مدیر کل پایگاه های میراث فرهنگی کشور :

خانه‌های تاریخی «نوش آباد» در حال تخریب است

کاشان (پانا) - مدیر کل امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور اعلام کرد بافت تاریخی هر منطقه، بخشی از هویت کشور است که اگر نابود شود، بخشی از تاریخ و تمدن ما از بین خواهد رفت و باید با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و شهروندان برای حفظ آن تلاش کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
خانه‌های تاریخی «نوش آباد» در حال تخریب است

فرهاد عزیزی در دیدار از پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد اظهار کرد: باید با سازمان های مردمی و اداره هایی مثل شهرداری مذاکره کنیم تا بافتهای تاریخی احیا، مرمت و حفظ شود.

وی افزود: مشارکت تشکل‌های مردمی باعث می شود که نهادهای دولتی نیز اقدام به حرکت کرده و پاسخگو شوند. در هر گوشه ایران اگر تلاشی انجام شده با وجود کمبود اعتبار و بودجه دولتی، توان و اراده مردم قابل تحسین است.

وی تصریح کرد: مشکلات و کمبود اعتبار هست، اما اصل هر مدیریت، تدوین برنامه است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد. وقتی طرح و برنامه خوب تعریف شود بودجه و اعتبار هم اختصاص پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: بافت تاریخی نوش آباد بزرگتر از یک پروژه است که متاسفانه این بافت و خانه‌های تاریخی در حال تخریب است؛ در حالی که اگر این فضا احیا و مرمت شود، یک بسته جلب گردشگری است.

مدیر کل امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور گفت: حفظ بافت نوش آباد، نیازمند یک برنامه اولویت بندی شده و هدفمند است. شورای راهبردی ضرورت پایگاه های پژوهشی میراث فرهنگی است تا بهترین راهکار و برنامه را تدوین و اجرا کند.

عزیزی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا با وجود همه محدودیتها و مشکلات خاص آن، اما ثابت شد که گردشگری یک موضوع اثرگذار است و فرصتی است تا بتوانیم راهکارهای توسعه گردشگری را بهتر پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: پایگاههای پژوهشی باید با مدیریت برنامه بتوانند نیازها و فرصت‌ها را مشخص کنند و بخش‌های مختلف را به کمک بگیرند. ضرورت ها باید شناسایی شده و بعد از اولویت بندی آنها، مراحل انجام کار و مسیر حرکت تعیین شود.

عزیزی گفت: بافت تاریخی هر منطقه، سرمایه مردم و ارزش‌هایی است که نباید از بین برود. میراث فرهنگی منابعی است که اگر از بین رفت قابل بازسازی نیست.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد گفت: ابتدایی ترین موضوع یک پروژه علمی، خرد جمعی و حرکت بر اساس یک برنامه مشخص و هدفمند است. شهرداری ها اجازه ندهند که بافت تاریخی هر منطقه نابود شود.

رضا نوری شادمهانی اظهار کرد: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، فرع بر اصل زندگی مردم است. در طرحهای پژوهشی میراث فرهنگی و باستان شناسی، زندگی مردم نوش آباد و نمادهای این زندگی را نباید نادیده گرفت.

شادمهانی گفت: طرح و برنامه های گردشگری باید برای یک روز ماندگاری مهمان تعریف شود و گردشهای کمتر از آن فقط یک مسافرت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار