سه قوه نیازمند اجماع در ارکان دولت هستیم

وی با اشاره به اظهارات نوبخت مبنی بر اینکه برای انجام اصلاحات ساختاری بودجه نیازمند اجماع در حاکمیت هستیم، تصریح کرد: این اظهارنظر به این معنی است که باید بین مجلس، دولت و قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام برای اصلاح ساختاری، اتفاق نظر وجود داشته باشد که مطلب درستی است. اما در ابتدا باید این اجماع در خود دولت و میان نهادهای تصمیم‌گیر در بخش اقتصادی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه شکل بگیرد. به نظر می‌رسد عدم اِعمال سیاست‌های اصلاحی در بودجه ۹۹ ریشه در عدم اجماع این اصلاحات در خود دولت داشته باشد.

سبحانیان افزود: علیرغم وجود برنامه‌های مدون در خصوص تغییر ساختار نظام بودجه کشور این برنامه‌ها با اجماع میان وزرای کابینه رو به رو نشده است. به همین دلیل اصلاحات ساختاری در بودجه امسال رخ نداد.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چارچوب برنامه‌ای که قرار است روز شنبه (امروز) به مجلس ارائه شود تقریباً برای همه ارکان نظام تشریح و تبیین شده است و به نظر می‌رسد در خصوص اغلب موارد آن اشتراک نظر وجود داشته باشد.

سبحانیان گفت: آنچه مهمتر از برنامه مدون شده سازمان برنامه و بودجه برای ارائه به مجلس است، تهیه لوایح مرتبط با ارائه این برنامه کلان خواهد بود تا اصلاح ساختاری بودجه رقم بخورد. این لوایح باید در حوزه فرارهای مالیاتی و تهیه پایه مالیاتی جدید، همچنین مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های دولت، چگونگی ورود منابع نفتی به بودجه، افزایش بهره وری دولت و کاهش هزینه‌های جاری و … تدوین شود که به صورت قوانین لازم الاجرا برای اصلاح ساختار بودجه دربیاید. در غیر این صورت باز هم چندین ماه دیگر این برنامه‌ها در مجلس دست به دست می‌شود و تاکنون که دو سال را از دست داده ایم باز هم یک سال دیگر را به این شکل از دست خواهیم داد.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار