در دیدار مسئولین روابط عمومی ذوب آهن اصفهان از پانا مطرح شد:

قیمت‌گذاری دستوری هدف حمایت از مصرف‌کننده را محقق نمی‌کند

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در ذوب آهن

تهران ( پانا) - مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان با اشاره به کاهش 50 درصدی مصرف آب در ذوب آهن اصفهان می‌گوید از وقتی که محصولات در بورس فروخته می شود شفافیت بیشتر است اما بعضاً قیمت گذاری دستوری در روند بورس کالا ایجاد خلل می کند . اقتصاددانان و صنعتگران نیز با این قیمت گذاری مخالف هستند و معتقدند که موجب ایجاد رانت می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۷۵۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قیمت‌گذاری دستوری هدف حمایت از مصرف‌کننده را محقق نمی‌کند

علیرضا امیری، مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان در بازدید از خبرگزاری پانا درباره قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی خاطرنشان کرد:‌ « طبیعی است که قیمت‌گذاری دستوری و دولتی یکی از عوامل ایجاد رانت است و این رانت حمایتی از مصرف کننده در پی ندارد و موجب ضرر تولید کننده شده و به نفع واسطه است .»

رانت تا 40 درصدی قیمت محصولات فولادی قبل از راه اندازی بورس کالا

وی با بیان اینکه قبل از راه اندازی بورس کالا بین 10 تا 40 درصد رانت قیمتی در محصولات فولادی وجود داشته است، اظهار کرد:‌ « از وقتی که محصولات در بورس فروخته می شود شفافیت بیشتر است اما بعضاً قیمت گذاری دستوری در روند بورس کالا ایجاد خلل می کند . اقتصاددانان و صنعتگران نیز با این قیمت گذاری مخالف هستند و معتقدند که موجب ایجاد رانت می‌شود » .

امیری اظهار کرد:‌ « درحالی که مهمترین هدف دولت از قیمت‌گذاری دستوری حمایت از مصرف‌کننده است اما این هدف محقق نشده است و واسطه ها از رانت توزیعی بهره‌ برده‌اند.»

بالاتر بودن قیمت‌ تمام‌شده تولید در ذوب آهن اصفهان به دلیل عدم بهره برداری از یارانه انرژی

وی خاطرنشان کرد:‌ « ذوب آهن درمیان واحدهای صنعتی از یارانه انرژی بی‌بهره است و از کک و ذغال سنگ استفاده می‌کند که بخشی از آن وارداتی است و بخشی از آن از محل تولیدات داخلی تامین میشود.ذوب آهن از تمام زغال سنگ داخلی استفاده می کند اما به دلیل اینکه میزان و کیفیت زغال سنگ داخلی پاسخگوی نیاز ذوب آهن نیست از زغال سنگ وارداتی هم استفاده می کند . »

وی افزود : « قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن هر کیلو حدود 850 تومان گرانتر از سایر رقبای داخلی است به این دلیل که از یارانه انرژی بهره ای نمی برد » .

امیری خاطرنشان کرد:‌ « واحدهای فولادی که از گاز استفاده می‌کنند و لذا نرخ گاز برای آنها بسیار کمتر از قیمت جهانی گاز است، درصورتی که در ذوب آهن اصفهان زغال سنگ و کک مورد استفاده با قیمت بازار جهانی تامین می‌شود . »

وی اضافه کرد:‌ « متاسفانه نظارت دولت بر قیمت‌گذاری وجود داشته است و در شرایط خاصی که قیمت ها نوسان داشته است سقف محدود شده است. برخی از واحدهای نوردی مایلند که شمش را از ما ارزانتر خرید کنند.»

امیری با اشاره به کاهش 50 درصدی مصرف آب در ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: « وقتی که ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است سهم آب این شرکت ما یک متر مکعب بر ثانیه بوده است که اکنون به 400 لیتر بر ثانیه رسیده است. مصرف اب در صنایع دارای نرمی جهانی است و ما با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا مصرف آب را کاهش داده و به تولید ادامه می دهیم.»

وی از انعقاد قراردادی با شهرهای اطراف برای خرید پساب خبر داد و افزود:‌ «با احداث تصفیه‌خانه در سالهای آینده مصرف آب خام به حداقل خواهد رسید و این امیدواری وجود دارد که برداشت آب از زاینده رود به صفر نزدیک شود. »

امیری گفت:‌ « فولادصنعتی است که برای تولید یک کیلوگرم آن 5 و نیم لیتر اب مصرف می‌شود درحالی که برای تولید یک کیلوگرم هندوانه بیش از 250 لیتر آب مصرف می‌شود . ضمن اینکه فولاد حجم بالایی از اشتغالزایی و ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.»

مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان اظهار کرد:‌ « ذوب آهن اولین صنعت فولاد کشور است و 52 سال است که از احداث آن می‌گذرد. در سال 1344 قرارداد احداث ذوب‌ آهن اصفهان منعقد شد و در سال 1346 کلنگ‌زنی آن آغاز و در سال 1350 به بهره‌برداری رسید.»

وی ادامه داد:‌ « فاز نخست این طرح با ظرفیت 550 هزار تن بوده است که در دو مرحله توسعه یافته است . در مرحله نخست به یک میلیون و 500 هزار تن رسید. سپس با اجرای طرح توازن ، ظرفیت اسمی کارخانه به 3 میلیون و 600 هزار تن رسیده است.»

امیری با بیان اینکه در سالهای نخست انقلاب تولید فولاد کشور 500 هزار تن بوده است، اظهار کرد:‌ «اکنون ظرفیت تولید 36 میلیون تن است و قرار است تا سال1404 به 54 میلیون تن برسد.»

فولاد از مزیت‌دارترین صنایع کشور است

وی با بیان اینکه فولاد از مزیت‌دار‌ترین صنایع در کشور است، عنوان کرد:‌ متاسفانه صنایع فولادی کشور به ویژه ذوب آهن اصفهان به دلایل مختلف از این مزیت ها برخوردار نیستند و هم اکنون مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی هم به طور کامل تامین شود.

امیری اظهار داشت : « محصولات تولیدی ذوب آهن اصفهان به دلیل استفاده از روشت تولید کوره بلند ، از کیفیت بسیار بالایی برخودار است و از سالهای گذشته نیز قیمت آن از سایر اقلام مشابه در بازار بیشتر بوده است» .

مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: « محصولات تولیدی این کارخانه تا کنون به 53 کشور جهان صادر شده است و بیش از 50 درصد ظرفیت تولیدی این کارخانه به کشورهای دیگر صادر می‌شود. سال گذشته 2 میلیون و 525 هزار تن محصول در این کارخانه تولید شده است که 70 درصد ظرفیت اسمی این کارخانه بوده است که حدود 10 درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور است.»

کاهش بودجه عمرانی کشور مصرف فولاد را کاهش داد

امیری خاطرنشان کرد:‌« میزان تولید فولاد چین یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها برای قیمت جهانی فولاد در بازارهای جهانی است. چرا که از یک میلیارد و 850 میلیون تن فولاد تولیدی در جهان ، یک میلیارد تن آن در کشور چین تولید می‌شود . »

وی با بیان اینکه مصرف فولاد در کشور رابطه مستقیمی با بودجه عمرانی دولت‌ دارد، اظهار کرد:‌ « هر زمان که بودجه عمرانی دولت‌ افزایش یابد میزان مصرف داخلی فولاد افزایش می‌یابد و سال گذشته حدود 15 میلیون تن فولاد درکشور به مصرف رسیده است.»

وی افزود : « درسالهای اخیر که میزان بودجه عمرانی کشور با کاهش مواجه شده است میزان مصرف فولاد نیز در بازار داخلی کاهش یافته است. البته سرانه مصرف فولاد کشور از متوسط جهانی بالاتر است . »

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن فولاد از ذوب آهن اصفهان به 23 کشور جهان صادرشده است، عنوان کرد:‌ « به دلیل کیفیت بالای محصول تولیدی در ذوب آهن اصفهان مشکلی در صادرات به وجود نیامده است اما تحریم ، هزینه‌های تولید را افزایش و حاشیه سود تولید را کاهش داده است» .

مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد:‌ « تلاش شده است تا برند ذوب آهن اصفهان تقویت شود و بازارهای صادراتی که بیشتر متکی بر کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه است حفظ شود. فراتر از نیاز کشور فولاد تولید می‌شود و به همین دلیل به بازار صادراتی توجه جدی صورت می‌گیرد و حتی اگر سود صادرات چندان موردتوجه نباشد این بازار صادراتی باید حفظ شود. چرا که اگر بازار صادراتی از دست برود هر سال وضعیت فولاد کشور بغرنج‌تر می‌شود. »

امیری تصریح کرد:‌ « ذوب آهن اصفهان اولین واحد تولید فولاد کشور است و در آن زمان که احداث شده ، نگرشی در سطح بزرگترین کارخانه فولاد جهان به آن وجود داشته است و وسعتی که برای آن در نظر گرفته شده است 36 هزار هکتار بوده است که 16 هزار و 500 هکتار آن به فضای سبز اختصاص یافته است و بخش عمده آن پوشیده از درختانی است که با روش دیم ، آب یاری می شود . »

وی با بیان اینکه مقرر بوده است که کل فولاد تولیدی کشور در ذوب آهن اصفهان متمرکز شود،‌اظهار کرد: « پس از انقلاب سیاست‌های تولید فولاد در کشور تغییر کرده است و در نقاط مختلف کشور تولید فولاد در دستور کار قرار گرفته است.»

وی عنوان کرد:‌ « واحد های فولادی مختلفی از جمله فولاد نیشابور ، فولاد سبا و ... با استفاده از تجربیات ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است و صادرات نیروی انسانی نیز از این واحد صورت گرفته است.»

امیری با اشاره به اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی اظهار کرد:‌ «جایگاه مسئولیت‌های اجتماعی در این کارخانه همپای تولید بوده است و ایجاد و توسعه تولید واحدهای فولادی و صادرات نیروی انسانی متخصص همواره مورد توجه قرار گرفته است.»

وی درباره شرایط نیروی انسانی این شرکت در دوران شیوع بیماری کرونا گفت:‌ « با وجود آنکه به دلیل شیوع بیماری کرونا ، شرایط بحرانی به وجود آمد ، تولید این شرکت متوقف نشد اما جهت حفظ سلامت کارکنان ، حضور حدود 5 هزار نفر از نیروی کار روزکار در محل کارخانه محدود شد و با این حال حقوق و مزایای آنها پرداخت شده است و حتی یک نفر نیز تعدیل نشده است.»

امیری خاطرنشان کرد:‌ « قیمت سهام این کارخانه نسبت به سایر واحدهای تولیدی در سال گذشته از رشد بهتری برخودار بوده است.»

امیری تصریح کرد:‌« برخی از بخش‌های کارخانه قابل توقف و تعطیلی نیست به طور مثال کوره بلند کارخانه باید دائم فعال باشد و تنها هر 15 سال برای تعمیرات اساسی متوقف می‌شود و روند تولید همواره باید ادامه یابد به همین دلیل سه شیفت کاری برای تولید درنظر گرفته شده است.»

وی اضافه کرد: « از سال‌های اولیه تاسیس کارخانه بخش روابط عمومی نیز در کنار این مجموعه فعال بوده است و تمامی امور مربوط به تشریفات ، امور فرهنگی ، تبلیغات و برند ، افکار سنجی ، فعالیت های رسانه ای و نشریات نیز توسط این واحد صورت می‌گیرد. نشریات داخلی شامل هفته نامه آتشکار و فصلنامه پیک خانواده برای کارکنان و خانواده آنها و ماهنامه تخصصی فولاد توسط واحد روابط عمومی منتشر می‌شود.»

مجید مرادیان معاون روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز در این بازدید با اشاره به بحث مهم مسئولیت‌های اجتماعی در ذوب آهن اظهارکرد:‌ « یکی از بزرگترین خانواده‌های فرهنگی در ذوب آهن وجود دارد و در جشن دانش‌پژوهی که هرساله در این واحد برگزار می‌شود قریب به 20 هزار نفر در آن شرکت می کنند و در واقع یکی از بزرگترین گردهمایی‌های دانش آموزی در این واحد برگزار می‌شود.»

وی افزود:‌ « اگر بتوان نسل آینده را به خوبی تربیت کرد و در خانواده ذوب آهن نشاط ایجاد کرد دانش‌اموزان نیز بهتر درس می‌خوانند و در آینده بهتر می‌توانند در خدمت صنعت و تولید کشور باشند. موضوع پرورش که در کنار آموزش در وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شود ، هم راستا با رسالت روابط عمومی در ذوب آهن اصفهان یا هر مجموعه تولیدی و صنعتی در کشور است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار