یک تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

اسرائیل تنها کشور دارنده «سلاح هسته‌ای» در منطقه است

رژیم صهیونیستی نه تنها عضو ان‌پی‌تی نشده بلکه هیچ پیمان خلع سلاح جهانی را هم نپذیرفته است/ برخی کشورهای عربی در برابر خیانت‌طلبی‌های آمریکایی‌ها و تجاوزگری‌ها و اشغالگری‌های اسرائیل به دلیل ترس مماشات کرده‌اند

تهران (پانا) - یک تحلیل‌گر روابط بین‌الملل با بیان اینکه به زودی طرح معامله قرن با شکست کامل روبه‌رو خواهد شد تاکید کرد بهترین مسیر برای حفظ هویت فلسطینی و رفع اشغالگری از فلسطین، تداوم مقاومت اسلامی است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اسرائیل تنها کشور دارنده «سلاح هسته‌ای» در منطقه است

غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح معامله قرن و اینکه چرا در روزهای اخیرا به یک موضوع مهم در ادبیات سیاسی جهان تبدیل شده است، گفت: «معامله قرن در واقع اقدامی بود که به ابتکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح و به منظور حمایت از رژیم صهیونیستی پیشنهاد شد. مهمترین مصوبات و عناوین این معامله قرن این است که بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل از طرف آمریکا به رسمیت شناخته می‌شود و همچنین برخی از مناطقی که فلسطینی‌ها در آن هستند مانند کرانه باختری، جولان و مزارع شعبا به سرزمین‌های اشغالی ملحق می‌شوند. در پرتوی این طرح مجمع‌الجزایر فلسطینی شکل می‌گیرد که با پل و تونل به هم مرتبط می‌شوند. یکی از نکات مهم این طرح این است که در واقع سیطره نظامی و امنیتی اسرائیل بر کل سرزمین فلسطین رسمیت پیدا می‌کند و اسرائیل مسئول حفاظت از فلسطین در مقابل هر حمله خارجی می‌شود. در پرتوی این طرح، فلسطین ارتش نخواهد داشت و پلیس آن فقط می‌تواند سلاح‌های سبک داشته باشد و عملاً در صورت اجرایی‌شدن این طرح، فلسطین به عنوان یک کشور نمی‌تواند در نظر گرفته شود. به نوعی در پرتوی این طرح قرار است که روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی به سمت سازش و دوستی حرکت کند و حداقل قرار است که برخی از کشورهای عربی هزینه این معامله قرن را تامین کنند. متاسفانه برخی از کشورهای عربی در کنفرانس اقتصادی مربوط به معامله قرن شرکت کردند ولی فعلاً تشکیلات خودگردان فلسطین این را مورد تایید قرار نداده است. آنچه که این روزها مسئله معامله قرن را بزرگنمایی می‌کند این است که گرچه در بهمن ۹۸ مطرح شده ولی اجرای آن مشروط به تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی بوده و حال که کابینه رژیم صهیونیستی شکل گرفته؛ تلاش برای اجرایی کردن معامله قرن از سوی مقامات دولت اسرائیل افزایش پیدا کرده است.»

اسرائیل تنها کشور دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه است

این استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به اینکه رژیم صهیونیستی چگونه می‌خواهد این طرح را عملیاتی و اجرایی کند، بیان کرد: «واقعیت این است که به هرحال رژیم غاصب صهیونیستی از ابتدای شکل‌گیری یعنی از سال ۱۹۴۸، همواره با دروغ، تجاوز، غارتگری و کشتار مردم فلسطین شکل گرفته است و در طول ۷۲ سال گذشته این تضییع حقوق فلسطینی‌ها همواره ادامه داشته است. اسرائیل بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است و این چیزی است که توسط سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بارها مورد تاکید قرار گرفته است. اسرائیل تنها کشور دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه است که در واقع نه تنها عضو ان‌پی‌تی نشده است بلکه هیچ پیمان خلع سلاح جهانی را نپذیرفته و به عنوان خطرناک‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود. منتها از آنجا که این رژیم مشروعیتی در منطقه خاورمیانه ندارد، همواره در تلاش است که با تجاوزگری و اشغال هویت خود را تثبیت کند. مجموعه اقدامات و تلاش‌های این رژیم همواره به عنوان یک معضل جهانی مطرح شده است. به هر حال طرح معامله قرن در پرتوی حمایت‌های زیاد ترامپ از رژیم صهیونیستی صورت گرفته و واقعیت این است که متاسفانه اولویت اصلی سیاست خارجه آمریکا در طول دهه‌های گذشته در منطقه خاورمیانه تضمین امنیت این رژیم است. سالانه بودجه‌های کلانی توسط آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه می‌شود و همین‌ها باعث شده است که تلاش صهیونیست‌ها برای اشغال سرزمین‌های بیشتری از فلسطین بیشتر شود. متاسفانه برخی از کشورهای عربی هم به این روند در این فرآیند کمک کرده‌اند و به دلیل ترسی که از آمریکا و رژیم صهیونیستی داشته‌اند در مقابل برخی از این خیانت‌طلبی‌های آمریکایی‌ها و تجاوزگری‌ها و اشغالگری‌های اسرائیل مماشات کرده‌اند و باعث شده‌اند تا زیاده‌طلبی‌های اسرائیل بیشتر شود.»

هرگونه تلاش اسرائیل و سایر دولت‌های غربی برای یهودی‌کردن سرزمین فلسطین، محکوم به شکست است

این تحلیل‌گر مسائل منطقه در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در مقابل با معامله قرن، تاکید کرد: «علیرغم تمامی تلاش‌هایی که در طول دهه‌های گذشته صورت گرفته تا رژیم صهیونیستی بتواند به عنوان یک دولت مشروع در منطقه جلوه کند اما تلاش‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته و حمایتی که نظام جمهوری اسلامی ایران از فلسطین داشته است و همچنین توجهی که برخی از کشورهای اسلامی به مسئله فلسطین داشته‌اند، باعث شده تا موضوع فلسطین هیچ‌گاه فراموش نشود. گرچه در ردیف اولویت‌ها دچار فراز و نشیب‌هایی شده اما همچنان موضوع فلسطین به عنوان یک موضوع اساسی در جهان اسلام مطرح است. مقاومت اسلامی در سرزمین فلسطین به مرور شکل گرفته و گروه‌های جهادی در فلسطین فعال شده‌اند که هدف آن‌ها نابودی اسرائیل و احیای کل سرزمین فلسطین است. علاوه بر این مقاومت اسلامی در زمینه‌های دیگری در لبنان، سوریه، یمن و کشورهای دیگر هم شکل گرفته که همه این‌ها، مسئله فلسطین را به عنوان یک موضوع اساسی برای خود در نظر گرفته‌اند و همه گروه‌های فلسطینی تاکید بر این دارند که بیت‌المقدس پایتخت دائمی فلسطین است و هرگونه تلاش اسرائیل و سایر دولت‌های غربی برای یهودی‌کردن سرزمین فلسطین، محکوم به شکست است. اما تلاش‌هایی که اخیراً انجام می‌شود و اقداماتی که ترامپ در جهت به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل انجام داده، مغایر قوانین بین‌المللی است و به نظر می‌رسد که به هر حال واکنش محور مقاومت به معامله قرن این بوده است که انسجام و هماهنگی و وحدت بیشتر بین مردم و گروه‌های سیاسی فلسطینی ایجاد شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده که در هیچ مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد تا زمانی که معامله قرن از دستور کار خارج شود. گرچه خیانت و مماشات برخی از کشورهای عربی در قبال معامله قرن در جریان است اما به نظر می‌رسد که با تلاش‌هایی که توسط اسرائیل و همچنین آمریکا برای اجرایی کردن معامله قرن صورت می‌گیرد در مقابل هویت اسلامی در حال تقویت شدن و زمینه برای انسجام بیشتر گروه‌های طرفدار مقاومت اسلامی در حال انجام است.»

بهترین مسیر برای حفظ هویت فلسطینی و رفع اشغالگری از فلسطین، تداوم مقاومت اسلامی است

علامرضا کریمی در پاسخ به این سوال که تا چه حد می‌توان به مجامع بین‌المللی امیدوار بود که بتوانند موضوع فلسطین را در یک چهارچوب منطقی پیگیری کنند و آیا اساساً سازمان‌های بین‌المللی از توان و ظرفیت لازم برای تاثیرگذاری بر روی این مسئله برخوردار هستند یا خیر، اظهار کرد: «نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی درباره فلسطین همواره ضعیف بوده است. سازمان‌های بین‌المللی همواره وضعیت موجود را که به نوعی تسلط نسبی اسرائیل در صحنه بوده است را به رسمیت شناخته‌اند و لذا این نابرابری موجود در عرصه فلسطین را به نوعی سازمان‌های بین‌المللی تحت تاثیر آمریکا و قدرت‌های بزرگ به رسمیت شناخته‌اند. البته قطعنامه شورای امنیت و صدها قطعنامه شورای عمومی و قطعنامه‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد، جنایات اسرائیل را همواره محکوم کرده‌اند ولی با توجه به نفوذ و لابی قدرتمندی که اسرائیل در کشورها دارد و به نوعی باج‌گیری از دولت‌های غربی انجام می‌دهد، متاسفانه این قطعنامه‌ها زیاد کارساز نبوده است، اگرچه برای توجه افکار عمومی بین‌المللی مورد نیاز هست. برای اینکه موضوع فلسطین به دست فراموشی سپرده نشود، طرح موضوع فلسطین و تجاوزهایی که اسرائیل نسبت به آن انجام می‌دهد در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و دیوان لاهه و ... موثر و مناسب است، ولی اینکه انتظار داشته باشیم بلافاصله به نتیجه مشخص و مشهودی برسد طبیعتاً با توجه به حضور یهودی‌ها و صهیونیست‌ها در این سازمان‌های بین‌المللی، نتیجه مشهودی دربر نخواهد داشت. بنابراین بهترین مسیر برای حفظ هویت فلسطینی و رفع اشغالگری از فلسطین، تداوم مقاومت اسلامی در فلسطین و در حوزه جهان اسلام است.»

طرح خائنانه معامله قرن به زودی با شکست کامل روبه‌رو خواهد شد

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره امکان اجرایی شدن طرح معامله قرن در سرزمین فلسطین گفت: «به هر حال با توجه به نفوذ و قدرتی که ترامپ در طول سال‌های گذشته داشته و همکاری نزدیک بین مقامات اسرائیلی و آمریکایی، متاسفانه این طرح، پیشرفت‌هایی داشته و حتی آمریکایی‌ها، سفارتخانه خود را به بیت‌المقدس منتقل و به نوعی فضا را برای فشار بیشتر اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری فراهم کردند. در شرایط فعلی هم با توجه به اینکه جهان درگیر بحران کرونا و مسئله بهداشت جهانی در اولویت است، صهیونیست‌ها از این خلاء موجود نهایت سوء‌استفاده را می‌کنند برای اینکه بتوانند بخش‌‌هایی از این معامله قرن را عملیاتی و به نوعی وضعیت کشور اسرائیل را در کرانه باختری تثبیت کنند و شهرک‌سازی‌های جدید را انجام دهند تا بعد از آن، زمینه شکل‌گیری یک دولت ضعیف فلسطینی را بتوانند فراهم کنند. برخی از این فرایندها، متاسفانه با سازش و مماشات رهبران برخی از کشورهای اسلامی در حال انجام است و انتظار می‌رود که با توجه به رشد چشمگیر مقاومت اسلامی در سرزمین اسلامی فلسطین و در خاورمیانه، در آینده شاهد شکست کامل این طرح باشیم. چنان‌که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در گذشته تلاش‌هایی برای طرح خاورمیانه بزرگ داشتند ولی وقتی با مقاومت گسترده مردم در سرزمین‌های اسلامی مواجه شدند، این طرح به شکست انجامید.»

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: «لذا طرح معامله قرن هم با توجه به عدم پذیرش آن توسط ملت فلسطین و همچنین شکل‌گیری مقاومت اسلامی بر علیه این طرح خائنانه، به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور این طرح با شکست کامل روبه‌رو خواهد شد. به ویژه اینکه اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان‌ماه با شکست مواجه شود، بستر نابودی معامله قرن هم بیشتر فراهم می‌شود، چون در درون آمریکا بین دو حزب اساسی این کشور، نوع نگاه به مسئله فلسطین با نگاهی که ترامپ در حال حاضر پیگیری می‌کند، کاملا متفاوت است. طرح معامله قرن مغایر تمامی توافق‌های قبلی و مغایر تمام قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار