یک آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

واکنش‌های احتمالی ترامپ؛ از شکل‌دهی بحرانی جدید برای گریز از کرونا تا نحوه بهره‌برداری از اقدام توییتر

مطهرنیا: تقابل ترامپ و توییتر بازی‌ای است که در عرصه حرکت‌های پیش از انتخابات ترامپ قرار گرفته و می‌تواند مانند شمشیری دولبه باشد که هم دستان ترامپ را ببرد و هم لبه‌های اصطکاک افکار عمومی با توییتر را خش بندازد

تهران (پانا) - یک آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل معتقد است ایالات متحده آمریکا برای گریز از بحران طبیعی کرونا، ممکن است یک بحران خود پرداخته را شکل و در مسیر حرکت تاثیرگذاری ناشی از بحران کرونا آن را قرار دهد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش‌های احتمالی ترامپ؛ از شکل‌دهی بحرانی جدید برای گریز از کرونا تا نحوه بهره‌برداری از اقدام توییتر

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهوری آمریکا با توجه به ناکامی در کنترل بحران‌ها به ویژه کرونا و عدم موفقیت چشمگیر وی در مقابله با ایران، آیا احتمال دارد برای به دست آوردن یک دستاورد قبل از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر، اقدام مهمی انجام داده یا بحرانی را شکل دهد؛ گفت: «بحران کرونا برای دولت ترامپ به مثابه یک قوی سیاه خود را به نمایش گذاشت به گونه‌ای که استراتژی‌های دولت ترامپ را برهم ریخته و امکان برنامه‌ریزی را برای دولت ترامپ یا کمپین انتخاباتی او با چالش بسیار جدی روبه‌رو ساخته است. لذا باید گفت که او در یک بافت موقعیتی بسیار لرزان قرار دارد در عین حال که این لغزندگی برای اقتصاد ایالات متحده امریکا نه ناشی از عملکرد ترامپ بلکه ناشی از عملکرد یک ویروسی است که به هر تقدیر هم اکنون پرسش‌های جدی را در نظام‌ بین‌المللی به خود جمع کرده است و انگشت اتهام با توجه به تحقیقات به عمل آمده و نشانگان موجود به سمت دولت پکن است. ولی جدای از این انگشت اتهام و سیگنال‌های موجود، پیامدها و مهم‌تر از آن پیامدها، نتایج آن فعلاً گریبان‌گیر اقتصاد بین‌الملل و به تبع آن مهمترین اقتصاد جهانی، امریکا است.»

ترامپ به خاطر اقتصاد بزرگ جهانی آمریکا برای پاسخگویی وضعیت موجود دچار نوسان‌های شدید می‌شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: «همه کشورهای جهان هم‌اکنون درگیر معضل بحران‌های اقتصادی هستند و دولت بزرگی مانند دولت ایالات متحده آمریکا از آن مستثنا نیست. براساس آنچه که گفته می‌شود هر که بامش بیش برفش بیشتر، دولت ایالات متحده آمریکا به واسطه اقتصاد جهانی که در خود ذخیره کرده است، باید گفت که در بافت موقعیتی نامناسبی قرار دارد که رهبر و پادشاه زنده آن باید پاسخگوی آن باشد. اصطلاحاً در سیاست هر کجا که معضلی پیش می‌آید حتی اگر آن معضل ریشه‌های طبیعی داشته باشد پاسخگو باید کسی باشد که در مرکز قدرت تکیه داده است و اکنون ترامپ در مرکز قدرت ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید تکیه داده است و به دنبال پاسخگویی به این وضعیت، دچار نوسان‌های شدید می‌شود.»

این پژوهشگر روابط بین‌الملل اظهار کرد: «یکی از مهمترین گریزگاه‌ها در چنین بافت موقعیتی، ایجاد فضای تزاحم یا بحران‌های دیگر و به اصطلاح رفع یک بحران با بحران‌های دیگر تلقی می‌شود. از این رو ایجاد بحران‌هایی در درون ایالات متحده آمریکا که نشان‌دهنده اقتدار دولت ترامپ باشد و از سوی دیگر گسترش آن در بیرون مرزها با ایجاد یک تنش قابل قبول برای افکار عمومی و قابل توجیه، می‌تواند تا حدودی زمینه‌ساز ایجاد فضای مناسب برای عبور از یک بحران به وسیله یک بحران از بیش رهبری و مدیریت شده است به گونه‌ای که بحران بعدی قابل کنترل و بحران طبیعی را از مسیر تاثیرگذاری خود خارج نماید.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «ترامپ براساس دیدگاه و تجارب ناشی از سال‌ها عملکرد اقتصادی خود در برج ترامپ که او را به لبه پرتگاه سقوط کشانده است ولی او توانسته است با دستاویز قراردادن تدبیرهایی چون ایجاد یک شرکت تعاونی و سهامی برای در اختیار قرار دادن سهام برج‌ها و کازینوهای ترامپ، وارد عمل شود و نه تنها بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت نماید بلکه ثروت خانواده ترامپ را هم نجات داده و افزایش بخشد. او اکنون از شگردهای متفاوتی که در طول سال‌ها تجارب حیات اقتصادی خود و رهبری خاندان ترامپ به دست آورده است در عرصه سیاست نیز بهره می‌برد و مزید بر آن‌ها دارای بنیادهایی از اندیشکده‌های متفاوت است که اکنون در حمایت از روش‌های جمهوری‌خواهان به ویژه شخص ترامپ وارد عمل می‌شود که می‌توان از آن جمله به بنیاد هری پیج اشاره کرد. بنابراین باید بگویم که بعید نیست در این مسیر، ایالات متحده آمریکا برای گریز از این بحران طبیعی، یک بحران خود پرداخته را شکل و در مسیر حرکت تاثیرگذاری ناشی از بحران کرونا آن را قرار دهد. این در حالی است که بازی در این بافت‌های موقعیتی بسیار خطرناک به نظر می‌رسد و جامعه جهانی نیز اکنون نسبت به گذشته آگاه به مسائل است. لذا در ضمن این که این تجربه ممکن است عملیاتی شود باید دانست که اقدام این چنینی و حرکت‌هایی در عرصه سیاست، بازی با آتشی می‌شود که می‌شود با آن خود را گرم کرد و گاهی نیز می‌توان خود را با آن سوزاند.»

ترامپ برای اعلام استراتژی‌های جوجیتسوی خود از توییتر استفاده می‌کرد

ترامپ در وضعیت کنونی از حرکت اخیر توییتر به عنوان یک فرصت برای نظرات خود درباره فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌های پیرامون و برنامه‌های مختلف در این زمینه استفاده می‌کند

این آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل درباره اقدام ترامپ نسبت به شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و این گفته وی که "توییتر آزادی بیان را خفه می‌کند و من به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا چنین اجازه‌ای را نخواهم داد"، اظهار کرد: «توییتر مورد علاقه ترامپ بوده است و او تکنیک خود را در پیاده کردن تاکتیک‌ ناشی از "استراتژی‌های جوجیتسو" از طریق توئیتر به انجام می‌رسانده است. توییت‌های ترامپ بسیار مشهور و بهره‌برداری وی از توییتر به اندازه‌ای بود که وی توییت‌های خود را در توییتر به عنوان فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا به نهادهای قدرت در ایالت‌های متحده آمریکا اعلام می‌کرد. اکنون براساس آنچه که توییتر در باب راستی‌آزمایی یکی از صحبت‌های ترامپ به انجام رسانده است او در وضعیت تهاجمی نسبت به توییتر قرار گرفته است. توییتر هم در این زمینه برای نخستین بار توییتی را شکل می‌دهد که به راستی‌آزمایی صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباط پیدا می‌کند و این تا حدود زیادی امری کم‌نظیر در تاریخ رفتارهای توییتر است، به طبع ترامپ در وضعیت کنونی از این حرکت به عنوان یک فرصت برای نظرات خود درباره فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌های پیرامون و برنامه‌های مختلف در این زمینه استفاده می‌کند. از زمانی که ترامپ از توییتر استفاده کرد توییتر با وجود همه شهرتی که داشت به طبع در صحنه بین‌المللی جایگاه بهتر و در واقع می‌توان گفت معتبرتری را پیدا کرد. با این وجود باید بگوییم که این بازی‌ای است که در عرصه حرکت‌های پیش از انتخابات ترامپ قرار گرفته است و می‌تواند مانند شمشیری دولبه باشد که هم دستان ترامپ را ببرد و هم لبه‌های اصطکاک افکار عمومی با توییتر را خش بندازد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار