وقتی دخانیات جایگزین حال بد افراد می‌شود

تهران (پانا) - به‌گفته کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان مصرف مواد دخانی و اعتیادآور جایگزین حال بد افراد است، اگر افراد جامعه حال روانی خوب و نگرش مثبت و امید به زندگی داشته باشند، خیلی بعید است به مصرف دخانیات روی بیاورند.

کد مطلب: ۱۰۷۶۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
وقتی دخانیات جایگزین حال بد افراد می‌شود

به‌گزارش ایسنا، سرگرد مجید طاهرزاده، اظهار کرد: با وجود اینکه وظیفه ذاتی پلیس مقابله با عرضه مواد مخدر و برخورد با باندهای توزیع و قاچاق مواد مخدر است، ولی از آنجا که پیشگیری از اعتیاد و کاهش تقاضا از مباحث مهم و حیاتی در کنترل مواد مخدر و اعتیاد است، پلیس در این زمینه بسیار فعال است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر در مبارزه با اعتیاد، پیشگیری اولیه است، گفت: پیشگیری اولیه به این معناست که روی سنین پایین سرمایه‌گذاری کنیم و به آنها آموزش، آگاهی و مهارت دهیم تا در سال های آینده کاهش تقاضای مواد دخانی و مواد مخدر را داشته باشیم.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه مواد دخانی جدید، فرهنگ مصرف جدیدی را نیز با خود به همراه آورده است، افزود: این فرهنگ جدید می‌تواند اقشار مختلف و به ویژه جوانان و نوجوانان را تحت‌تاثیر قرار دهد، بنابراین یک مبارزه فرهنگی در کنار مبارزه قهری لازم است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات این روزها تبدیل به خرده فرهنگ ناشایستی شده که جوانان را جذب می‌کند، تصریح کرد: شاید زمانی مصرف هروئین کار ناهنجاری بود، اما اکنون برخی از جوانان مصرف گل را یک کار ساده و به عنوان جزئی از سبک زندگی خود می‌دانند و قبحی برای این کار قائل نیستند، در حالیکه مواد قدیمی قبح داشتند.

طاهرزاده ادامه داد: دخانیاتی مثل سیگار و قلیان این روزها در قالبی به جوانان عرضه می‌شوند که کم خطر و تفریحی درنظر گرفته می شوند، نه به عنوان یک اعتیاد و کار ناهنجار، تا جایی که حتی دیده می شود جوانان و نوجوانان به مصرف آنها افتخار می‌کنند و در فضای مجازی افرادی جسورانه خود را مصرف کننده گل معرفی می‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا یک جوان به رفتار ناهنجاری مثل کشیدن گل افتخار می کند؟ گفت: این موضوع به باورها و نگرش جامعه بر می گردد و قطعا باید از راه فرهنگی باورهای نادرست جوانان را اصلاح کنیم. اگر تفکر جامعه درست شود می تواند ضربه مهلکی به این آسیب اجتماعی بزند و برای همین باید همه سازمان ها در کنار همدیگر به انسجامی رسیده و برای فرهنگ سازی و آموزش نسل جوان همت کنند.

این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی با افرادی که اعتیاد پیدا کرده اند صحبت کنیم متوجه می شویم که به چه سادگی می شد جلوی اعتیاد این افراد را گرفت، چراکه در بسیاری از موارد، یک باور غلط باعث تولد یک معتاد می شود، درحالیکه متاسفانه این روزها هزاران باور غلط در ذهن جوانان ما وجود دارد که کشیدن گل، حشیش و یا ماری جوانا، باعث تقویت حافظه، شب بیداری برای امتحان، کم شدن وزن، انرژی و شادی بیشتر آنها می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آموزش و تبدیل باورهای غلط جوانان به باورهای درست، اظهار کرد: برخی جوانان فکر می کنند کشیدن حشیش مشکلی برایشان پیش نمی آورد، درحالی که حشیش جزو اعتیادآورترین مواد مخدر جهان است و درمان آن مشکل و عوارض آن بر روی مغز بسیار سنگین است. وقتی با جوانان صحبت می کنیم متوجه می شویم چقدر آگاهی پایین و باورهای غلطی دارند، مثل افرادی که فکر می کنند بسیاری از این مواد دخانی را می توانند به صورت تفریحی مصرف کنند، اما این افراد با همین باور غلط رو به مصرف مواد مخدر و گرفتار شدن در دام اعتیاد افتاده‌اند.

طاهرزاده با اعتقاد براینکه مصرف مواد دخانی و اعتیادآور جایگزین حال بد افراد است، تصریح کرد: ویژگی که این مواد دارند این است که در مغز انسان تغییر بیوشیمیایی ایجاد می کند که باعث کاهش استرس و نشاط و سرخوشی می شود، برای همین افراد مصرف آنها را به جای حال بد خود انتخاب می کنند، براین اساس هر کاری بتوانیم بکنیم تا حال افراد خوب شود می‌تواند در پیشگیری از روی آوردن افراد به دخانیات موثر باشد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه جوانی امکانات زیادی در زندگی دارد، اما نمی داند چطور باید تفریح کند و شاد باشد، این جوان قلیان را برای خلائی که در ذهن خود دارد انتخاب می کند، شاید گروه دوستان یک معرف باشند، اما قبل از آن فرد آمادگی فکری داشته و به صورت انتخابی به مصرف قلیان و سیگار و یا مواد دیگر روی می‌آورد.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان با تاکید بر اینکه اگر افراد جامعه حال روانی خوب و نگرش مثبت و امید به زندگی داشته باشند بعید است رو به مصرف دخانیات بیاورند، گفت: در صورتی که فرد دچار استرس باشد، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین داشته باشد، خلاهای عاطفی، مشکلات روحی و ... در زندگی داشته باشد برای تغییر وضعیت روحی خود به دنبال چیزهایی می‌رود که یکی از آنها مواد دخانی است.

وی با اشاره به اینکه حتی وقت گذراندن در فضای مجازی هم یکی از راه هایی است که افراد برای خوب شدن حالشان به سراغ آن می‌روند، افزود: برخی غرق کار می‌شوند، برخی غرق ورزش و برخی افکار ناراحت کننده و ... هر کسی راهی انتخاب می‌کند تا حالش خوب شود، اما بدترین چیزی که افراد انتخاب می‌کنند مواد دخانی است که هم در دسترس و هم زود بازده است و بلافاصله حال فرد تغییر می‌کند.

طاهرزاده با تاکید براینکه برای پیشگیری از مصرف دخانیات، باید به ارتقا آگاهی، روحی و روانی افراد توجه کرد، توضیح داد: باید کاری کنیم که حال افراد جامعه و به ویژه نسل جوان خوب باشد تا حتی به دخانیات فکر نکنند و نیازی به مصرف آن برای بهتر شدن حالشان نداشته باشند. برای این کار نیازی نیست فقط موارد منفی را نشان دهیم، چون گاهی باید راهکارهای خوب و مثبت را آموزش دهیم. مثلا به فرزندم یاد دهم از ورزش لذت ببرد، از بودن در جمع خانواده و دوستان خوب، خواندن کتاب، بازی و ... لذت ببرد، در این صورت دیگر لازم نیست همیشه در مورد بدی‌ها با او صحبت کنم و مدام نگرانش باشم.

وی یادآور شد: متاسفانه در فیلم‌ها و سریال‌ها هم بیشتر پلیدی‌ها را نشان می دهیم تا دچار پلیدی نشویم، در حالیکه گاهی نشان دادن خوبی بیشتر می‌تواند موثر باشد. تجربه نشان داده برای آموزش نوجوانان باید خوبی‌ها را به آنها نشان داد، چون وقتی نوجوانی به سمت ورزش، هنر و هر جایی که استعداد و علاقه دارد، برود و از محیط و امکانات فعلی موجود لذت ببرد، در واقع بر روی ریل درست زندگی قرار گرفته و می‌داند که باید با واقعیت‌های و شرایط فعلی زندگی، بهترین کیفیت زندگی را داشته باشد.

این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان با بیان اینکه بیشتر ما وقتی به زندگی خوب فکر می‌کنیم در ذهنمان زندگی ایده آلی می‌سازیم که در دسترس نیست و به همین خاطر وقتی به آن نمی‌رسیم غمگین می‌شویم، افزود: باید یاد بگیریم که با امکانات و شرایطی که داریم بتوانیم خوب زندگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع با اینکه همه ما نسبت به مصرف دخانیات از طرف فرزندانمان نگران هستیم، اما در عمل هیچ کار موثری انجام نمی‌دهیم، گفت: معمولا خانواده‌ها وقتی به فکر چاره می‌افتند که دچار مشکل می‌شوند، مثلا در جیب فرزندشان سیگار پیدا می‌کنند و تازه به فکر آموزش و راهکار می‌افتند! سیستم آموزشی و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار موثر باشند و همه در کنار هم برای آگاهی بخشی، آموزش و مهارت افزایی فرزندانمان تلاش کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار