در گفت‌وگو با پانا:

سیفی: عدالت آموزشی با استفاده از «سرباز معلم» محقق نمی‌شود

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر بر اساس قانون، جذب سرباز معلم صرفاً در مناطق تحصیلی محروم و توسعه نیافته امکان پذیر و  تاکید شده است از این افراد نباید در قسمت‌های اداری، مدارس مناطق شهری و مراکز استان‌ها استفاده شود که این قانون خودش نیز تبعیض آمیز است و باید اصلاح شود. 

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
سیفی: عدالت آموزشی با استفاده از «سرباز معلم» محقق نمی‌شود

محمدرضا سیفی در گفت‌وگو با پانا با بیان این مطلب که نباید محرومیت دانش‌آموزان مناطق محروم را با اعزام سرباز معلم بیشتر کنیم، گفت: در کشورهای پیشرو آموزشی، بهترین و باتجربه‌ترین معلمان را برای مناطق محروم و کم‌برخوردار در نظر می‌گیرند، تا کمبودهای مختلف فرهنگی و آموزشی آنان جبران شود.

وی ادامه داد: با اجرای اساسنامه مدارس عشایری، انگیزه معلمان برای حضور در مناطق محروم افزایش می‌یابد، پس باید با ارائه راهکارهای اجرایی، این مهم را محقق کنیم.

عدالت آموزشی با امکان دسترسی برابر به آموزش‌های با کیفیت را برای همه دانش‌آموزان کشور محقق می‌شود

سیفی گفت: ️مساله‌ای که در سه سال گذشته طرح کردیم این است که عدالت آموزشی وقتی محقق می‌شود که امکان دسترسی برابر به آموزش‌های با کیفیت را برای همه دانش‌آموزان کشور فراهم کنیم به گونه‌ای که همه این عزیزان به طور یکسان از امکانات‌ برخوردار شوند و حق هیچ دانش‌آموزی به نفع دانش‌آموز دیگری در هیچ نقطه جغرافیایی کشور تضییع نشود، اما آیا این اصل مترقی بی‌احترامی به سربازمعلمان دلسوز است؟

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر اشاره کرد: ما بر این اصل استاندارد مصر هستیم و معتقدیم برای دانش‌آموزان مناطق محروم باید بهترین معلم را فرستاد، چون دانش‌آموز شهری از فرصت‌های توامان یادگیری و بسته‌های فرهنگی، آموزشی مانند سینما، کتابخانه، فرهنگسرا و... برخوردار است، اما حتی ممکن است والدین دانش‌آموز عشایری سواد نداشته باشند که به فرزند خود در یادگیری کمک کنند، پس باید معلم با کیفیت فرستاد تا این نابرابری اصلاح و به گونه‌ای تبعیض موجود تا حدودی جبران شود.

تاکید بر احیای دانشسراهای عشایری

سیفی عنوان کرد: ️باید دانشسراهای عشایری احیا شود، معلم عشایری باید از خود عشایر باشد و محتوای کتب درسی این دانش‌آموزان بر اساس ماده هست اساسنامه مدارس عشایری، طبق بوم، فرهنگ و جفرافیا متناسب‌سازی شود.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت یک امر تخصصی است، گفت: ضروری است همه معلمان برای آموزش توانمند شوند و این اتفاق با یک دوره کوتاه‌مدت ضمن خدمت برای سربازمعلمان میسر نمی‌شود، لذا ضمن احترام به این عزیزان، معلمان مناطق محروم عشایری باید فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و معلمانی از جنس خود عشایر‌ باشند که با فرهنگ دانش‌آموزان مانوس هستند.

سیفی افزود: ممکن است یک راننده آمبولانس دارای تبحر ویژه ای در رانندگی باشد و به دلیل اینکه جزو کادر درمانی است اجازه حضور در یک منطقه و خدمت را داشته باشد اما آیا به او اجازه طبابت می‌دهند؟! پس باید به تعلیم و تربیت هم نگاه تخصصی داشت و آن را به اهل فن سپرد.

وی با پذیرش این موضوع که معلمان مدارس خاص در روستاها و مناطق محروم حاضر نمی‌شوند، گفت: باید انگیزه ایجاد کرد و با افزایش حقوق چندبرابری این مساله را تقویت کرد تا معلمان کارآمد برای تدریس در این مناطق تشویق شوند.

باید برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کمترتوسعه یافته بهترین و توانمندترین معلمان را در نظر گرفت

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در پایان خواستار کمک از مسئولان مربوطه و ارائه راهکار برای جبران این نقیصه شد و تاکید کرد: ️نمی‌توان زحمات و تلاش سربازمعلمان عزیزی که در شرایط دشوار دلسوزانه تدریس می‌کنند را نادیده گرفت، ما به همه این بزرگواران احترام می‌گذاریم و دستشان را می‌بوسیم، اما بر اصل علمی، عقلی، پژوهشی و منطقی که گفته‌ایم نیز همچنان مصر هستیم. آموزش و پرورش ایران نیاز به تحول اساسی دارد و باید برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کمترتوسعه یافته بهترین و با کیفیت ترین معلمان را در نظر گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار