«زاگرس» همچنان می‌سوزد

تهران (پانا) - از روز پنج‌شنبه 8 خردادماه سال جاری بخش وسیعی از جنگل‌های زاگرس در حال سوختن است و علی‌رغم تلاش‌هایی که برای اطفای حریق صورت گرفته، آتش‌سوزی‌های گسترده و پراکنده در زاگرس همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
«زاگرس» همچنان می‌سوزد

گرمای هوا و کمبود امکانات سبب شده است، آتش علاوه بر عرصه‌های منابع طبیعی، مناطق حفاظت شده در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کردستان، ایلام و بوشهر را درگیر کند. در این بین منطقه حفاظت شده خائیز به دلیل ارزش اکولوژیکی که دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردر است. منطقه‌‌ای با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار که در سال 77 به عنوان منطقه حفاظت شده، ثبت شد و در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. طی سه روز اخیر آتش طبیعت خائیز را درگیر کرده است و تلاش‌ها برای اطفای حریق بی‌نتیجه مانده است.

البته روز گذشته علیرضا اتابک، فرماندار شهرستان کهگیلویه از مهار آتش‌سوزی اولیه کوه خائیز خبر داد و گفت: «حضور بالگردهای آبپاش در منطقه حفاظت شده خائیز باعث متوقف شدن آتش شده است. اما با وجود همه تلاش‌ها به دلیل شرایط خاص منطقه و وزش باد، مهار آتش در خائیز هنوز موفق نبوده و در پی این آتش‌سوزی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در این منطقه از بین رفته است.»

هر ساله وسعت زیادی از جنگل‌های کشور طعه حریق می‌شوند، حریقی که بیش از 90 درصد علت آن به دست انسان رخ می‌دهد. در این بین وزارت دفاع هلیکوپترهای اطفای حریق را تأمین می‌کرد اما به دلیل آنکه اعتباری برای این کار در اختیار آن قرار نگرفته است، به موضوع اطفای حریق ورود نکرده است.

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره آتش‌سوزی جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور طی روزهای اخیر، به پانا گفت: «حریق از روز پنج‌شنبه جنگل‌ها و مراتع استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را درگیر کرده است و موضوع اعزام بالگرد به منطقه برای اطفای هوایی حریق را پیگیری کردیم اما متاسفانه توانستیم یک هلیکوپتر به منطقه اعزام کنیم که به دلیل نقص فنی کمکی به ما نکرد.»

وی تاکید کرد: «از آنجا که حریق در مناطق صعب‌العبور است، برای اطفا به بالگرد اطفای حریق نیاز است ولی هنوز هلیکوپتری برای اطفای حریق در اختیار ما قرار نگرفته است.»

سید اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره کمبود بالگرد اطفای حریق برای کمک به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز به پانا گفت: «عملیات اطفای حریق در حال انجام است و دو بالگرد آب‌پاش نیز به کمک نیروهای محیط زیست آمدند و نیروهای مردمی و منابع طبیعی نیز از شب گذشته در ارتفاعات در تلاش برای مهار آتش هستند.»

چندی پیش سرهنگ علی عباس‌نژاد درباره مشکلات اطفای حریق به ایسنا گفت: «اگر تجهیزات هوایی زودتر به منطقه اعزام شده بود همان روز اول امکان اطفای حریق وجود داشت. وزارت دفاع به دلیل آنکه دولت اعتباری برای اینکار در اختیار این وزارت خانه قرار نداه است دو سال است که با ما همکاری نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار