در مراسم افتتاح طرح‌های استان سیستان و بلوچستان؛

روحانی: باید دقت و تلاش کنیم که کرونا مانع فعالیت‌های زیرساختی و تولیدی در کشور نشود

طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان در حوزه وزارت‌ نیرو، نفت و جهاد کشاورزی افتتاح شد

تهران (پانا) - سه طرح ملی سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، احداث خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ و طرح جامع ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در حوزه پروژه‌های وزارت نیرو در استان سیستان‌وبلوچستان روز پنجشنبه با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

کد مطلب: ۱۰۷۴۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: باید دقت و تلاش کنیم که کرونا مانع فعالیت‌های زیرساختی و تولیدی در کشور نشود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سه پروژه صنعت آب استان سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۵۶ میلیارد تومان امروز پنجشنبه در چهارمین هفته پویش هر هفته_الف_ب_ایران با حضور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه‌گذاری آنها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶ ، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.

طرح مهم سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه در کنار طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ سیستان در شهرستان زابل بعد از سیلاب‌های وسیع سال گذشته به اجرا درآمد و اجرای این طرح سبب شد سیلاب‌های این منطقه در سال جاری به خوبی مدیریت شده و این سیلاب‌ها به سمت هامون هیرمند هدایت شوند.

پروژه دیگر، طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده که اجرای این طرح برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی در شهرستان‌های زابل، هامون و نیمروز سودمند است.

دو پروژه سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، در شهرستان زهک با هدف تامین بهینه آب آشامیدنی شهرها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی نیز به بهره‌برداری رسید.

در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی،‌ مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌هاست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح این سه طرح ملی در حوزه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران اجرای این سه پروژه مهم، گفت: پایان روزهای رمضانی هستیم و به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم که نعمت آب را برای مردم کشور ما در این دو سال اخیر با رحمت بیشتری نازل کرد و الحمدالله این رحمت خداوند باعث یک حرکت و توسعه بسیار مناسب در سطح کشور و مخصوصا دشت سیستان خواهد بود؛ دشتی بوده که از دیرباز تامین کننده نیازمندی‌های مواد غذایی نه تنها آن منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بوده است.

رئیس جمهوری افزود: این سه پروژه بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تامین می کند و از این نظر، طرحی مهم و بزرگ برای ما است.

روحانی با اشاره به اجرای این سه طرح با هزینه 356 میلیارد تومان، اظهارداشت: مساله دوم اینکه گفته شد 60 درصد آب کشاورزی 46هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز هم طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب ها در خطر نباشند و از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس‌جمهوری هنگام دستور افتتاح این سه طرح در حوزه وزارت نیرو گفت: "با توکل به خداوند بزرگ و با توسل به روح همه شهیدان به ویژه شهدای عزیز سرزمین فلسطین، این سه پروژه مهم را افتتاح بفرمایید علی برکت‌الله.

بهره برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان در حوزه وزارت جهاد کشاورزی

در ادامه پویش هر هفته الف_ب_ایران، طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه با دستور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. فاز اول طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان شامل احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۹ مترمکعب در ثانیه، تامین ۵۲ مگاوات برق برای ایستگاههای پمپاژ و ۵ هزار ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک تعاونی های تولید در ۵ هزار ۹۷۴ هکتار و مرمت و بازسازی قنوات مشمول بر ۲۳۰ رشته و ۲۲۰ کیلومتر لوله گذاری برای انتقال آب به مزارع با اعتبار ۶۹۶ میلیارد ریال با دستور رییس جمهور در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

با دستور دکتر روحانی همچنین ۴ پروژه منابع طبیعی شامل عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار متر مکعب با اعتبار ۱۹۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

رئیس‌جمهوری پس از دریافت گزارش وزیر جهاد کشاورزی از طرح‌های بخش کشاورزی استان سیستان بلوچستان و قبل از صدور دستور افتتاح این طرح ها، تاکید کرد: احیای اراضی سیستان از آرزوهای من در آغاز دولت تدبیر و امید بود و خوشحالم که امروز کار بسیار بزرگی انجام شده و با عملی شدن قول من در سال 93 به مردم، بهره برداری 32 هزار هکتار از طرح 46 هزار هکتاری اراضی استان را شاهد هستیم و امیدوارم تا پایان سال، کل این طرح به بهره‌برداری برسد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با قدردانی از مقام معظم رهبری بخاطر موافقت با برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آب و خاک کشور، افزود: از مقام رهبری تشکر می‌کنم که در سال 93 با همه درخواست‌های دولت در این حوزه برای برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کردند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و استاندار سیستان و بلوچستان همه طرح‌های مکمل این طرح اجرایی و عملیاتی شود، گفت: محصولاتی که با اجرای این طرح در اختیار مردم منطقه و کشور قرار می‌گیرد بسیار ارزشمند است.

دکتر روحانی در ادامه با جویا شدن وضعیت استان سیستان بلوچستان از نظر بیماری کووید 19 و شیوع ویروس کرونا، از استاندار، با بیان اینکه با همراهی مردم با مسئولان و رعایت اصول بهداشتی از مراحل سخت این بیماری عبور خواهیم کرد، افزود: باید دقت و تلاش کنیم که کرونا مانع فعالیت های زیرساختی و تولیدی در کشور نشود.

آغاز عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی با دستور دکتر روحانی

حسن روحانی در ادامه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید» ضمن صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توضیح بیژن زنگنه وزیر نفت و توضیحات مهندسان و متخصصان اجرای این طرح از طریق ویدئو کنفرانس در جریان چگونگی و روند اجرای این پروژه قرار گرفت.

تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز خام و انتقال به پالایشگاه فاز ۱۲ و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۵۰۰ هزار تن LPG از جمله قابلیت های اجرای این طرح است.با اجرای کامل این فاز پارس جنوبی حدود ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می شود.

تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی شده و ۵۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین برای تزریق شبکه، ۷۰ هزار تن میعانات گازی و گاز اتان هر کدام ۱ میلیون تن از اهداف اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

ندای جهش تولید در سال 99 همیشه در گوش جان ما هست و همه باید مجری آن باشیم

رئیس جمهوری قبل از صدور دستور آغاز بهره برداری از این طرح ملی، با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران فعالیت‌های نفتی و گازی کشور در منطقه حساس خلیج فارس برای به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها و طرح‌های زیرساختی در این حوزه، تاکید کرد: از اینکه در این شرایط سخت تحریم و کرونا دست از تلاش برنداشتید از شما تشکر می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه ندای جهش تولید در سال 99 همیشه در گوش جان ما هست و همه ما باید مجری آن باشیم، اظهار داشت: تلاش و کوشش خود را برای تحقق این شعار در هر شرایط سختی ادامه می‌دهیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار