مرمت ۸ بنای تاریخی رویین اسفراین

بجنورد (پانا) -مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مطالعات بافت تاریخی این روستای هدف گردشگری شهرستان اسفراین خبر داد و اعلام کرد ۸ بنای تاریخی رویین اسفراین در حال مرمت است و تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف آن شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مرمت ۸ بنای تاریخی رویین اسفراین

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حامد وظیفه‌شناس، از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار به‌منظور مطالعات بافت تاریخی این روستای هدف گردشگری شهرستان اسفراین خبر داد و اظهار کرد: این مبلغ از محل اعتبارات ملی و در سطح پایگاهی با هدف بازنگری در عرصه و حریم محدوده روستا و تنظیم ضوابط اختصاصی به بافت تاریخی روستای روئین اختصاص داده‌شده است.

وی با اشاره به این‌که مرمت هشت بنای دارای ارزش فرهنگی تاریخی این روستا در حال انجام است، گفت: «تاکنون اقداماتی ازجمله سنگ‌فرش و جداره‌سازی، مطالعه جی‌ای اس، مرمت و استحکام‌بخشی منازل صورت گرفته است.»

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای روئین با اشاره به اینکه پایگاه مرمت بافت تاریخی روستای هدف گردشگری رویین از سال ۹۷ شروع به‌کار کرده است، گفت: تاکنون اعتباری بالغ‌بر 8 میلیارد ریال برای این امر هزینه شده است.

وظیفه‌شناس گفت: این روستا در سال ۸۷ با شماره ۲۲۷۷۷ به ثبت آثار ملی رسید و از سال ۹۷ پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی روستای رویین راه‌اندازی شد.

روستای هدف گردشگری روستای روئین در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع‌شده و آب‌وهوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌های معتدل است.

همچنین آب فراوان، باغ‌های این روستا را پررونق ساخته، به طوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. ازجمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو است. در این روستا خانه‌ها به طرز بسیار زیبایی به‌صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته‌شده‌اند، به طوریکه پشت‌بام منزل یکی، حیاط خانه دیگری است.

همچنین روستا، طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی و درخت‌های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصر به‌فردی بخشیده است.

مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد. هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی با چوخه، غذای سنتی کله‌جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده‌بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی‌های خاص برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار