رئیس دانشگاه صنعتی شریف:

پذیرفته‌شدگان کنکور 99 از آبان‌ماه وارد دانشگاه می‌شوند

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه صنعتی شریف از اعلام نتایج کنکور امسال در اواخر مهرماه خبر داد و اعلام کرد پذیرفته‌شدگان از ابتدای آبان وارد دانشگاه می‌شوند.

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
پذیرفته‌شدگان کنکور 99  از آبان‌ماه وارد دانشگاه می‌شوند

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، شامگاه جمعه 16 خرداد 99 در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های آموزش عالی در کرونا به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه طبیعتا آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود گفت: «یک دلیل عمده برتری آموزش حضوری تعامل دانشجو با استاد است. طبیعی است که کیفیت بالا و خروجی بهتر خواهد بود. اما باید توجه کنیم با چه شرایطی روبرو هستیم و چه باید می‌کردیم.»

وی افزود: «دو راه داشتیم یا ادامه آموزش در بستر مجازی با کیفیت قابل قبول و یا لغو کردن ترم تحصیلی. لغو ترم تحصیلی باعث می‌شد زمان زیادی از دانشجو و اعضای هیات علمی تلف شود. وزارت علوم و دانشگاه‌ها تصمیم خوبی برای آموزش‌های مجازی گرفتند.»

برخی دانشگاه‌ها هم قبول نداشتند و زیربار آموزش مجازی نمی‌رفتند

فتوحی با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها تجربه کمی در حد ارائه چند درس در حوزه مجازی داشتند گفت: «برخی دانشگاه‌ها هم قبول نداشتند و زیربار آموزش مجازی نمی‌رفتند.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در کشور گفت: «شاید کسی باور نمی‌کرد امروز آمار ابتلای ما از فروردین بیشتر شود. ما از هفته اول اسفند که مسئله تعطیلی موقت دانشگاه‌ها مطرح شد آموزش مجازی را شروع کردیم و تا اواخر اسفند آموزش 50 درصد دروس به طور مجازی شروع شده بود.»

100 درصد دروس نظری بر پایه مجازی آنلاین ارائه شده است

وی ادامه داد: «برخی اساتید این تصور را داشتند که دانشگاه‌ها بعد از عید باز می‌شود و می‌توانند عقب ماندگی را جبران کنند اما وقتی متوجه شدند ممکن است مشکل ادامه پیدا کند حتی برخی در نوروز هم کلاس مجازی دایر کردند. در هفته سوم فروردین آموزش مجازی 70 درصد دروس شروع شده بود و اکنون 100 درصد دروس نظری بر پایه مجازی آنلاین ارائه شده است.»

وی با بیان اینکه برای دریافت بازخورد از دانشجویان تحقیقی انجام دادیم گفت: «40 درصد دانشجویان شرکت کردند و سوالات مطرح شده درباره کیفیت، برگزاری به‌موقع، توفیق استاد در انتقال مطلب و ... بود و به طور میانگین 75 درصد رضایت داشتند که عدد خوبی است.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: «در برخی دروس توانسته‌ایم در حد آموزش حضوری هم کیفیت را حفظ کنیم. البته آموزش مجازی برای انواع دروس متفاوت است و برخی دروس نیازمند تعامل مستقیم بین دانشجو و استاد است. اما به طور کلی دستاورد بزرگ و تجربه خوبی برای آموزش عالی بود.»

فتوحی در پاسخ به اینکه وزارت علوم چقدر در این تصمیم‌سازی کمک کرده و آیا نیازی به کمک بوده است؟ گفت: «ما در این مدت با وزارت علوم در تماس بوده‌ایم و گزارش از اقدامات ارائه داده‌ایم اما وزارت علوم دست ما را برای برنامه ریزی آموزش باز گذاشته است.»

خوابگاه‌ها استاندارد بهداشتی لازم را ندارند

وی درباره چگونگی برگزاری امتحانات گفت: «جلسات متعددی برگزار شده است. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که سلامت دانشجویان در اولویت اول است. نزدیک به 4000 دانشجوی خوابگاهی داریم. عمدتا خوابگاه‌ها استاندارد لازم را ندارند و تعداد دانشجویان در یک اتاق زیاد است.»

وی افزود: «یک ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه تشکیل دادیم و یکسری تصمیمات دانشگاه در این ستاد اتخاذ و چکش‌کاری می‌شود. در نهایت اعلام کردیم که کلیه امتحانات در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا به صورت مجازی برگزار می‌شود. زیرا امکان بازگشایی خوابگاه‌ها را در این مقطع نداشتیم.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: «فاصله زمانی امتحانات را از دو هفته به سه هفته افزایش دادیم. قرار است بررسی کنیم که اگر احیانا دانشجویانی مشکل دسترسی به اینترنت و کامپیوتر نداشتند مشکل را برطرف کنیم. کلاس ها به سمت آموزش مجازی رفته و اساتید نوآوری‌هایی در روش درس دادن و ارزیابی داشته‌اند.»

فتوحی با بیان اینکه امروز امتحان فیزیک 2 دانشگاه را با یک هزار نفر شرکت کننده به صورت مجازی برگزار کردیم گفت: «اساتید از روش برگزاری امتحان رضایت داشتند.»

وی درباره تفاوت اساسی آزمون مجازی با آزمون حضوری گفت: «وقتی استاد سرکلاس درس می‌دهد میزان مطلب گفته شده به علت تعامل مستقیم با دانشجو کمتر از آموزش مجازی است. یک تفاوت در این است که حجم مطالب ارائه شده در آموزش مجازی بیش از مطلب کلاس حضوری بوده است. نمی‌توان به استاد گفت که امتحان سخت تر یا آسانتر باشد، اختیار با اوست. اما خود استاد هم مطلع است که دانشجویانش در چه وضعیتی درس خوانده اند و وضعیت روحی حاکم بر آنها چگونه بوده است. تلاش می‌شود امتحان با آموزش مجازی مطابقت داشته باشد.»

وی افزود: «اساتید ما نوآوری‌هایی در راستای برگزاری امتحانات هم داشته‌اند. باید به دانشجو اعتماد کنیم. تلاش کنیم اعتمادسازی به یک فرهنگ تبدیل شود. ضمن اینکه باید مراقبت لازم وجود داشته باشد. یکی از مواردی که به آن فکر می‌کنیم این است که برای برگزاری امتحان مجازی کلاس های بزرگ را به چند کلاس کوچک تقسیم کنیم و اساتید با دانشجوها در ارتباط باشد و مراقب باشند امتحان از کیفیت لازم برخوردار باشد.»

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: «در دوره آموزش حضوری هم ممکن است پروژه به دانشجو داده شود یا امتحان مفهومی یا اپن بوک گرفته شود. ضمن آنکه ما خواستیم اساتید در طول ترم هم مرتب از دانشجویان ارزیابی داشته باشند و همه نمره را به امتحان پایانی منوط نکنند.»

باید از توسعه بی‌رویه آموزش عالی جلوگیری کرد

فتوحی درباره حذف و کاهش برخی زیرنظام ها و غیرحضوری کردن برخی دروس و رشته‌ها که بتوان آنها را از سوی دانشگاه‌های مادر ارائه کرد گفت: «این حیطه جای کار بسیاری دارد. خانواده ها علاقه مند هستند برای فرزندانشان در بخش آموزش هزینه کنند. باید نظارتی وجود داشته باشد و از توسعه بی‌رویه آموزش عالی جلوگیری کرد. باید گرفتن دانشجو در مراکز در راستای نیازهای کشور و نیازهای منطقه باشد.»

وی افزود: «وزارت علوم ساماندهی مراکز آموزش عالی را شروع کرده که کار بسیار سختی است. اگر دانشگاهی در منطقه‌ای تاسیس شود بستن آن کار ساده ای نیست. نکته مهمی که وزارت علوم به دنبال آن است این است که دانشگاه‌های خود را ماموریت گرا کند. اکنون همه دانشگاه‌های ما می‌خواهند همه کاری را انجام دهند.»

وی افزود: «بسیاری دانشگاه‌هایی که دوره‌های کاربردی تربیت می‌کردند به سمت دوره دکترا رفته اند. باید این ساماندهی صورت گیرد که علاقه‌مندان به تحصیل این امکان را داشته باشند و از طرفی خروجی دانشگاه به درد کشور بخورد و گرهی را باز کند.»

مهمترین معضل سال آینده بازگشایی خوابگاه است

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره اینکه کنکوری‌های امسال چه زمانی وارد دانشگاه می‌شوند و شروع سال جدید چه زمانی است؟ گفت: «سناریوهای مختلفی مطرح است. بلافاصله بعد از برگزاری امتحانات راجع به دروس عملی که این ترم به طور کامل ارائه نشد برنامه ریزی می‌کنیم. دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی هستند در اولویت‌اند.»

وی افزود: «اما برای سال آینده مهمترین معضل بازگشایی خوابگاه است. باید اطمینان یابیم که مشکلی ایجاد نمی‌کند. فعلا برنامه ما بازگشایی در آخر مهر است. در غیر این صورت آمادگی داریم که دروس ترم آینده هم مجازی ارائه شود. اما درباره دانشجویان جدید و طبق اعلام سنجش نتایج کنکور اواخر مهرماه اعلام می‌شود و آنها از ابتدای آبان وارد دانشگاه می‌شوند.»

فتوحی با بیان اینکه نتایج کنکور تا 20 مهر اعلام می‌شود و تا ثبت‌نام هم انجام شود یک ماه از سال را از دست داده‌ایم گفت: «اگر پاییز با شیوع جدی بیماری روبرو شویم پیش‌بینی کردیم که اگر دانشجویان جدید بخواهند از اول آبان وارد شوند ترم فشرده با تعداد واحد کمتر برایشان داشته باشیم و شروع ترم دکترا را اول بهمن انجام دهیم. دانشجویان فعلی هم شروع ترمشان همان اول مهر خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار