حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی:

عصاره اقوال پیامبر و امامان معصوم سه اصل «صداقت»، «امانت» و «وفای به عهد» است

تهران (پانا) – حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی در نشستی در سازمان آموزش استثنایی سه اصل «صداقت»، «امانت» و «وفای به عهد» را سه اصل مکارم اخلاق در کلام پیامبر و بزرگان و لازمه اخلاق اداری توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
عصاره اقوال پیامبر و امامان معصوم سه اصل «صداقت»، «امانت» و «وفای به عهد» است

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی محقق علوم قرآن و حدیث و مشاور وزیر آموزش و پرورش، امروز دوشنبه 12 خرداد 99 در نشستی با موضوع «اخلاق اداری از منظر قرآن و عترت طاهرین» در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، که باحضور مدیران ارشد و کارکنان این سازمان برگزار شد گفت: «سه اصل اخلاقی که در بین پاسخ‌های پیامبر و همه بزرگان درباره مکارم اخلاق «صداقت»، «امانت» و «وفای به عهد» است. امروز در زمانه‌ای که زندگی می‌کنیم که دروغگویی یکی از معضلات جامعه انسانی است. دروغ همه جا هست از زندگی شخصی تا سطح جامعه؛ در ادارات ما هم هست. امام صادق می‌فرمایند پیامبری نیامده که به اصل صداقت اشاره نکرده باشد.»

این محقق قرآن و حدیث درباره اصل «امانت» گفت: «همه چیزهایی که موقت در دست ماست امانت خداوند است؛ حتی خود ما انسان‌ها امانت‌های خدا هستیم. همچنین یکی از این امانت‌ها پست‌ها شغل‌های ماست. همه پیامبران خود را به ملت‌هایش با عنوان «ناصح الامین» معرفی کرده است: یعنی خیرخواهِ امانت دار که هردو از مکارم اخلاق از نظر قرآن و ائمه اطهار محسوب می‌شوند. افتخار ما مسلمان‌ها این است که پیامبر ما به محمد «امین» شهرت داشته است.»

وی با ذکر روایتی از حیات پیامبر در 8 سالگی که لقب «امین» را برایش به دنبال آورد ادامه داد: «وفای به عهد سومین اصل مکارم اخلاق در قول همه بزرگان است. ما برای همین شغل هم تعهداتی دادیم که موظفیم به آن عمل کنیم. امیرالمومنین (ع) بخاطر بدعهدی یاران خود مجبور شد در اواخر عمر عهدنامه‌ای امضا کند. همان افراد بعدها او را تحت فشار قرار دادند که آن امضا را پس بگیرد ولی علی کسی است که به قول خود وفادار است.»

بهشتی در پایان گفت: «در قران سوره‌ای بدون بسم الله وجود دارد که در آن خداوند می‌فرماید حتی باید بر عهدی که با مشرکان و کفار بستید پایدار بمانید. وقتی درباره عهد با مشرکین اینطور می‌گوید پس تکلیف عهد ما با خویشان و خانواده و دوستان و مشخص است. همچنین تعهدات کاری که هر یک از ما برای این شغل یا پست بستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار