عزیز مزرعه*

سکسکه ای در صدا و سیما لازم است

اهواز( پانا)- صدا و سیمای ایران در روز عید سعید فطر یک فیلم تربیتی- آموزشی هندی بسیارخوش ساخت و درخور توجه بنام (سکسکه) به نمایش گذاشت. این فیلم نظام آموزشی هند را به شیوه ای هوشمندانه به چالش کشیده و سعی کرده شیوه ها و راهکارها ی جایگزین را مطرح کند. پس از مشاهده فیلم علاقمند شدم که در این خصوص و کارهای آموزشی که هند انجام داده اطلاعاتی بدست بیاورم.

کد مطلب: ۱۰۷۶۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
سکسکه ای در صدا و سیما لازم است

ناینا ماتور(رانی موکرجی) یک معلم است که به سندروم توره مبتلاست و پدر و مادرش سالها قبل از هم طلاق گرفته‌اند. ناینا در ۵ سال گذشته موفق به پیدا کردن شغل نشده‌است تا اینکه مدرسه معتبر سنت نکتکر او را برای معلمی می‌پذیرد. او برای تدریس به کلاس ۹f فرستاده می‌شود، ناینا به خاطر بیماری اش مرتب سکسکه می‌کند و دانش آموزان صدای او را تقلید می‌کنند و او را مسخره می‌کنند.

پس از چند روز ناینا متوجه می‌شود که همه دانش آموزان کلاس ۹f از افراد فقیر و زاغه‌نشین هستند و وقتی شهرداری زمین‌های این منطقه را برای ساخت مدرسه خریده‌است این دانش آموزان را بورسیه کرده‌است. هیچ‌کدام از دانش آموزان کلاس‌های دیگر که افرادی مرفه هستند با ۹f دوست نمی‌شوند و آن‌ها منزوی شده‌اند. دانش آموزان ۹f علاقه ای به درس خواندن ندارند و تاکنون چندین معلم را فراری داده‌اند. آن‌ها برای ناینا هم مدام مزاحمت ایجاد می‌کنند. آقای وادیا معلم کلاس ۹a است که مدام او و دانش آموزان ۹f را به چالش می‌کشد.

سرانجام ناینا موفق می‌شود با روش‌های تعاملی شیطنت شاگردانش را مهار کند و آن‌ها را ترغیب به درس خواندن کند در نهایت دانش آموزان ۹f با پشت سرگذاشتن سایر دانش آموزان تبدیل به کلاس برتر می‌شوند. سپس آن‌ها متهم به تقلب می‌شوند، ولی آقای وادیا می‌فهمد که این کار یکی از دانش آموزان خودش بوده‌است و دانش آموزان کلاس ۹f بی گناه هستند، آقای وادیا همه تقصیرات را به گردن می‌گیرد و ۹f کلاس برتر می‌شود. در نهایت همه کلاس‌ها از سبک موفق ناینا ماتور در تدریس پیروی می‌کنند.

بی‌شک در سینمای بالیوود آثاری به چشم می‌خورد که علاوه بر خلاقیت در کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و… قدرت خاصی در نویسندگی و سوژه نیز وجود دارد؛ فیلم‌هایی که علاوه بر جنبه‌های هنری اثر، حس انسان دوستی را در بشر زنده نگه داشته و امیدواری را در مخاطبین خود پدیدار می‌کند. سینمای بالیوود از این دست آثار بسیار دارد و این فیلم یک نمونه باشکوه از چنین آثاری است.

در سال‌های اخیر بالیوود، در عرصه تربیتی کودکان در مدارس، فعالیت‌های قابل تحسینی داشته و در این خصوص تاثیرات خیلی خوبی روی مخاطب‌های خود گذاشته است. این فیلم مانند فیلم ستاره‌های روی زمین و فیلم سینمایی سه احمق، از جمله تلاش‌های بالیوود در عرصه فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه تربیت کودکان و آموزش و پرورش است. فیلم سکسکه، جنبه آموزش رفتاری بسیار خوبی دارد؛ از این رو که ساختار بد آموزش در مدارس و سرکوب استعدادهای دانش‌آموزان در برخی کشورها نظیر هند را هدف قرار داده است. در کنار فیلمنامه قوی، ایفای نقش عالی بازیگران، موفقیت و تاثیرگذاری فیلم را بیشتر کرده است.

جملات و کلمات کلیدی که در این داستان الهام بخش شنیده می شود، مرا به عنوان یک معلم که حدود سی سال در این حرفه مشغول بودم، از عمق وجود می شنیدم و مانند تازیانه ای جسم و روحم را نوازش می کرد.
آقای وادیا معلم کلاس رقیب در روز اعطای جوایز به اشتباه خود پی می برد و می گوید: "وقتی بچه بودم فکر می کردم معلم بودن سخت ترین کار آدم هاست، اما دیروز بعد از بیست سال درس دادن فهمیدم دانش آموز بودن سخت تر از معلم بودن است. با هر یه اشتباه، از دانش آموز نمره کم میشه، اما با اشتباه درس دادن از نمره هیچ معلمی کم نمیشه. یاد دادن راحته، اما یاد گرفتن خیلی سخته."
این‌ها اعترافات یک معلم ساده نیست، بلکه ایرادات و اشکالات نظام آموزشی است که از زبان یک معلم بیان می شود.

خانم ناینا ماتور با بازی "رانی موکرجی" تلاش می کند که بزرگترین نقطه ضعف خود را به نقطه قوت خود تبدیل می کند. ناینا ماتور که با یک اختلال عصبی مواجه هست (سندروم توره)، مدام سکسکه می‌کند و این نقطه ضعف خود را به نقطه قوت خود تبدیل می کند و از شاگردان خود می خواهد مانند او با نقطه ضعف خود دوست بشوند و خودشان را آن طور که هستند باور داشته باشند. نقطه ضعف واقعی تیک یا سکسکه نیست، بلکه نقطه ضعف واقعی ترس از ضعف ها و عدم باور خود است.
به نظر می رسد صدا و سیما و تهیه کنندگان و کارگردان های ما باید در برنامه های خود تجدید نظر کنند و مسائل تربیتی و آموزشی را به عنوان بخشی از اولویت های خود در نظر بگیرند. با نگاه گذرا به تولیدات فیلم های سینمایی و سریال ها شاید بتوان ادعا کرد که کمتر از یک درصد فیلم ها و سریال ها به این موضوع پرداختند، بنابراین به نظر می رسد در صدا و سیما سکسکه ای لازم است.

1 - فیلم سکسکه Hichki - 2018

*فعال فرهنگی و اجتماعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار