خاک زاد در دومین نشست مشترک مجازی معاونان سوادآموزی و مدیران سازمان؛
تلاش خواهیم کرد امکان ثبتنام از طرحهای سوادآموزی با بهره برداری از سامانه تحت وب از نیمه اول مرداد فراهم شود
تهران (پانا) - معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی اظهار امیدواری کرد که با الطاف الهی با سازماندهی ظرفیت و قابلیتهای سازمان و در تعاملی مطلوب، سازنده و اثر بخش با همکاران استانی بتوانیم زمینه تعالی و اثر بخشی کارکردهای آموزشی سازمان را بیش از پیش فراهم کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، در دومین نشست مجازی معاونان سوادآموزی ادارت کل آموزش و پرورش استانها و مدیران این سازمان، احمد خاک زاد دره ضمن تشکر و قدردانی از زحمات معاونان و همکاران استانی و آموزش دهندگان در مورد تعیین وضعیت کلاسهای سال 1398، پایگاه اطلاعات اسمی، حجم فعالیت سال 1399 و فعالیتهای سال 1399، مباحثی را عنوان کرد.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از حسن اعتماد ریاست سازمان در واگذاری مسئولیت سپاسگزاری کرد و ضمن اظهار امیدواری گفت: «امیدواریم که با الطاف الهی با سازماندهی ظرفیت و قابلیتهای سازمان و در تعاملی مطلوب، سازنده و اثر بخش با همکاران استانی بتوانیم زمینه تعالی و اثر بخشی کارکردهای آموزشی سازمان را بیش از پیش فراهم کنیم.»
وی در ادامه با اشاره بر خلاصه مباحث جلسه قبل، فعالیتهای آموزشی را توضیح داد و افزود: «محورهایی مشتمل بر جمع بندی مطالب دو جلسه تقدیم میشود و درخواست داریم زمینه کاربستهای آن در استان فراهم شود؛ در مورد تعیین وضعیت کلاسهای سال 1389: نامه 137 لازم است کارسازی 9 بند نامه با محوریت گروه بهبود کیفیت و ستاد امتحانات انجام شود.»
وی در ادامه در خصوص پیشرفت تعیین وضعیت موجود مشمولان ثبتنامیهای بهمن و اسفند، وضعیت جاری 83 درصد سوادآموزان، تسریع در وضعیت برگزاری آزمون کلاسهای به آزمون رسیده، تصمیم گیری در مورد کلاسهای نیازمند استمرار دوماهه و اعمال محدودیت بعد از گذشت بازه زمانی مشخص در سامانه سوادآموزی برای ثبت عملکرد از سوی سازمان توضیحات لازم را ایراد کرد.
خاک زاد در مورد پایگاه اطلاعات اسمی نیز گفت: «اطلاعات قریب به 600 هزار نفر در سامانه بارگذاری شده است و لازم است بررسی میدانی، تعیین وضعیت و اتخاذ تدابیر لازم برای شناسایی، جذب و آموزش آنها در کوتاه ترین زمان ممکن در اولویت قرار گیرد و براساس تهیه برشهای شهرستانی اطلس باسوادی استان به روز و پیشرفت کار بر اساس سازوکاری مشخص مستمراً رصد شود و لازم است برای تسهیل بیشتر در تحقق اهداف، این موضوع در دستورکار شورای پشتیبانی و دیگر مراجع استانی هم قرار گیرد و ظرفیتهای استانی برای تحقق اهداف به کار گرفته شود.»
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، در فعالیت سال 1399 و توزیع حجم 600 هزار نفری را تشریح کرد و گفت: «این تعداد حجم برای سوادآموزی(ایرانی و اتباع) 170000نفر، تحکیم سواد84000 نفر، انتقال(ایرانی و اتباع) 94000 نفر و برنامههای مکمل(آموزش نماز، آموزش مقدمات کار با رایانه، مهارت آموزی مراکز، حلقههای کتاب و کتابخوانی) 250 هزار نفر است.»
وی در ادامه مباحث بیان کرد: «لازم است محورهای 16 گانه حجم ابلاغی در نامه 4502 کارسازی شود و جابجایی حجم عملاً غیر ممکن است مگر در شرایط خاص آنهم فقط مشروط به افزایش دوره سوادآموزی است و حجم تعیین شده با توجه به قدر مطلق استانها تعیین شده و کاهش حجم ابلاغی سال 99 مبتنی بر واقعیتهای میدانی و اولویت قرار گرفتن سلامت کار بوده است.»
خاک زاد در بخش دیگر از توضیحات خود در فعالیتهای سال 1399 و روش و رویکرد ارایه فعالیتها را توضیح داد و گفت: «آغاز و فعالیت سال 1399 استانها منوط و مشروط به تعیین تکلیف کلاسها و سوادآموزان سال 98 حداکثر تا پایان مرداد99 بوده و محدودیتهایی در کلاسگذاری سال 99 برای استانهایی که پیشرفت مناسبی در تعیین وضعیت سال 98 نداشته باشند اعمال خواهد شد، روش ارائه خدمات آموزشی در سال 99 بر اساس اقتضائات پیشگیر و کنترل و همزیستی با بیماری کرونا مبتنی بر رویکرد نیمه حضوری خواهد بود که لازم است تدابیر، تمهیدات و الزامات آن در استانها فراهم شود. رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و ملاحظات اقتضایی استان در تشکیل کلاسهای حضوری مورد تاکید است.»
وی عنوان کرد: «در فعالیتهای سال 1399 سامانه تحت وب طراحی شده است و در نظر است ثبتنام در خرداد ماه سال جاری با توجیه و به اشتراک گذاری کارکردهای آن و سپس اجرای آزمایشی و در نهایت در تیرماه از آن رونمایی شود. این شکل از سامانه ظرفیت و قابلیتهای مناسبی را برای ساماندهی و تسهیل فرایند ثبتنام و نظارت در اختیار قرار میدهد.»
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: «در فعالیتهای سال جاری کانونهای آموزش مجازی در استانها فعال میشوند و تاسیس، تجهیز این کانونها در مراکز یادگیری محلی در دستور کار کار گروه بهبود کیفیت قرار گیرد، سه کارکرد مهم این کانونها نیز عبارتست از: ساماندهی ارتباط دوسویه با سوادآموزان، رفع اشکال و پیگیری فرایند آموزشی سوادآموزان، ساماندهی فعالیتها، اقدامات، ابتکارات و خلاقیتهای آموزش دهندهها در ارائه خدمات آموزشی(فیلم، کلیپ و......)»
وی همچنین در فعالیتهای سال 1399 به زمان ثبتنام اشاره کرد و گفت: «زمان آغاز ثبتنام و کلاسگذاری سال 99 البته تابع شرایط بهداشتی و تصمیمات ستادهای استانی کنترل و پیشگیری بیماری کرونا است؛ تلاش خواهیم کرد امکان ثبتنام از طرحهای سوادآموزی شامل اتباع، نیروهای مسلح، زندانیان و.... با بهره برداری از سامانه تحت وب از نیمه اول مرداد ماه فراهم شود، ثبتنام سایر سوادآموزان از نیمه دوم شهریور ماه پس از احصاء و تعیین تکلیف کلاسهای سال 98 در سامانه فراهم خواهد شد.»
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، سوادآموزی جامعه محور را نیز عنوان کرد وساماندهی فعالیتهای استان در شرایط کرونا به ویژه مستند سازی اقدامات و بطور خاص تهیه بانک فیلم و کلیپ ارائه شده در آموزشهای مجازی را خواستار شد. وی گفت: «تلاش کنیم تا اصطلاح سوادآموزی جامعه محور به عنوان نسخه و رویکرد تکامل یافته سوادآموزی تابعی و سوادآموزی کارکردی از طریق هم اندیشی، تهیه مقاله و.... در فرهنگ ادبیات سازمانی استقرار یابد.»
خاک زاد توضیحاتی نیز در مورد محتوا و رسانهای آموزشی داد و بیان کرد: «سامانه پیشخوان محتوا و رسانهای آموزشی به عنوان بستر تخصصی به اشتراک گذاری دانش و تجربه تخصصی سازمان در حوزه تولید محتوا و رسانههای آموزشی است. بهره برداری و تکمیل آن مورد درخواست است و بازتدوین کتابهای آموزشی سازمان بر اساس برنامه درسی مصوب در دستور کار قرار دارد که لازم است استانها اهتمام و همراهی و تشریک مساعی داشته باشند و پیش نویس کتابهای تهیه شده با موضوع زندگی نامه سردارشهید حاج قاسم سلیمانی و سیزده آبان تهیه شده است. استانها در سازماندهی نیروها به سابقه، تجربه و دانش شغلی افراد توجه کنند.»
در این جلسه محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و مدیران ستادی پاسخگوی سوالات معاونان سوادآموزی استانها بودند.
ارسال دیدگاه