در گفت و گوی پانا با نایب رئیس اتحادیه صنف چلوکبابی‌ها:

رونق اقتصادی به این زودی‌ها به اصناف بر نمی‌گردد

کلیه پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنف چلوکبابی لازم‌الاجرا است

تهران (پانا) - نایب رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه صنف چلوکبابی‌ها با اشاره به شروع فعالیت این واحدها پیش‌بینی می کند رونق اقتصادی به این زودی‌ها به اصنافی که تاکنون پرخطر محسوب می‌شده‌اند باز نگردد و می‌گوید خوشبختانه فعالیت این صنف با رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی آغاز شده به مردم این اطمینان خاطر داده می‌شود که با خیال راحت از غذا و محیط این واحد استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۵۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رونق اقتصادی به این زودی‌ها به اصناف بر نمی‌گردد

محمدرضا باباخانی نایب رئیس اتحادیه صنف چلوکبابی‌ها در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از بازگشت رونق کسب و کار در صنف چلوکبابی‌ها یا سایر صنوفی که تاکنون پرخطر محسوب شده و تعطیل بوده‌اند،چیست، گفت:« ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به رونق گذشته برگردیم اما یک اصل اقتصادی وجود دارد که اگر بخواهیم کاری را انجام بدهیم باید سود و ضرر کار را بسنجیم و بعد انجام دهیم. وجود کرونا در دنیا باعث شد که سه ماه قرنطینه صورت بگیرد در این مدت ضرر و زیان فراوانی به اقتصاد دنیا وارد شده است و کسب و کارها در ایران نیز از این زیان بی‌نصیب نبوده‌اند.»

وی افزود: «اقتصاد دنیا در این مدت در حال ورشکستگی بود حال اگر این مدت سه ماه دیگر ادامه پیدا می‌کرد میلیون‌ها نفر بر اثر فقر و گرسنگی ممکن بود از بین بروند و دنیا فلج شود.»

باباخانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا نسبت به کشور ما و شیوع کرونا افزود:‌«امیدوارم به‌زودی واکسن و داروی این بیماری کشف شود. مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوی شیوع این بیماری را بگیرند.»

وی به رعایت پروتکلهای بهداشتی در صنف چلوکبابی‌ها اشاره کرد و گفت:‌«چون در صنف ما تماس با مردم زیاد است خوشبختانه همکاران ما توجیه شده‌اند و از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند. همه همکاران تب سنجی شده و اگر دچار بیماری شوند به مراکز درمانی هدایت می‌شوند. تمام سطوح و محل کار مرتبا ضدعفونی می‌شود و به طور کلی همه پروتکلهای بهداشتی در صنف ما رعایت می‌شود.»

اغلب اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ کد رهگیری فعالیت خود را آغاز کردند

نایب رئیس اتحادیه صنف چلوکبابی‌ها در پاسخ به این سوال که قرار شد کلیه اصناف برای ایمنی محیط و کار کد رهگیری بگیرند به نظر شما چند درصد از اصناف بدون دریافت کد رهگیری اغاز به فعالیت نموده‌اند، گفت:«اکثر اصناف با دریافت کدرهگیری شروع به فعالیت نموده‌اند. وزارت بهداشت هم دستورات لازم را ابلاغ کردند و تقریبا همه مکان‌ها توسط بازرسان بهداشت مورد بازدید قرار می‌گیرد. به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهیم با خیال راحت وارد چلوکبابی‌ها شوند و از غذای این مراکز استفاده کنند.»

باباخانی عملکرد اتاق اصناف در حمایت از واحدهای صنفی در شرایط کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «تمام تلاش اتاق اصناف بر این است که به اصناف کمک کند اگرچه ممکن است دولت امکانات زیادی نداشته باشد. همچنین سازمان تامین اجتماعی برای کسانیکه بر اثر کرونا بیکار شده بودند مقرری بیمه بیکاری تعیین کرد و همه ارگانها نظیر وزارت دارایی و بانکها برای اصناف اقدامات خوبی انجام داده‌اند.»

وی در پایان ضمن قدردانی از اتاق اصناف گفت:«سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که با احتساب فعالیت 5 نفر در هر واحد 15 میلیون شاغل در این بخش وجود دارد. اعضای اصناف بازوی توانمند دولت هستند و هر کاری از دستشان بر آمده صادقانه به دولت کمک کردند. تقاضا دارم هر انچه امکان دارد چه از لحاظ مالیاتی، تسهیلات بانکی و سازمان تامین‌اجتماعی برای اصناف دریغ نکنند.»

باباخانی خواستار تخفیف مالیاتی برای اعضا و مراعات آنها در شرایطی شد که بخشی از این واحدها بیش از ماهها تعطیل و بیکار بوده‌اند.

به گفته وی، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن‌های مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا، ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی است.

گفتنی است محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز گذشته در نشستی ممنوعیت‌های بازگشایی برخی مشاغل و همچنین شروط بازگشایی برخی مشاغل پرخطر نظیر رستوران‌ها را تشریح کرد.

وی افزود: در بازگشایی رستوران‌ها رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی تاکید ویژه دارد.

نحوه چیدمان میزها در رستوران‌ها

به گفته فرهادی، رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که تا قبل از این مصوبه تنها می‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون‌بر اقدام کنند و در این محدوده فعالیت کنند، امکان پذیرش مشتری را هم خواهند داشت، اما پذیرش مشتری دارای شرایط به خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله میان مشتری‌هاست؛ به طوری که هر میزی که برای یک مشتری در نظر گرفته می‌شود باید طوری چیدمان شود که فاصله حداقل یک تا دو متری در آن لحاظ شود.

وی افزود: طبیعتا با گذاشتن این فاصله گذاری و رعایت این محدوده فاصله، میزان پذیرش مشتری ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت آن رستوران و یا مراکز تهیه و توزیع، کاهش یابد.

وجه نقد، ممنوع

فرهادی با تاکید بر اینکه کماکان دریافت وجه نقد ممنوع خواهد بود و بهتر است با سیستم‌های نرم افزاری و اینترنت و کارت به کارت کردن‌ها وجوه نقدی را پرداخت کنیم.

الزام ماسک و دستکش برای کارکنان رستوران‌ها

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی از سوی کارکنان رستوران‌ها بسیار شدیدتر از گذشته باید رعایت شود، گفت: استفاده از ماسک و دستکش برای کسانی که در سرو غذا همکاری می‌کنند باید رعایت شود. دست زدن‌ها و تماس‌های فردی باید صفر شود.

ضرورت وجود ادویه‌جات یکبار مصرف روی میز

فرهادی درباره نحوه عرضه مواد غذایی در رستوران‌ها نیز تاکید کرد: غذایی که برای مشتری سرو می‌شود حتما باید روکش داشته باشد و در معرض قرار نگیرد. ادویه‌جات، فلفل و نمک باید یکبار مصرف روی میز برای مشتری گذاشته شود.

گندزدایی میز و صندلی پس از ترک هر مشتری

وی همچنین افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی خود را ترک می‌کند، حتما باید فرایند گندزدایی انجام شود. قهوه‌ه‌خانه و رستوران‌های سنتی نیز کماکان می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی مانند رستوران‌ها فعالیت کنند.

همچنین نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت نیز با اشاره به دستور رییس جمهور برای بازگشایی تمامی صنوف بعد از تعطیلات عیدسعید فطر اظهار کرد: به دنبال دستور رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به وزیر بهداشت درباره بازگشایی صنوف پرخطر و نیز مکاتبات و پیگیری‌های اتاق اصناف تهران از این ستاد، در نهایت مقرر شد تا کلیه صنوف بعد از تعطیلات عید سعید فطر، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار