در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش؛

آذرکیش: طبق برنامه ششم توسعه، باید سهم آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 50 درصد برسد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اعلام کردآمار توزیعی دانش‌آموزان در رشته ریاضی 9 درصد، تجربی 24 درصد، علوم انسانی 30 درصد و فنی و حرفه‌ای و کاردانش حدود 35 درصد است و طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای به 50 درصد برسد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آذرکیش: طبق برنامه ششم توسعه، باید سهم آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 50 درصد برسد

سیدمصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات حضوری و جزئیات هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه در شرایط کنونی به سمت آموزش‌های مجازی حرکت کردیم اما قطعا هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین تدریس و آموزش حضوری شود گفت: «نگاه وزارتخانه ارتقای مستمر کیفیت آموزش است و به همین دلیل روش‌های مختلف مانند مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و غیره را برای تضمین کیفیت آموزش انتخاب و دنبال کرده است.»

وی ادامه داد: «آمار توزیعی دانش‌آموزان در رشته ریاضی 9 درصد، تجربی 24 درصد، علوم انسانی 30 درصد و فنی و حرفه‌ای و کاردانش حدود 35 درصد است اما اینکه 63 درصد فارغ‌التحصیلان ما متقاضی شرکت در کنکور تجربی می‌شوند دلایل متعدد دیگری دارد که باید آن را جست‌وجو کرد. طبق برنامه ششم توسعه، باید سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 50 درصد برسد.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط بیان کرد: «در راهکار 2-19 سندتحول، گذر از دوره‌های تحصیلی و ارزشیابی نتیجه محور و گذر از پایه‌های تحصیلی، فرایندمحور و نتیجه محور است. اهمیت نمرات در سرنوشت دانش‌آموزان برای ورود به دوره متوسطه دوم و آموزش عالی بالا است و در پی تصویب ستاد کرونا به دلیل تاثیر سوابق تحصیلی در هدایت تحصیلی و آزمون‌های مدارس نمونه دولتی امتحانات پایه نهم همچنین تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها، امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

آذرکیش در پاسخ به اینکه برای تامین بهداشت و سلامت مدارس چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: «علیرغم همکاری‌های بین بخشی صورت گرفته، اعتباری حدود صد میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته است. ما در هنرستان‌ها به کمک دانش‌آموزان بیش از دو میلیون و 300 هزار ماسک و 63 هزار گان تولید کردیم.»

وی با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگی‌های غیر فنی هنرستانی‌ها غیرحضوری است گفت: «شایستگی فنی در شاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند در بازه‌های زمانی مشخص تا 15 مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام می‌شود. آموزش و ارزشیابی باید تا 15 مرداد به اتمام برسد. اگر برخی هنرآموزان بتوانند بخشی از این آموزش‌ها را به روش‌های مختلف انجام دهند، می‌توانند بخش حضوری را در بازه زمانی کمتری طی کنند. آموزش و ارزشیابی توامان با یکدیگر به اتمام می‌رسند.»

وی افزود: «اولویت سلامت بچه‌هاست. در کنار آموزش حضوری در این روزها، آموزش در پیام رسان‌های رسمی و رسانه ملی نیز ادامه دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار