تاثیر میکروب‌های طبیعی روده در پیشگیری ابتلا به بیماری‌های مغزی

تهران (پانا) - رئیس انجمن گوارش و کبد استان فارس گفت بسیاری از عملکردهای فیزیولوژی بدن توسط میکروبیوتاها کنترل می‌شود و علاوه بر دستگاه گوارش این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر میکروب‌های طبیعی روده در پیشگیری ابتلا به بیماری‌های مغزی

به گزارش انجمن گوارش و کبد استان فارس، علیرضا هاشمی در آستانه برگزاری هفته سلامت گوارش در سال ۹۹ درباره تاثیر میکروب‌های طبیعی روده بر ایجاد برخی از بیماری‌های مغزی اظهار کرد: میکروارگانیسم هایی که به صورت هم‌زیست در دستگاه گوارش و عمدتاً در روده انسان زندگی می‌کنند میکروبیوتای رودهای نامگذاری شده‌اند که عمدتاً تعداد آنها به ده‌ها تریلیون می‌رسد و هزار نوع باکتری را شامل می‌شود.

وی افزود: بسیاری از عملکردهای فیزیولوژی بدن توسط میکروبیوتاها کنترل می‌شود و علاوه بر دستگاه گوارش این میکروارگانیسم ها می توانند بر عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد. میکروبیوتای روده‌ای علاوه بر اینکه در دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد عامل تأثیرگذاری بر تغییر رفتار، خلق و خوی افراد نیز است و حتی از پیشرفت بیماری‌های عصبی مانند ام اس، اوتیسم آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند به صورتی که از طریق سیستم عصبی روده ای و تحریک سیستم ایمنی سبب تولید مواد واسطه‌ای می‌شود.

رئیس انجمن گوارش و کبد استان فارس خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب، استفاده بی رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها، استرس، اضطراب و افسردگی موجب به هم خوردگی میکروبایوتای روده‌ای می‌شود که عاملی مهم در تشدید بیماری‌های عصبی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بیشترین دلایل مراجعات مردم به پزشکان به دلیل مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه و رفلاکس اسیدی معده به مری است، گفت: یبوست، اسهال حاد، مشکلات کبدی از جمله هپاتیت بی و سی و هپاتیت خود ایمن همچنین کبدچرب از دیگر مشکلات شایع گوارشی در کشور محسوب می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد جامعه مبتلا به کبد چرب هستند در حالی که این بیماری کاملاً قابل پیشگیری است و با اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی می‌توان تا حدود زیادی از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار