در گفت‌وگوی پانا با کارشناس امور بانکی:

جمشیدی:‌ استقلال بانک مرکزی ابزاری مهم برای کنترل تورم است

تهران ( پانا) - استقلال بانک مرکزی، یکی از ملاحظات مهم در نظام اقتصادی کشور است که باید هر چه زودتر تصمیم درستی در مورد آن گرفته شود. درحالی که کشور یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را تجربه می‌کند کارشناس امور بانکی عقیده دارد که استقلال بانک مرکزی ابزاری مهم برای کنترل تورم است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
جمشیدی:‌ استقلال بانک مرکزی ابزاری مهم برای کنترل تورم است

اکنون بانکداری مرکزی مدرن جهانی در چند دهه گذشته دچار تحولی بنیادین شده است، در حالی که چند دهه است در قانون بانکداری مرکزی کشور ما هیچ تجدیدنظر معناداری صورت نگرفته است.

بانک مرکزی به نهادی اطلاق می شود که مسئولیت کنترل سیستم پولی کشور را بر عهده دارد. بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد. در برخی از کشورها این بانک به عنوان بازوی پولی دولت عمل می‌کند، ولی در برخی از کشورها این بانک مستقل از دولت و سیاست‌های دوره‌ای دولت‌ها به اهداف کلان خود می‌پردازد.

استقلال بانک مرکزی به این معنا است که بانک مرکزی بتواند سیاست‌های پولی و اعتباری را فارغ از هرگونه فشار سیاسی دولت و بر اساس مصال ح اقتصادی تنظیم و اجرا کند و در قبال آن نسبت به نتایج این سیاست ها پاسخگو باشد.

شواهد تجربی بسیاری مبنی بر وجود رابطه منفی بین استقلال بانک مرکزی و تورم در کشور های توسعه یافته به دست آمده است، در حالی که که در کشور های در حال توسعه به علت مشکلات ساختاری و نهادی بسیار، هیچ گونه رابطه معنی داری بین این دو متغییر یافته نشده است.

هر چه بانک مرکزی به سمت استقلال نزدیکتر شود می‌تواند کنترل بیشتری بر تورم داشته باشد

ابوالقاسم جمشیدی، کارشناس امور بانکی و مدیرعامل اسبق بانک سپه در گفت وگو با خبرنگار پانا، درباره کنترل تورم و راهکارهای مهار آن به استقلال بانک مرکزی به عنوان یک ابزار مهم اشاره کرد و افزود: « هر چه بانک مرکزی به سمت استقلال نزدیکتر شود می‌تواند کنترل بیشتری بر تورم داشته باشد. این اصل نه در ایران که در تمامی کشورهای جهان صادق است و ثبات در متغیرها و سیاستگذاری‌های اجتماعی موجب می‌شود که در کنار استقلال بانک مرکزی بتوان تورم را به خوبی کنترل کرد.»

جمشیدی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی ابزار لازم را برای کنترل تورم در اختیار این بانک قرار می‌دهد اظهار کرد:‌ « بازار سرمایه از دستورات بانک مرکزی تبعیت می‌کند و به طور قطع می‌توان شرایط بهتری را برای بازارهای مالی در شرایط استقلال بانک مرکزی، رقم زد.»

نرخ سود بین بانکی می‌تواند لحظه‌ای یا روزانه باشد

وی عنوان کرد:‌ « نرخ سود بین بانکی در صورت استقلال بانک مرکزی می‌تواند لحظه‌ای یا روزانه باشد به نحوی که بازار از نرخ بانک مرکزی تبعیت کند و می‌توان بر این اهداف تمرکزکرد منوط به آنکه این استقلال وجود داشته باشد.»

مدیرعامل اسبق بانک سپه با اشاره به کسری بودجه امسال، اظهار کرد:‌ « نمی‌دانیم بانک مرکزی تا چه میزان در برابر دولت مقاومت دارد. درست است که در دنیا بانک مرکزی بانک بانکداران است اما در ایران بانکی برای دولت‌ها است و مجبور است که از تصمیمات دولت‌ها تبعیت کند اما نباید در شرایط کسری بودجه و تحت فشار دولت پول جدید خلق شود چون با اهداف کنترل تورم در تضاد است.»

با توجه به اهمیت استقلال بانک مرکزی به عنوان یکی از راهکارهای نهادی کنترل تورم کارشناسان بر استقلال بانک مرکزی تاکید دارند موضوعی که می‌تواند شرایط بهتری را برای بسیاری از بازارهای مالی در کشور رقم بزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار