مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور:

تامین اعتبارات جهت مبارزه با آفت "پروانه دُم قهوه‌ای" در جنگل‌های ارسباران

تبریز(پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور از تامین اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی شهرستان اهر خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تامین اعتبارات جهت مبارزه با آفت "پروانه دُم قهوه‌ای" در جنگل‌های ارسباران

به گزارش روابط عمومی دفتر حفاظت جنگل های کشور، داور نامدار در بازدید از روند مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر، اظهار کرد: از هفته‌های گذشته گزارشاتی مبنی بر این‌که آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی شهرستان اهر واقع در روستاهای افیل، بهل و گوراوان حالت طغیانی دارد دریافت کردیم و از همکاران خواستیم تا اقدامات لازم توصیه‌ای از سوی کارشناسان گیاه پزشکی را انجام دهند.

وی افزود: توقف عملیات مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» به خاطر نبود اعتبارات را اصلاً قابل قبول نمی‌دانیم و هرچه نیاز به اعتبار داشته باشد را تامین می‌کنیم. از این‌رو پیمانکار جهت انجام عملیات مبارزه، تعیین و از پیمانکار خواستیم تا برای تسریع در مراحل مبارزه با این آفت بر نیروهایش بیفزاید.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور ادامه داد: هدف ما از بازدید از روند مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» این بوده تا از نزدیک در جریان امور باشیم و در این میان پیمانکار مربوطه توانسته انتطارات را برآورده کند که می‌توان گفت روند مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای قویاً و با جدیت پیگیری می‌شود.

نامدار با بیان این‌که از مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی خواسته‌ایم تا روند مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در این استان دنبال شود، گفت: اعتبارات مورد نیاز جهت عملیات مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: جنگل‌های ارسباران با آن ‌که در بین مناطق جنگلی کشور از مساحت کمی برخوردار بوده ولی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که جنگل‌های ارسباران و مناطق جنگلی شهرستان اهر از تنوع زیستی برخوردار است و حفظ و حراست از آن جزو اولویت‌های نخست سازمان جنگل‌های کشور است و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر این موضوع اهتمام دارند به عبارتی اجازه نمی‌دهیم درختی در جنگل‌های ارسباران قطع و یا تخریب از ناحیه سودجویان و آفات صورت گیرد.

وی بر لزوم هوشیاری مردم منطقه و دستگاه‌های ذی‌ربط در رابطه با حفظ و حراست از جنگل‌های ارسباران تاکید کرد و گفت: ما بر برخورد با متخلفان حوزه جنگلی که به هر نحوی بخواهند به جنگل‌های کشور از جمله ارسباران آسیب برسانند اهتمام داریم و این اجازه را قطعاً نخواهیم داد.

نامدار با ذکر این‌که شیوع آفات در جنگل‌ها جزو اکوسیستم محسوب می‌شود، اظهار کرد: شیوع آفات در جنگل‌های ارسباران حدی دارد و اگر طغیان کند یا بخواهد ضربه بر پیکره جنگل وارد سازد بدون اغماض ورود می‌کنیم یا اگر در مبارزه با آفات محلول پاشی دستی هم به دلیل کوتاه بودن زمان جاوبگو نباشد یقیناً گزینه‌های بعدی جهت محلول پاشی سریع را بررسی و عملیاتی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: محلول استفاده شده در روند مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای با محیط زیست سازگار بوده و مواد شیمیایی که به محیط زیست آسیب می‌رساند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چون ما وظیفه حفاظت از مراتع و جنگل‌ها را داریم؛ بر این اساس بایستی از همکاران اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی که بر اساس پروتکل‌های زیستی سازمان جنگل‌ها در این موضوع عمل کردند، تشکر کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور با تاکید بر این‌که جنگل‌های فندقلو در بین استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل واقع شده است، یادآور شد: از روند مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای از مناطق جنگلی استان اردبیل نیز بازدید خواهیم داشت؛ چرا که باید روند مبارزه با آفت به صورت هم‌زمان در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا شود.

نامدار با قدردانی از فعالان محیط زیست و افرادی که دغدغه حفظ محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع را دارند، خاطرنشان کرد: به حساسیت فعالان فضای مجازی که از ما و همکاران‌مان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست را مطالبه می‌کنند احترام می‌گذاریم و به کمک‌هایشان نیازمندیم و در عین حال که مطالبه‌گری می‌کنند به یاری همکاران‌مان بیایند چون حفظ محیط زیست نیاز به همراهی تمامی اقشار دارد.

وی تاکید کرد: اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هر آن میزان که از سازمان جنگل‌های کشور برای مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای درخواست کرده، با آن موافقتکرده و ابلاغ می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار