*عزیزاله بابلی بهمئی

امتحان بدون اضطراب

تهران (پانا) - روزهای امتحان، زمان برای معلمان، اولیاء و دانش آموزان به نحوی خاص سپری می شود. روزهای امتحان، روزهایی است همراه با تلاش، بیم و امید و بالاخره مراقبت های خاص. در این  روزها همه دانش آموزان خود را برای آزموده شدن آماده می کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۶۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
امتحان بدون اضطراب

معلمان شرایط را برای آزمونی دقیق به امید توفیق دانش آموزان فراهم می آورند. پدران و مادران هم ضمن تشویق و ترغیب فرزندان، در جهت آمادگی برای امتحان تلاش می کنند که به سهم خود، در توفیق فرزند خویش موثر واقع شوند. روزهای امتحان، با توصیفی که از آن شد برای بسیاری از دانش آموزان، معلمان و اولیاء، همراه با خاطراتی خوش سپری می شود، اما برای بعضی همراه با خستگی است، که این خستگی بر جان و تن آنها باقی می ماند.
شکی نیست که اگر نکاتی را در این روزها مورد توجه قرار دهیم، می توانیم تلاش انجام گرفته در روزهای امتحان را با شادمانی موفقیت پس از آن عجین کنیم و خاطره ای خوش بر روح خویش به جای بگذاریم، در غیر این صورت، با بی توجهی ممکن است گذشت روزهای امتحان را سخت کرده، تلخی عدم موفقیت خویش را بر خاطر خود و جامعه بنشانیم.

نقش و وظیفه اولیاء در روزهای امتحان

اولیــاء در روزهای امتحان وظایف و نقش های خاصی بر عهده دارند. آنان ضمن آماده کردن شرایط روانی، اجتماعی و فیزیکی مناسب، نباید اضطراب و هیجان زدگی فرزندان خود را افزایش دهند. اولیاء باید به گونه ای رفتار کنند که ضمن اینکه نشان می دهند روزهای امتحان باید با تلاش و کوشش مضاعف همراه باشد، به هیچ وجه نباید آن را با اضطراب و نگرانی و دستپاچگی همراه کنند. والدین باید با خونسردی و آرامش،با عزمی راسخ و مصمم، با مسئله امتحانات فرزندان خود مواجه شوند. از پرسش های مکرر و تذکرات زیاد نیز باید اجتناب کنند.
در روزهای امتحان باید برحفظ جوّ ملاطفت آمیز خانواده تاکید بیشتری شود. از طریق ابراز لطف نسبت به یکدیگر و به خصوص اظهار محبت پدر و مادر نسبت به هم می توان جوّ عاطفی خوبی را بر خانه حاکم کرد. برخی از همسران اظهار محبت نسبت به یکدیگر را مقابل فرزندان خلاف ادب و تربیت می دانند، درحالی که چنین کاری نه تنها تاثیر سوء بر تربیت فرزندان ندارد، بلکه موجب گرمی عاطفی در خانه و امیدواری فرزندان به استحکام پایه های خانواده می شود.
رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی نیز در هنگام امتحانات باید کنترل شود. حتی المقدور بهتر است از رفتن به مهمانی یا مهمانی دادن، اجتناب کنیم. در ضمن نباید به انگیزه امتحان، فرزندان خود را تنها بگذاریم.
در مورد غذا، دما، هوا و نور باید مراقبت هایی داشته باشیم. اتاق ها باید به گونه ای باشند که ضمن داشتن دما و نور مناسب، به حدّ کافی در معرض جریان هوای تازه نیز قرار بگیرند. گاه کمبود اکسیژن در اتاق، موجب خواب آلودگی و یا حداقل موجب افت عملکرد مغزی دانش آموز می شود. دانش آموزان بایستی صبحانه ای کامل، رژیم غذایی حاوی لبنیات، بخصوص شیر در صورت امکان کشمش و عسل را در تمام فصول سال مخصوصاً‌ فصل امتحانات تجربه کنند.

نقش و وظیفه دبیران و ستاد اجرایی
چنانچه دبیران محترم و ستاد اجرایی مدارس توصیه های زیر را مدنظر داشته باشند، به آرامش بیشتر دانش آموزان در جلسات امتحانی کمک می‌کنند.
هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد، نـه نادانسته های آنها.
قبل از امتحان اصلی، از امتحانات فرضی و آزمایشی به منظور آشناسازی دانش آموزان با سئوالات و نحوه امتحان استفاده کرد.
باید از برگزاری امتحانات بسیار سخت اجتناب کرد و در طراحی سئوالات، متوسط دانش آموزان را در نظر گرفت.
از برگزاری امتحان با وقت بسیار اندک اجتناب کنید.
سئوالات دشوار را باید در شماره های آخر قرار داد.
نوع و تعداد سئوالات می بایست با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی که در اختیار آنها قرار داده می شود، متناسب باشد.
باید ترس از شکست را از دانش آموزان دور کرد.
از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان باید اجتناب کرد.
فضا و جوّ حاکم بر جلسه امتحان را باید خیلی دوستانه، غیر رسمی و طبیعی جلوه داد.
برخورد معلمان و مراقبان با دانش آموزان در کلاس درس و جلسه امتحان باید درست، اطمینان بخش و امیدوار کننده باشد.
از آنجاییکه اضطراب امتحان با عزت نفس رابطه معکوس دارد، باید عزت نفس دانش آموزان را افزایش داد.
باید ارزیابی شناختی و تصویر ذهنی داشن آموزان از خود و توانمندی هایشان را از طریق ارائه بازخورد های درست و واقع گرایانه ساخت.
باید به دانش آموزان توصیه کرد که با آمادگی بیشتری در جلسه امتحان حاضر شوند، کمتر به اهمیت امتحان فکر کنند و امتحان را صحنه مبارزه و جنگ در نظر نگیرند.
انتظارات و توقعات والدین و معلمان از دانش آموزان باید متناسب با توانایی ها و استعدادهای آنها باشد.
از مقایسه کردن دانش آموزان با همدیگر باید اجتناب کرده و در صورت لزوم هر فرد با خودش مورد مقایسه قرار بگیرد.
از مدرک گرایی و ارزش بیش از اندازه قائل شدن برای نمره باید اجتناب کرد.
باید همواره تفاوت های درون فردی و بین فردی دانش آموزان را مد نظر قرار داد.
سرانجام باید روش های درست مطالعه هر درس را به دانش آموزان آموزش داد.

نقش و وظیفه دانش آموزان و دانش پژوهان در روزهای امتحان
دانش آموزان عزیز، نکات زیر را برای ایام امتحانات مورد توجه قرار دهند.
پیش از امتحانات بایستی: امیدوار و با روحیه باشید.
برای مطالعه جایی آرام و با نور کافی انتخاب کنید.
"نـه" گفتن را بیاموزید. (به طور قاطع و با خوشرویی به میهمانان و تلفن کنندگان بفهمایند که گرفتارید)
توجه خاصّی به مفاهیم اصلی و جزئیات، نمودارها، نقشه ها، جداول و مطالب مهم داشته باشید و آنها را مورد ارزشیابی قرار دهید.
مطالب به یاد سپردنی را به چند بخش تقسیم کنید.
در هنگام مطالعه یادداشت برداری کنید.
از معلم خود بپرسید که چه انتظاری از شما دارد؟ (سئوال های چهارجوابی، پاسخ کوتاه یا تشریحی)
سئوال های امتحانی سال های پیش را بررسی کنید.
سئوال های امتحانی را حدس بزنید و یادداشت های خود را مرور کنید.
درباره آنچه یاد گرفته اید بیندیشید.
شب پیش از امتحان خوب بخوابید.

وقت امتحان
1-به خداوند توکل کنید و اعتماد به نفس داشته باشید.
2-دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.
3-ابتدا سئوالات ساده تر را پاسخ دهید.
4-همه سئوالات را بخوانید و پیش از شروع به نوشتن، پاسخ را در ذهن خود تنظیم کنید.
5-ابتدا نکات اصلی و برجسته را بنویسید.
6- فراموش نکنید که درک سئوال نصف جواب است.

« هیچ گنجی بدون تحمل رنج و سختی به دست نمی آید »

منبع: پیوند، نشریه ی انجمن اولیاء و مربیان ، مقاله ی دکتر کریمی


* رئیس اداره مشاوره شهر تهران، مدرس دانشگاه،مشاور و مدرس آموزش خانواده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار