قندالی:کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت

تهران (پانا) - رئیس سازمان عشایری کشور می‌گوید شیوع بیماری کرونا کوچ عشایر را در سراسر کشور به تعویق انداخته است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
قندالی:کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت

به گزارش ایسنا، کرمعلی قندالی در جریان بازدید خود از منطقه عشایری یعقوب حصاری زرندیه که محل اسکان ایل کله‌کوهی و شاهسون احمدلو از استان های قم، تهران و قزوین است، افزود: هماهنگی بین بخشی با وزارت بهداشت برای ارتقای شاخص‌های بهداشتی و مدیریت کوچ از مهمترین اقدامات و تدابیر اتخاذ شده به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در بین عشایر سراسر کشور بود که خوشبختانه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در بین جامعه عشایری به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

وی به هزینه‌های اقتصادی که در اثر شیوع کرونا به جامعه عشایری تحمیل شد، اشاره کرد و گفت: به منظور پیشگیری و جلوگیری از بروز خسارات وارده، کوچ عشایر اجبارا مکانیزه شد تا کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق به سرعت انجام شود.

قندالی از بروز خسارت ۱۰۶ میلیارد تومانی به عشایر بابت هزینه اضافی متاثر از کوچ اجباری خبر داد و افزود: این هزینه به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده و درصدد هستیم تا با مصوبه دولت بخشی از این خسارت به عشایر تخصیص یابد.

وی به مشکلاتی در توزیع فرآورده‌های دامی و لبنی در شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: به دلیل شرایط کرونایی بازار فروش تولیدات عشایری مختل شد، اما بدلیل وضعیت آب و هوایی، پوشش گیاهی و مراتع مناسب، خسارت بوجود آمده از طریق طبیعت جبران خواهد شد.

رئیس سازمان عشایری کشور افزود: در ییلاقات عشایری اقدامات لازم با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای کنترل ویروس کرونا در دست اجراست.

وی در خصوص مشکل آبرسانی به عشایر گفت: با اجازه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۵۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای ۴۱۳ پروژه آبرسانی در سراسر کشور تخصیص یافت که سهم شهرستان زرندیه از این اعتبار اجرای ۱۴ پروژه برای ۲۵۰ خانوار عشایری بوده که تاکنون پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است.

قندالی افزود: اجرای این پروژه در سراسر کشور که در حال حاضر پیشرفت ۹۰ درصدی دارد جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار خانوار را پوشش خواهد داد و آنان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد و شاخص برخورداری آنها از ۵۰ درصد به ۶۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبرسانی عشایر در نظرگرفته شده است که برای پروژه های سال جاری تعریف و اجرایی خواهد شد و اجرای آنها موجب افزوده شده ۱۰ هزار خانوار دیگر به جمعیت برخوردار از آب آشامیدنی می‌شود. در این دو سال بالغ بر ۲۷ هزار خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان عشایری کشور در خصوص تامین آرد مورد نیاز عشایر برای پخت نان نیز گفت: در ابتدای سال ۹۳ سهمیه آرد ماهانه برای هر فرد عشایری هفت کیلوگرم بود که خوشبختانه به ۱۲ کیلوگرم در سال جاری افزایش یافته است.

رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی عشایر منطقه با اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان و نیز ارتقای شاخص‌های بهداشت دام از مهمترین مصوبات این سفر بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار