اتحادیه اروپا: آمریکا در قطع روابط با سازمان بهداشت جهانی تجدیدنظر کند

تهران (پانا) - رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون اروپایی امروز (شنبه) در بیانیه‌ای مشترک از ایالات متحده خواستند تا در تصمیم خود برای خروج از سازمان بهداشت جهانی تجدیدنظر کند.

کد مطلب: ۱۰۷۶۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
اتحادیه اروپا: آمریکا در قطع روابط با سازمان بهداشت جهانی تجدیدنظر کند

به گزارش ایسنا از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، واشنگتن به روابطش با سازمان بهداشت جهانی خاتمه داده و اعتبارات را برای دیگر نیازهای بهداشتی جهانی اختصاص می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا از چین بابت اختصاص اعتبار کم به سازمان بهداشت جهانی در مقایسه با ایالات متحده و همچنین برخورداری از کنترل کامل بر آن سازمان انتقاد کرد.

در بیانیه مشترک جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی آماده است: باید از اقداماتی که موجب تضعیف نتایج بین‌المللی می‌شوند، اجتناب کرد. در این رابطه، ما از آمریکا می‌خواهیم تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

براساس اعلام اتحادیه اروپا، مهمترین وظیفه جامعه بین‌المللی در مواجهه با پاندمی ویروس کرونا نجات جان انسان‌ها و محدود کردن شیوع این ویروس است. بنابراین، این نهاد از سازمان بهداشت جهانی حمایت به عمل آورده و اعتبارات بیشتری را برای آن در نظر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: همکاری و انسجام جهانی از طریق تلاش‌های چند جانبه تنها راه‌های اثرگذار و معتبر برای پیروزی در این نبردی است که جهان با آن روبرو شده است. سازمان بهداشت جهانی باید همچنان بتواند واکنش بین‌المللی به پاندمی‌ها، چه در حال حاضر و چه در آینده را رهبری کند. بدین ترتیب، مشارکت و حمایت همگان ضرورت دارد و بسیار حیاتی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه ( ۳۰ مه) قطع همکاری با سازمان جهانی بهداشت را پیش از پایان ضرب‌الاجل ۳۰ روزه خود عملی کرد.

ترامپ ۱۰ روز پیش برای سازمان بهداشت جهانی یک ضرب‌الاجل ۳۰ روزه قائل شده بود و با ارسال یک نامه به تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی درخواست کرده بود که در این بازه زمانی دست به "اصلاحات جدی" بزند در غیر این صورت، آمریکا درباره عضویت خود در این سازمان تجدیدنظر خواهد کرد.

ترامپ در نامه خود از "اهمال‌کاری" سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده و نوشته بود: «در این موضوع تردیدی نیست که به علت خطاهای مکرر شما [تدروس آدهانوم] و سازمان بهداشت جهانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا، جهان متحمل پرداخت هزینه کلانی شده است.» رئیس‌جمهوری آمریکا "سوءمدیریت" و "اعتماد" بیش از حد سازمان بهداشت جهانی نسبت به چین را عامل شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار