آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از آغاز ثبت‌نام سال تحصیلی جدید تا زمان آزمون‌های تیزهوشان

تهران (پانا) _ بسیاری از خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر به موضوع شرایط شروع سال تحصیلی 99-1400 و ثبت‌نام دانش‌آموزان اختصاص دارد که از میان آن می‌توان به انتصاب علیرضا کمرئی به عنوان رئیس ستاد پروژه مهر، اعلام مهلت ثبت‌نام مدارس، صحبت‌های مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش درباره مقررات ثبت‌نام و دریافت شهریه اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز ثبت‌نام سال تحصیلی جدید تا زمان آزمون‌های تیزهوشان

زمان آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان و المپیادهای علمی، بخشنامه حقوق و مزایای کارکنان وظیفه، تغییر ساعات کاری کارکنان آموزش و پرورش، بازگشایی مراکز علمی آزاد و زبان، مهمان شدن دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم در امتحانات نهایی و بخشنامه جدید آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش مناطق محروم از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می‌آیند.

ساعت کاری جدید در آموزش‌وپرورش از شنبه

وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای ساعت کاری جدید را از روز شنبه ۱۰ خرداد ۹۹ از ساعت ۷.۳۰ تا ۱۴.۳۰ اعلام کرد.

بخشنامه حقوق و مزایای کارکنان وظیفه در سال 1399 ابلاغ شد

طبق بخشنامه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، که پیرو نامه دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح در ارتباط با حقوق و وظایف کارکنان وظیفه مامور در سال ۹۹ تنظیم شده و خطاب به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است ضریب ریالی سال ۹۹ برای کارکنان وظیفه مامور به میزان ۲۴۳۸ ریال تعیین شده است.

همچنین از تاریخ اول فروردین ۹۹ حقوق کارکنان وظیفه مامور بر اساس جدول پیوست نامه مذکور قابل پرداخت است.

زمان آزمون‌های ورودی پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان و المپیادهای علمی

سازمان پرورش استعدادهای درخشان جداول زمان‌بندی برگزاری فرآیندهای آزمون‌های مرحله دوم المپیادهای علمی و تاریخ برگزاری سنجش و پذیرش ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان را اعلام کرد.

براین اساس فرایند آزمون‌های مرحله دوم المپیادهای علمی از تاریخ 20 تیرماه شروع و تا تاریخ 26 تیرماه ادامه خواهد یافت. همچنین زمان تاریخ برگزاری سنجش و پذیرش ورودی پایه هفتم وآزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان 27 تیرماه خواهد بود.

علیرضا کمرئی «رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی 1400-1399» شد

در حکمی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، علیرضا کمرئی به‌عنوان «رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱400-1399» منصوب شد.

بازگشایی مراکز علمی آزاد و زبان

از این هفته مراکز علمی آزاد و زبان با رعایت دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است بازگشایی شدند.

ضدعفونی کردن محیط آموزشگاه‌ها، تامین مواد شوینده و ضدعفونی کننده به اندازه کافی، ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در محل کلاس‌ها و یا سایر فضاهای فیزیکی، ارائه آموزش‌های لازم به مربیان، کارکنان و دانش آموزان دستورالعمل‌هایی است که مراکز علمی آزاد و زبان باید رعایت کنند.

بخشنامه جدید آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش مناطق محروم

پرداخت فوق العاده و هزینه مرخصی به کارمندان رسمی و ثابت که در مناطق محروم به طور داوطلبانه خدمت کرده‌اند تا لازم الاجرا شدن قانون مدیریت خدمات کشوری بلامانع است.

در بخشنامه جدید آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش مناطق محروم که به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: پیرو بند 3 بخشنامه شماره 212720 مورخ 20 دی 1394 در ارتباط با پرداخت پاداش مناطق محروم اعلام می‌‌دارد؛ قانون جذب نیروی انسانی در نقاط محروم و دوره افتاده و مناطق جنگی مصوب هفتم اسفند 67 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌ها و مصوبات مربوط به آن دو تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرده است:

الف) پرداخت فوق‌العاده جذب و نگهداری به کارکنان رسمی و ثابت شاغل در نقاط محروم و دورافتاده و مناطق جنگی(ماده یک قانون)

ب) پرداخت فوق العاده یک ماه مرخصی(علاوه بر مرخصی استحقاقی) استفاده نشده در مدت خدمت در مناطق فوق(ماده 2 قانون)

زمان ثبت‌نام همه دوره‌ها تا 31 مرداد ماه اعلام شد/ دریافت هزینه فعالیت‌های فوق برنامه مدارس پس از بازگشایی

زهرا مظفر در خصوص ثبت نام مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 عنوان کرد: تنها ثبت‌نام در پایه اول دوره ابتدایی، هفتم و دهم دوره متوسطه صرفا به صورت حضوری و با حضور اولیا در مدارس انجام می‌شود که در این پایه‌ها والدین باید طبق زمان بندی‌هایی که از طرف مدیران مدارس اعلام می‌شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ثبت نام در مدرسه حاضر شوند.

وی افزود: برای سایر پایه‌‌ها نیاز به حضور در مدارس نیست و کماکان مانند سال‌های قبل پس از اتمام امتحانات پایان سال تحصیلی، ثبت‌نام در پایه بالاتر توسط خود مدرسه انجام می‌شود مگر اینکه دانش آموزی از یک مدرسه بنابر ضرورت به مدرسه دیگر منتقل شود.

مظفر در مورد برنامه زمان بندی ثبت‌نام تشریح کرد: طبق برنامه ارائه شده به ادارات و ستادهای ثبت نام استان‌ها، ثبت نام پایه اول تحصیلی از اول خردادماه در مدارس آغاز می‌شود و ثبت نام پایه‌های هفتم و دهم دوره اول و دوم متوسطه از ابتدای تیرماه انجام خواهد شد .

وی با اشاره به پایان مردادماه به عنوان پایان زمان ثبت نام مدارس گفت: زمان ثبت نام برای تمام دوره‌ها در شرایط عادی تا 31 مرداد ماه اعلام شده و مدارس و اولیا باید ثبت نام دانش آموزان را تا آن زمان جمع بندی کنند مگر آنکه دانش آموزی به هر دلیلی مجبور به انتقال درون یا برون شهری باشد که در آن صورت ثبت نام در شهریور انجام خواهد شد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت گفت: توصیه ما به والدین و کادر مدرسه این است که با توجه به مشخص بودن تراکم کلاس‌ها و ظرفیت مدارس، ثبت‌نام دانش‌آموزان را طبق زمان بندی اعلام شده انجام دهند و آن را به روزهای انتهایی شهریور موکول نکنند تا از بروز مشکل در پایان شهریور جلوگیری شود.

به گفته مظفر تراکم کلاس‌ها معمولا براساس سال قبل و محدوده بندی استان و منطقه برای هر مدرسه برآورد و تعیین می‌شود. تقریبا محدوده ثبت نام و آمار برای تمام مدارس مشخص است مگر آنکه احیانا در مدرسه‌ای تعداد ثبت نام براساس انتقال‌های انجام شده به تعداد محدودی کم و زیاد شود.

مظفر اشاره کرد: برای ثبت نام دانش آموزان در پایه‌های ورودی دوره ابتدایی و متوسطه مانند سال قبل به مدارک احراز سکونت نیاز است. اتفاقی که در سال‌های قبل رخ داد این بود که در برخی موارد قولنامه یا فیش‌های آب و برق ارائه شده به مدارس صوری بودند برای جلوگیری از این مشکل امسال با واحد بازرسی وزارت صمت مکاتبه‌ای صورت گرفت و مقرر شد در ابلاغیه یا بخشنامه به واحد املاک از قراردادهای صوری برای اجاره یا تملیک امتناع شود. امیدواریم با ابلاغ این بخشنامه و هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه‌های املاک از قراردادهای صوری صرف نظر و امتناع گردد.

وی ادامه داد: براساس ماده اجرایی مدارس، والدین کارمند نیز امکان ثبت نام فرزند خود را در نزدیکترین مدرسه به محل کار خود دارند و مدارس هم موظف به انجام این ثبت نام هستند.

به جز مدارس غیر دولتی هیچ مدرسه‌ای در هنگام ثبت نام مجاز به دریافت وجه نیست

مظفر درخصوص اخذ شهریه در مدارس خاص در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان بیان کرد: در ماده 30 آیین نامه اجرایی به صراحت اشاره شده است که هیچ مدرسه‌ای در هنگام ثبت نام مجاز به دریافت هیچ‌گونه وجهی نیست مگر مدارس غیردولتی که شهریه مصوب آنها از طریق ستاد مرکزی اعلام می شود و باید پوستر نرخ شهریه در مدارس نصب باشد.

مدارس سمپاد مجاز به دریافت50 درصد نرخ شهریه هنگام ثبت‌نام هستند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت افزود: مدارس هیات امنایی مثل مدارس دولتی هستند و مجاز به دریافت هیچگونه وجهی نیستند و صرفا پول کتاب و بیمه باید از طرف اولیا پرداخت گردد. مدارس غیردولتی تنها مجاز به دریافت شهریه مصوب هستند. در مدارس سمپاد و تیزهوشان50 درصد نرخ شهریه مصوب و مدارس شاهد نیز مجاز به دریافت شهریه مصوب ستاد مرکزی شاهد هستند.

مهمان شدن دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم در امتحانات نهایی بلامانع اعلام شد

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نامه‌ای به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی مهمان شدن دانش‌آموزان پایه نهم ودوازدهم در امتحانات نهایی خردادماه را باتوجه به شرایط ناشی از کرونا، بلامانع اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار