مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان:

ارتباط دو سوریه از ویژگی‌های آموزش مجازی است

دیده شدن توانایی‌های دانش‌آموز یکی از ویژگی‌های آموزش مجازی است

تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه دیده شدن توانایی‌های دانش‌آموز را از ویژگی‌های آموزش مجازی دانست و تاکید کرد علت این مسئله وجود یک ارتباط دو سویه است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط دو سوریه از ویژگی‌های آموزش مجازی است

برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع امتحانات در ایام کرونا و با حضور جعفری عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و دلیر عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به روی آنتن رفت.

جعفری درباره تفاوت امتحان و ارزشیابی گفت: «امتحان از دید دانش‌آموزان واژه‌ای بزرگ و غول آسا است اما ارزشیابی صرفاً یک امتحان پایان ترم نیست و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها محسوب می‌شود که استاد و دانشجو و معلم و شاگرد در فرآیند ترم تحصیلی انجام می‌دهند و در حقیقت ارزشیابی در طول ترم انجام می‌شود و محدود به امتحان پایانی نمی‌شود.»

وی درباره ویژگی ارزشیابی بیان کرد: «ممکن است یک دانش‌آموز در ابتدای فرآیند ارزشیابی خیلی سخت با مطالب کم بیاید و در نمرات تکالیف ابتدایی ضعیف عمل کند اما آرام آرام که با کلاس پیش می‌رود و استاد ارزشیابی‌های مختلفی ارائه می‌دهد، دانش‌آموز و دانشجو با کلاس همراه می‌شود. در حقیقت ارزشیابی‌ها عموماً نتیجه مثبتی به همراه دارند و دانش‌آموز را به سطح آموزشی می‌رساند.»

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با تصریح بر اینکه ارزشیابی خیلی جامع تر از امتحان پایانی است، عنوان کرد: «به تمام مجموعه فعالیت‌هایی که در طول مدت آموزشی بین کلاس درس و معلم برقرار است، عنوان ارزشیابی اطلاق می‌شود.»

وی ضمن اشاره به شرایط کرونایی، بر حرکت به سمت ارزشیابی به جای امتحان صرف تأکید و بیان کرد: «البته پیش از این نیز معلم‌ها صرفاً بر امتحان‌های آخر ترم متکی نبودند و کتاب‌های امروز دانش‌آموزان، تعاملی است و آخر هر فصل کار در کلاس داریم و آزمون‌های آخر هفته و ماهانه در کتاب‌های درسی گنجانده شده است.»

جعفری درباره برگزاری آزمون و ارزشیابی در نرم افزار شاد گفت: «اکنون بستر برگزاری آزمون بر روی شبکه شاد فراهم نیست اما وقتی نسخه‌های جدید منتشر شود، می‌تواند بخش آزمون نیز اضافه شود.»

در ادامه دلیر با تصریح بر اینکه مهم‌ترین تأثیر کرونا در حوزه‌های مختلف، تغییر نگرش در تمام سطوح زندگی است، گفت: «اگر ارزشیابی مدارس را بخواهیم به عنوان سطحی از آزمون و آزمایش در نظر بگیریم، باید از سوی سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش، تغییر نگرشی نسبت به ارزشیابی پایانی در فکر و زبان معلم‌ها ایجاد شود.»

وی درباره شیوه برگزاری امتحان تأکید کرد: «باید یک برنامه آموزشی خیلی فشرده برای معلم‌ها در نظر گرفته شود تا آزمون کمی به سطوح دیگر آزمون کشیده شود. اکنون به نظر می‌رسد ذهن و زبان بیشتر معلم‌ها، دانش‌آموزان و اولیا هنوز روی آزمون کمی می‌چرخد و کرونا فرصت مناسبی ایجاد کرده است تا تغییر نگرش را ایجاد کند.»

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان درباره تغییرات بیان کرد: «مهم‌ترین تغییری که آموزش و پرورش می‌تواند ایجاد کند، خود ارتباط مجازی معلم و دانش‌آموز است. وقتی ارتباط دو سویه می‌شود، معلم به توانایی‌های مختلف یک دانش‌آموز پی می‌برد درحالی‌که ممکن است در یک کلاس حضوری ۴۰ نفره این اتفاق نیافتد.»

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه دیده شدن توانایی‌های دانش‌آموز را یکی از ویژگی‌های آموزش مجازی دانست و عنوان کرد: «علت این مسئله وجود یک ارتباط دو سویه است و معلم به صورت عینی از اینکه عملکرد دانش‌آموز خود را محدود به امتحان پایان ترم قرار دهد فاصله می‌گیرد. این موضوع از جمله تأثیرات مثبت آموزش از طریق فضای مجازی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار