مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد:

پوشش 39 درصدی دانش آموزی استان بوشهر در رشته های فنی و حرفه ای

بوشهر(پانا)_ مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر از پوشش 39 درصدی جامعه دانش آموزی استان در رشته های فنی و حرفه ای خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۵۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پوشش 39 درصدی دانش آموزی استان بوشهر در رشته های فنی و حرفه ای

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر؛ علیمراد کرمی در سمینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تجربه چهار ساله اش به عنوان رئیس اداره فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان را یکی از افتخارات خود دانست و گفت: علاقه مندی من به آموزش فنی و حرفه ای سبب شد که در پایان نامه دوره ارشد، موضوع "عوامل موثر بر توسعه کیفی آموزش های فنی و حرفه ای" را بررسی کنم.

وی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای نیاز امروز و ضرورت فرداست، افزود: در خصوص اهمیت جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش حرف هایی خوبی زده می‌شود اما متاسفانه در عمل به طور شایسته به این موضوع مهم پرداخته نمی شود.

کرمی ادامه داد: برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای باید از یک سو ضرورت آموزش های فنی به عنوان باوری بنیادین در خانواده‌ها و دانش‌آموزان نهادینه شود و از سوی دیگر عزم و اراده‌ای جدی در مسئولان محلی وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به ارتباط نظام آموزش و پرورش با دیگر نظام ها، خاطرنشان کرد: اگر بنا داریم که تحولی در آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کنیم باید در نظام آموزش و پرورش و به تبع آن سایر نظام‌ها تحول ایجاد شود.

وی اضافه کرد: با پیشرفت های تکنولوژی در بخش های صنعت، خدمات، تولید و کشاورزی، پیوند آموزش و تولید بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

کرمی به سابقه بیش از نیم قرن استان بوشهر در آموزش فنی و حرفه ای با شروع فعالیت هنرستان حاج جاسم بوشهری در سال 1347 اشاره کرد و گفت: متاسفانه با این سابقه درخشان و همچنین وجود تجهیزات مدرن صنایع فلزی در این هنرستان، تعداد کمی هنرآموز از این امکانات استفاده می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر وجود صنایع عظیم نفت و گاز، صنایع پایین دستی، دشت‌های وسیع برای توسعه باغداری، نخیلات و کشاورزی و دریا را از ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان بوشهر دانست و تصریح کرد: این ظرفیت ها زمینه توسعه رشته های فنی و حرفه ای و هدایت دانش آموزان را به این ظرفیت های بومی فراهم کرده است.

وی با اعلام اینکه پوشش جامعه دانش آموزی استان در رشته های فنی و حرفه ای 39 درصد است، افزود: برای هدایت دانش آموزان باید هم زیرساخت های آموزشی در زمان تحصیل فراهم باشد و هم بسترسازی لازم برای دوران فارغ التحصیلی آنها انجام شده باشد.

کرمی نیروی انسانی متخصص، فضای آموزشی و کارگاهی، تجهیزات مطلوب و متناسب و فرهنگ سازی و ایجاد بستر فرهنگی لازم را به عنوان عوامل موثر بر کیفیت بخشی در توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای برشمرد و عنوان کرد: اگر امروز شاهدیم که بیش از شصت درصد از دانش آموزان به دنبال رشته های پزشکی و تجربی هستند، یکی از دلایل آن ضعف فرهنگ سازی در هدایت آنها به رشته های فنی و حرفه‌ای است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ترسیم افق آینده و چشم انداز توسعه توسط مسئولان ارشد استان و حرکت و برنامه‌ریزی در این راستا، بررسی تهدید‌ها و فرصت‌های آموزشی فنی و حرفه ای در یک برنامه جامع پژوهشی را از راهکارهای مهم این موضوع دانست و اظهار امیدواری کرد که توسعه رشته های فنی به حل مشکل ملی بیکاری کمک کند.

گفتنی است سمینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با حضور معاون آموزشی دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور و مدیر کل سنجش و آزمون این دانشگاه برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار